AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Hvordan vasker man helt vanlig sengetøy? Hvor mange grader? Jeg har Neutral sitt vaskemiddel og tøymykner. Har hørt tøymykner uansett kan være dårlig for allergikere. Skal jeg droppe det? Hjelp! Anonymous poster hash: 4955d...dbd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Vask det som normalt, f.eks. 60 grader. Tøymykner kan du vel egentlig glemme. Anonymous poster hash: 8bfbc...9cd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Jeg vasker sengetøy på 40 grader jeg da, for at det skal holde seg litt bedre. Bruker uparfymert vaskemiddel for sensitive. Ingen tøymykner - brukte dette før for å få en god lukt i det, men dropp det hvis det er en allergiker. Anonymous poster hash: 56af8...13a
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Jeg vasker sengetøy på 40 grader jeg da, for at det skal holde seg litt bedre. Bruker uparfymert vaskemiddel for sensitive. Ingen tøymykner - brukte dette før for å få en god lukt i det, men dropp det hvis det er en allergiker.Anonymous poster hash: 56af8...13a Bør jeg droppe det på vanlige klær også da? Han har ikke reagert på det på klærne. Men på sengetøyet reagerte han veldig, vasket det for første gang i går (har nettopp flyttet sammen). Anonymous poster hash: 4955d...dbd
SmallTalk Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Vaskes iht vaskeanvisning med Neutral (eller annet parfymefritt vaskemiddel) og uten tøymykner.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Bør jeg droppe det på vanlige klær også da? Han har ikke reagert på det på klærne. Men på sengetøyet reagerte han veldig, vasket det for første gang i går (har nettopp flyttet sammen).Anonymous poster hash: 4955d...dbd Hør med han davel? Anonymous poster hash: 56af8...13a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Hør med han davel? Anonymous poster hash: 56af8...13a Han har aldri vasket klær før.. Kan jo spørre moren hans, men er litt flaut Anonymous poster hash: 4955d...dbd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 40 grader på sengetøy, er ikke det litt lite? Man får vel ikke vasket det godt nok da? Anonymous poster hash: 8bfbc...9cd 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Jeg bruker 60 på sengetøy. Best å ikke henge det ute i pollensesongen. Anonymous poster hash: e241b...6eb 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Hvordan vasker man helt vanlig sengetøy? Hvor mange grader? Jeg har Neutral sitt vaskemiddel og tøymykner. Har hørt tøymykner uansett kan være dårlig for allergikere. Skal jeg droppe det? Hjelp!Anonymous poster hash: 4955d...dbd -Vask det på 60 grader. -Halver mengden vaskemiddel som er anbefalt (om du bruker den anbefalte mengden er det betydelige mengder såperester på klærne) -Heng dem innendørs om personen også er allergisk mot pollen av noe slag (gjerne hele året da det vinterstid er mye veistøv de fleste steder). -Dropp skyllemiddel. Dersom tøyet blir hardt etter vask er det av dårlig kvalitet og bør byttes i noe bedre, men om du ikke ønsker dette kan en topp med eddik i skyllekammeret fungere fint. -Bruk utelukkende sengetøy i ubleket, helst organisk, bomull. Ingen farger på det som er inntil huden på en (alvorlig) allergiker. Ellers: en voksen mann vasker sine klær selv. Om hans mor ikke har lært han det så sett i gang med voksenopplæring! Anonymous poster hash: 778b6...8a3 3
HvittHus Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Vi vasker sengetøy på 75grader. Sengetøy blir utsatt for mye og trenger derfor litt ekstra høy temperatur. Dropp skyllemiddel. Det trenger man ikke på sengetøy. Kjør på med ekstra skylling hvis maskinen har en slik funksjon. Men hvis dere har helt nytt sengetøy er det nok på grunn av kjemikaliene i tøyet han reagerer. Selv om man har vasket en gang vil det fremdeles sitte igjen rester, så vask noen flere ganger og se om ikke det hjelper. Problemet kan også sitte i dynen selv.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 -Vask det på 60 grader. -Halver mengden vaskemiddel som er anbefalt (om du bruker den anbefalte mengden er det betydelige mengder såperester på klærne) -Heng dem innendørs om personen også er allergisk mot pollen av noe slag (gjerne hele året da det vinterstid er mye veistøv de fleste steder). -Dropp skyllemiddel. Dersom tøyet blir hardt etter vask er det av dårlig kvalitet og bør byttes i noe bedre, men om du ikke ønsker dette kan en topp med eddik i skyllekammeret fungere fint. -Bruk utelukkende sengetøy i ubleket, helst organisk, bomull. Ingen farger på det som er inntil huden på en (alvorlig) allergiker. Ellers: en voksen mann vasker sine klær selv. Om hans mor ikke har lært han det så sett i gang med voksenopplæring!Anonymous poster hash: 778b6...8a3 Takk! Han er veldig allergisk mot det meste, så alt tørkes inne. Visste ikke om det med vaskemiddelet, så skal prøve å halvere mengden. Jeg trives med å vaske klær siden da blir det riktig. Er litt for kontrollfreak til at han skal vaske klær, men han hjelper til med mye annet da Takk for alle tips. Er veldig uvant å skulle ta hensyn til slike ting, har ingen allergier selv. Anonymous poster hash: 4955d...dbd
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Sengetøy blir utsatt for mye og trenger derfor litt ekstra høy temperatur.Det er ikke alle som driver på med så mange ting som gjør sengetøyet ekstra møkkete. Noen av oss bare sover der, som oftest nydusjet om kvelden og vi bruker natt-tøy. Vasker uansett sengetøyet på seksti grader. Anonymous poster hash: 00f36...723
Sugerøret Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Unngå mørke farger,her brukes helst hvitt sengetøy ..(upraktisk og kjedlig ) og det kokvaskes på 95 grader.Dette for å drepe bakterier ,fjerne rester etter kremer osv Neutral sitt pulver er "ok" men jeg synes ikke det er særlig bra på flekkfjerning. Lufttørkes er fint (inne da vi også er pollenallergikere) ,tørketrommel er flott og jeg bruker skyllemiddel fra neutral da stivt sengetøy = klør og irriterer.Men ikke bruk store mengder
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #15 Skrevet 10. mars 2014 Unngå mørke farger,her brukes helst hvitt sengetøy ..(upraktisk og kjedlig ) og det kokvaskes på 95 grader.Dette for å drepe bakterier ,fjerne rester etter kremer osv Neutral sitt pulver er "ok" men jeg synes ikke det er særlig bra på flekkfjerning. Lufttørkes er fint (inne da vi også er pollenallergikere) ,tørketrommel er flott og jeg bruker skyllemiddel fra neutral da stivt sengetøy = klør og irriterer.Men ikke bruk store mengder Hvilket vaskepulver bruker du? Prøvde uten skyllemiddel nå, så får vi se i natt hvordan det funker. Anonymous poster hash: 4955d...dbd
Grønt blad Skrevet 10. mars 2014 #16 Skrevet 10. mars 2014 Vask på 60 eller 90 grader uten tøymykningsmiddel. Ikke la sengetøyet tørke ute eller i et rom med vinduet åpent.
Edvarda Skrevet 10. mars 2014 #17 Skrevet 10. mars 2014 Jeg bruker Neutral, men unner meg en liten dæsj skyllemiddel. Dessuten har jeg i noen dråper ren lavendelolje, så lukter det deilig også Minst 60 grader, tørker aldri utendørs. Og et viktig poeng: jeg bruker superskyll/ekstraskyllfunksjonen! Nyere maskiner har det, og det er supert
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #18 Skrevet 10. mars 2014 Kjør tom vaskemaskin noen ganger for å få ut rester av parfymerte produkter. Kan det være midden i dynen/sengen/madrassen han reagerte på?Anonymous poster hash: d6ca2...4fc 1
Sugerøret Skrevet 10. mars 2014 #19 Skrevet 10. mars 2014 Hvilket vaskepulver bruker du? Prøvde uten skyllemiddel nå, så får vi se i natt hvordan det funker. Anonymous poster hash: 4955d...dbd Neutral sine
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #20 Skrevet 11. mars 2014 Lurt med middtrekk. Husk også å støvsug madrassen engang i uka minst, og sleng dynene ut når det er mins 10. Vaske dyner og puter, men går bare hvis du har tørketrommel slik at de blir ordentlig tørre og fluffy. Bruk Blenda sensitive flytende. Ha lav temperatur på soverommet, da trives midden mindre. Ikke re opp senga, da koser midden seg. Legg dynene til siden når dere står opp, slik at fukten som kommer i løpet av natten tørker. Midd liker fuktige og varme senger. http://www.naaf.no/no/allergi/Andre-allergier/Viktig-a-vite-om-midd/ http://miteblock.no/?gclid=CLC84cq5ir0CFcH2cgodD6EAzQ http://stott.naaf.no/Nettbutikk/Sengetrekk_mot_midd Anonymous poster hash: 2d0e4...a30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå