Gå til innhold

Punktum i Word

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når jeg skal skrive mange punktum etterhverandre (f.eks i en innholdsfortegnelse) så samler de seg tre og tre. Litt vanskelig å forklare, men det kommer en klynge med tre punktum og så en klynge til med tre punktum. Er det noen innstillinger som står på slik at det blir slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det kommer automatisk for tre punktumer er vel det som er mest vanlig og bruke.

Synes selv det blir litt mye med ......... lissom. :tunge1:

Hvis du absolutt må bruke mer enn tre så kan du jo ta mellomrom mellom hver punktum. . . . osv.

Tror ikke det er en innstilling du kan endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er satt i autokorrekturen (i alle fall hos meg) - Verktøy - Alternativer for autokorrektur. I denne listen står at tre punktum skal erstattes med tre andre punktum. Men jeg anbefaler egentlig ikke å slette disse for resultatet blir enda verre...

Hvis du skal ha mange punktum etter hverandre, kan du benytte "Fylltegn". Disse finner du under Format - Tabulator. Her kan du velge hvilket fylltegn du vil ha (punktum - streker osv). Dvs. skriv det du ønsker, velg Format - Tabulator - sett inn tabulator hvor du vil punktumrekka skal slutte, velg fylltegn. Når du nå trykker tabulator etter ordet i Word, får du punktumrekke fram til tabulatoren du anga.

Automatisk innholdsfortegnelse er for øvrig enda bedre (fordi da blir også tallene riktige under hverandre).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er jo tre punktum som er gramatisk riktig, hvis du trenger en "tenkepause" i en tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper inderlig du ikke lager innholdsfortegnelse på egenhånd, men at du lar programmet gjøre det for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Verktøy - Referanse - stikkordregister og tabeller.

Dersom du har gjort overskriften din til overskirt eller header (ikke vanlig skrift), vil det automatisk bli lagd en innholdsfortegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Det som er grammatisk korrekt når man bruker punktum for å angi en tenkepause e.l. er tre stk, med mellomrom foran, slik som dette ... Derfor blir dette automatisk rettet.

Programmet gjøre det for meg?

Når du skriver en tekst med flere overskrifter, så formaterer du overskriften til Overskrift 1, på et evt. neste nivå overskrift 2 osv. Når du er ferdig med dokumentet går du på den siden fortegnelsen skal stå på og velger sett inn | referanse | stikkordregister og tabeller. * I boksen som kommer opp velger du innholdsfortegnelse. Oppdager du at det kommer tekst i fortegnelsen som ikke skal være der, betyr det at denne er blitt formatert som overskrift. Gå ned i dokumentet og rett det opp, så setter du bare inn innholdsfortegnelsen på ny.

*Det er i alle fall der på min maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned i dokumentet og rett det opp, så setter du bare inn innholdsfortegnelsen på ny.

*Det er i alle fall der på min maskin.

Eller høyreklikker på innholdsfortegnelsen og velger "oppdater felt" og "hele tabellen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...