Gå til innhold

Har jeg noen sjangs i havet? (Løpekonkurranse)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en løpekonkurranse i byen her hvert år. Jeg har ikke løpt noe særlig, jeg begynte smått for et og et halvt år siden. I høst fikk jeg tredemølle og har løpt jevnlig på den, jeg begynte med 15 min, så 20, 30, og i dag løp jeg en time. Bytter på økter med intervaller og rolig tempo. I det siste har jeg merka en del fremgang.

Om ca et halvt år arrangeres det en løpekonkurranse på 15 km. De som løper har løpt veldig mye og lenger enn jeg, og de som var på topp 5 i fjor løp fra 1 time og ti min til 1 time og 40 min. Jeg lurer på om det er realistisk at jeg kan komme blant de fem beste om jeg trener riktig og nok? Om jeg hadde kommet blant de 5 beste hadde jeg blitt så stolt at jeg kunne levd på det resten av livet, og uansett hva så er vertfall tanken en stor motivasjon!

Så jeg lurer på:

1- hvor mye skal jeg trene/hvor mange ganger i uka, og hvor lenge av gangen? Hvor lange intervalløkter/"roligøkter"?

2-hva skal jeg spise før og etter øktene, og hvor lenge før?

3- er det et realistisk mål å klare å løpe 15 km på 1 time og 20-30 min iløpet av 6 mnd?

Jeg spiser veldig sunt og har ellers en sunn livsstil.

Jeg setter utrolig stor pris på svar og råd!! :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ingenting om hvor fort du løper nå, eller hvor langt du greier å løpe på den timen du løper, dette hadde vært grei informasjon.

I utgangspunktet vil jeg i JA, dette høres veldig mulig ut å løpe 15km på 1.30 med 6mnd trening og et godt utgangspunkt.

Det bør også være mulig med et noenlunde jevnt treningsopplegg, ikke slik at du må "leve løping" i 6mnd for å greie det.

Men det er vanskelig uten å vite noe om deg nå og også om løpet.

15 km på 1time 30min er ikke spesielt fort for trente folk. Er det en vanskelig løype, aldersklasser du sammenligner deg med eller bare få deltakere?

Når det gjelder konkrete treningstips står det så mye på internett om dette at jeg vet ikke om jeg har så mye å biddra med.

Du kan jo lese slike artikler som dett og se hva du føler passer for deg:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article834964.ece

Det ville vel feks være program 2 på bunnen av siden du kunne prøve å følge da.

Skrevet

Det er veldig avhengig av hvor raskt du løper nå, og hvor mye tid du har til å trene. Men om du løper ca 10 km på en time så burde det være realastisk å løpe 15 km på 1:30 om noen månder. MEN, du MÅ løpe utendørs! På mølla får du ikke brukt leggmusklene på samme måte, og om du løper 10 km på en time på mølla er det slettes ikke sikkert du klarer det utendørs i variert terreng.

Treningsprogrammer finner du flust av på nettet.

Må ellers si at å komme blandt de 5 beste på 15 km med tida 1:40 vitner om enten en veldig krevende løype, eller veldig få deltagere. Er det terrengløp eller gateløp? Uansett så er det topp å ha et løp å trene fram mot, som motivasjon. Selv om plasseringen kanskje blir lengre uti enn topp 5. Jeg skal løpe 10 km-gateløp i juni, og vet jeg ikke har sjans til å komme i nærheten av topp 10 i alderklassen engang med mitt mål om en tid på ca 55 min. Men jeg konkurrerer bare mot meg selv. :)

Skrevet

Tusen takk for svar!! :blomst:

Det er 15 km i terreng. Jeg er 27 år gammel, ca 167 høy, og 65 kg. Sånn som i går jogga jeg på tredemølla i en time med incline 7, og da løp jeg nesten 9 km. Men jeg kunne ha løpt fortere, men jeg prøvde bevisst å ikke presse meg selv til hva jeg kan 100% for å ikke gå lei etter et par uker. Jeg spiser veldig sunt, mye grønnsaker, bær, tunfisk, salat, kylling, rene råvarer. Røyker ikke, drikker svært sjeldent alkohol. Jeg trener litt styrke utenom, men ikke sånn voldsomt. Løpet er for forskjellige aldersgrupper. Jeg er i klassen 20-30 år, og som sagt er beste tid 1 time og 10 min, og femteplass var en time og 40 min. Jeg har syntes at det har vært et voldsomt tiltak, et ork og et slit å jogge. Men etter jeg fant ut at kanskje jeg kan melde meg på dette løpet, og kanskje komme blant de 5 beste, så er det en veldig motivasjon, så om jeg skulle komme på sisteplass så har jeg vertfall fått trent mer frem til løpet enn jeg ellers ville gjort :)

Jeg spiser moderat lavkarbo. Men burde jeg spise noe spesielt før og etter en økt?

Tusen takk for svarene, og jeg skal lese linken nå :)

Skrevet

Jeg ville ha

• trent i samme type terreng om løpet skal gå i. Det skader aldri å vite hva man går til
  • fått noen som kan litt løping til å se på løpsteknikken.

Og trent "riktig", spist fornuftig, hvilt nok, passet meg for belastningsskader og gud vet hva :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Det hørtes ut som noen veldig gode tips. Jeg googler litt på nettet nå, og får mange gode svar der også :)

Men å løpe konkurranseløype skal jeg absolutt gjøre! :D

Skrevet

En ting til bare;

Kan det være lurt å ta med en liten flaske sukkervann under løpet?

Skrevet

Hvis det er godt organisert har de gjerne drikkestasjoner underveis.

Evt vile jeg lagt ut en flaske på forhånd, jeg ville ikke løpt med den.

Hva du gjør på trenignene merker du selv. Noen har større veskebehov, andre mindre.

Skrevet

Det viktige for å bli god til å løpe, er å gjøre akkurat det. Jeg lover deg at det har veldig lite å si hva slags treningsprogram du følger eller om du trener lite eller mye intervall og hvilke intensititet: det avgjørende er hvor mange kilometer du har i beina. Og så er det gjerne greit å trene en del i det tempoet du har tenkt å konkurrere på.

Skrevet

Takk for svar :)

Vet noen om det er noe spesielt man skal spise før treninga, eller noe man burde drikke under treninga, med karbo/sukker eller noe? spiser vanligvis moderat lavkarbo, men det er kanskje ikke så bra når man trener utholdenhet?

Skrevet (endret)

Jeg brukte alltid å spise ett par brødskiver ett par timer før trening. Spiste jeg for mye, så fikk jeg lett hold. Det er uansett viktig å spise nok. Husk at du forbrenner mer, samtidig som du bygger muskler og må derfor spise mer enn du gjorde når du var mer passiv.

Jeg tror på mest mulig variert, næringsrikt kosthold.

Om du trenger å ha noe søtt i drikken eller ikke avhenger av hvordan du spiser. Du merker det skikkelig når du går tom for sukker. Da blir det tungt. Jeg har merket det på sykkelturer etter ca 10 timer, selv om jeg hadde med niste og brus. Prøv deg fram. Det som er skummelt med sukker i drikken er tannhelsa. Energidrikker er verre enn Solo og saft.

Kjenn forøvrig på kroppen din, og hvil når det trengs. 3 dager i uka er trolig nok til å klare det på 1.40, og trener du for mye å kan du risikere at du må stoppe helt opp pga av belastningsskade eller noe. Treningsmengde økes gjerne gradvis.

Det er veldig bra at det er terrengløp du trener til, fordi terrengløping ødelegger ikkeknærne slik asfaltløping gjør.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...