Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har ett par ubetalte forelegg som SI (statens innkrevningsentral) ikke har klart å inndrive. Fikk beskjed om at de hadde lagt saken min på is, for så å prøve igjen senere. Men nå, bare ett par uker etter sistnevnte brev fikk jeg ett nytt brev i posten, der SI opplyste meg om at de hadde sendt saken min til politiet, at SI derfor ikke har noe mer med min sak å gjøre, og at de hadde sendt "anmodning om innkallelse til soning".

Så det jeg lurer på om noen vet, er da, er det stor sansynlighet at politiet bestemmer seg for å sende meg en innkallelse til soning, eller bruker de dette for å prøve å skremme meg?

Og hvor lang tid tar det evt. før jeg får vite noe mer?

Er det eventuelt noen som har vært gjennom dette før, og kan fortelle meg hva jeg har i vente?

MVH. Trådstarter

(Hører til region Øst)

Anonymous poster hash: e3a47...711

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har jeg aldri hørt om :-O?

Anonymous poster hash: 1c7fe...a30
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler du ikke bøter ilagt ved dom eller som forelegg, kan du bli innkalt til soning, ja (subsidiært straff). Du kunne ha søkt om å betale avdrag hvis du ikke hadde mulighet til å betale hele. Vet ikke om det er for sent å søke om det nå som saken er oversendt politiet. Det er vel fortsatt soningskø, så det kan ta tid før du blir innkalt, men du vil sannsynligvis bli kalt inn. Har du betydelig nedsatt betalingsevne, kan det imidlertid forholde seg annerledes.

Anonymous poster hash: 8a4f8...96a

Skrevet (endret)

.

Endret av dørmatte
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk AnonymBruker :)

Den dagen jeg satt meg ned for å få ordentlig oversikt over økonomien min var det allerede for sent å få til en nedbetalingsavtale med SI. Saken hadde allerede gått for langt. Likevel prøvde jeg å få til en avtale ved å sende de ett brev, uten at det hjalp meg.

Har hele tiden visst at siste utfall ville være å sone, men har vel hatt en naiv holdning til det hele. Sånt skjer ikke meg, har jeg tenkt. og akkurat det tenker jeg vel fremdeles. Hehe :)

Men er absolutt overrasket over at ting har gått så fort, da det er såpass kort tid siden de ga inntrykk av at de skulle prøve med en utleggsforretning på nytt ved en senere anledning, og brått dukker dette opp i postkassen min.

Men, jeg skal uansett en tur bort på politistasjonen litt senere i dag for å skrive under på noe. (Og ja, jeg _vet_ jeg er håpløs som klarer å pådra meg dette, så jeg trenger ingen moralpreken :) ) så jeg får vel forhøre meg litt omkring dette der også, men spørs om jeg blir så mye klokere.

MVH. Trådstarter

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her.

Har vært på politistasjonen nå, hvor jeg fikk gå inn i ett rom og ei dame som jobbet med dette ble tilkalt. Viste henne brevet og spurte henne om hvor stor sansynlighet det er at jeg kom til å bli innkalt til soning, hvorpå hun bare svarte, "åh, men det blir du." Prøvde meg enda en gang med å få til en nedbetaling, noe som var helt utelukket på dette stadiet. Eneste måten jeg kunne komme meg ut av dette var å betale inn hele sumen på en gang før soning. Spurte hvor lang tid jeg eventuelt har på meg på å få samlet inn de pengene før det er for sent, og hun sa at det er knapp med tid, for brevet var datert til 28. Februar (tror jeg. Men jeg fikk ikke mitt før nå nylig. Fant det i postkassen på lørdag.) spurte om jeg kunne regne med å ha hvertfall 3 mnd. på meg, men det var altfor lenge. Ting kom til å skje fort mente hun på.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært i denne situasjonen før?

Skrevet (endret)

Noe nytt?

Endret av dørmatte
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var slutt på gjeldsfensel jeg. Ihvertfall hvis det ikke er snakk om millionbeløp.

Hvor mye penger er det snakk om da ts? Å har du ikke jobb/ inntekt de har kunne tatt tvangstrekk fra?

Anonymous poster hash: 172e0...508
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsfengsel ble det slutt på for lengesiden, ja. Men bøtesoning finnes fremdeles, selv om mange mener det er det samme prinsippet. Er absolutt ikke snakk om ett millionbeløp, men den nette sum av 12.000kr. SI har prøvd å inndrive pengene, men jeg har rett og slett ingenting av verdi og veldig lav inntenk og for mange utgifter. Har også ved flere anledninger prøvd å få til en nedbetalingsavtale uten å lykkes med det.

12.000 kan virke overkommelig for mange, men for meg er det ikke enkle penger å skaffe.

Men, oppdaterer her for de som kommer etter meg, og sitter med de samme spørsmålene som jeg har hatt. Jeg fikk innkallingen til soning på Lørdag, så det tok med andre ord bare en uke etter det var oversendt til politiet. Så nå vet jeg alt om hvor og når jeg skal sone. Må vente tre måneder, og det er kjipt. Men, på en annen side så er det tre måneder jeg kan prøve å samle sammen pengene.

AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsfengsel ble det slutt på for lengesiden, ja. Men bøtesoning finnes fremdeles, selv om mange mener det er det samme prinsippet. Er absolutt ikke snakk om ett millionbeløp, men den nette sum av 12.000kr. SI har prøvd å inndrive pengene, men jeg har rett og slett ingenting av verdi og veldig lav inntenk og for mange utgifter. Har også ved flere anledninger prøvd å få til en nedbetalingsavtale uten å lykkes med det.

12.000 kan virke overkommelig for mange, men for meg er det ikke enkle penger å skaffe.

Men, oppdaterer her for de som kommer etter meg, og sitter med de samme spørsmålene som jeg har hatt. Jeg fikk innkallingen til soning på Lørdag, så det tok med andre ord bare en uke etter det var oversendt til politiet. Så nå vet jeg alt om hvor og når jeg skal sone. Må vente tre måneder, og det er kjipt. Men, på en annen side så er det tre måneder jeg kan prøve å samle sammen pengene.

Hvor lenge må du sone?

Har du hatt kontakt med SI under det hele?

Har selv hatt gjeld hos dem, og de var veldig greie med meg så lenge jeg tok kontakt og fortalte dem hva som foregikk. Jeg fikk en plan, dersom jeg ikke kunne betale beløpet en måned ringte jeg inn og gidde beskjed, dette gikk helt fint.

Trist når slike ting skjer, du får skaffe deg en annen jobb og stå på, så skal du nok klare ofg tjene opp de 12.000,- på 3 mnd (dersom du ikke har flere kredittorer som trekker lønnen din ut av konto, hvis dette er tilfelle ville jeg ringt og snakked med disse, alt blir mye lettere hvis du tar kontakt og forklarer hvilken sitvasjon du er i).

Anonymous poster hash: 7658d...cc3

Skrevet

Må du betale tilbake pengene når du er ferdig å sone, eller slettes gjelden din?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge må du sone? Har du hatt kontakt med SI under det hele? Har selv hatt gjeld hos dem, og de var veldig greie med meg så lenge jeg tok kontakt og fortalte dem hva som foregikk. Jeg fikk en plan, dersom jeg ikke kunne betale beløpet en måned ringte jeg inn og gidde beskjed, dette gikk helt fint. Trist når slike ting skjer, du får skaffe deg en annen jobb og stå på, så skal du nok klare ofg tjene opp de 12.000,- på 3 mnd (dersom du ikke har flere kredittorer som trekker lønnen din ut av konto, hvis dette er tilfelle ville jeg ringt og snakked med disse, alt blir mye lettere hvis du tar kontakt og forklarer hvilken sitvasjon du er i). Anonymous poster hash: 7658d...cc3

Jeg må sone 24 dager.

Jeg har hatt kontakt med SI ja. Men når jeg først søkte om nedbetalingsavtale var det allerede for sent. Saken hadde gått for langt. Prøvde først på nett, da jeg ikke fikk gjort det der sendte jeg ett brev der jeg forklarte situasjonen min og at jeg gjerne ville gjøre opp for meg, men at jeg ikke hadde mulighet til å betale alt på en gang, men spurte om jeg kunne få en nedbetalingsavtale. Sendte også inn kopi av nedbetalingsavtaler (som også viste at jeg hadde holdt fristene og betalte for meg), samt kontoutskrift og lønnslipper. Men de var ikke villige til å gi meg noen avtale.

Så ble saken overført til politiet, så jeg dro til politistasjonen og pratet med ei dame som jobbet med dette, og lurte på om de kunne gi meg en nedbetalingsavtale, men det ville/kunne de ikke.

Så jeg har prøvd, men jeg har rett og slett for liten inntekt og for mange utgifter. (Betaler ned en del regninger som hopet seg opp under utdanning.)

Må du betale tilbake pengene når du er ferdig å sone, eller slettes gjelden din?

Bøter var i utgangspunktet straffen min, men den ble omgjort til soning. Så gjelden slettes når jeg har sonet straffen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...