Gjest Skrållan - ikke innlogget Skrevet 1. juni 2004 #1 Skrevet 1. juni 2004 Får heldagsbesøk av et par venninner med barn lørdag og håper i den anledning på godt vær! Har planer om å pakke piknink-kurv (dvs piknikkoffert!!!) og dra til et friluftsområde i nærheten av der jeg bor. Har ikke tenkt å legge alt for mye i forberedelser, men vil ha noe annet enn baguetter og div pålegg fra butikken (selv om dette kan være veldig godt det altså!!!!). Tenkte jeg skulle bake noen ost/skinkehorn, men utover dette er jeg litt blank.... Tenkte litt på en pastasalat, men savner en god oppskrift (kunne tenkt meg en hvor man blander dressing i, om dere skjønner???) Trenger også litt tips om noe godt til 'dessert' - ikke frukt/jordbær dessverre Noe spennende gjærbakst????
Gjest 1111 Skrevet 1. juni 2004 #2 Skrevet 1. juni 2004 Pastasalat (2 personer) 200 g pasta 125 g grønne asparges i biter 2 rødløk i strimler 100 g rensede reker Marinade: 1 ss soyasaus 1 ss honning 1 ½ ss frisk, revet ingefær 1 ½ ts sitronsaft 1/4 ts pepper ½ ts chilipasta Bland sammen ingrediensene til marinaden. Kok pasta som anvist på pakningen og ha i asparges når det er et par minutter igjen av koketiden. Hell av vannet og la pastaen og aspargesen avkjøles. Bland sammen pasta, asparges, hakket rødløk, reker og marinade og la salaten trekke i 1/2 time før den serveres. Denne salaten kan du alltids tilsette dine egne ingredienser eller fjerne f.eks asparges hvis du ikke er så glad i det. Reker kan byttes ut med kylling. Disse rosinsnurrene er kjempegode og kanskje litt annerledes? Rosinsnurrer (20 stk) 500 g hvetemel 3 dl melk 50 g tørrgjær 1 dl smeltet, avkjølt smør 1 dl sukker ½ ts salt Fyll: 2 dl rosiner ½ pk makronfyll Varm melken og smøret til det er lunkent. Tilsett hvetemel, tørrgjær, sukker og salt. Arbeid deigen smidig. La deigen heve i 60 minutter. Lag makronfyllet etter anvisningen på pakken. Kjevl ut til en firkantet leiv. Smør makronfyll over og dryss på rosiner. Rull deigen fast sammen fra langsiden og skjær den i 3 cm tykke skiver. Etterhev rosinsnurrene i en halv time og stek dem midt i ovnen på 200 grader i 15 minutter. Eplestenger 100 g smør 3 dl melk 50 g gjær 1 dl sukker 1 egg ½ ts hornsalt 9-10 dl hvetemel 1 dl eplemos 1 egg til pensling Pynt: melisglasur kokos Smelt smør i en kjele. Ta den av platen og hell melken i. Smuldre gjæren i deigbollen. Bland i sukker, væske og egg. Tilsett hornsalt. Elt melet inn i deigen litt etter litt. Arbeid deigen blank og smidig. La den heve ca 10 minutter. Ta deigen opp på bakebordet og elt den godt. Del den i to like emner. Trill til pølser og klapp dem flate. Smør eplemosen over og rull dem sammen. Trykk godt langs skjøten. Legg dem på smurt plate eller bakepapir. La dem heve ca 30 minutter godt tildekket. Pensle med egg og stek på nederste rille i ovnen ved 200-225 C i ca 20 minutter. Avkjøl på rist. Like før servering smøres melisglasur over. Strø på kokos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå