Holly Hobbie Skrevet 1. juni 2004 #1 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg og T skal en gang i fremtiden skaffe oss hund. Vi har ikke tid naa, vi jobber mye begge to, men hvis/naar vi faar barn om noen aar kan vi tenke oss en firbent venn. Begge to liker godt Airedale, noen som har erfaringer aa dele om denne rasen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 1. juni 2004 #2 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg har en fordom om den rasen - at de er aggressive. Det stemmer sikkert ikke... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 1. juni 2004 #3 Del Skrevet 1. juni 2004 De krever en bestemt hånd fra sin eier, siden det er en terrier. Det er hva jeg vet. Svigermor hadde en sånn en i en uke da gubben var liten. Det ble for mye, gitt. Men hun aner ikke hva grenser er og sliter hardt med verdens snilleste labradortispe også altså... Mao: ikke hundens feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 1. juni 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 1. juni 2004 Hmm....ante ikke at de var spesielt aggressive? Traff en nydelig 6 mnders gammel Airedale i helgen som var bare helt utrolig glad i mennesker. Minnet meg om hunden til mamma og pappa (which reminds me: savner lille Fant!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest portis Skrevet 1. juni 2004 #5 Del Skrevet 1. juni 2004 Hei! 2 grunnleggende ting å huske før du kjøper en Airdalehvalp; 1. Airdalen ER en TERRIER på godt og vondt. 2. Det er en relativt stor og meget robust hund. Snakk med flere folk som har Airdale før du bestemmer deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rabrabara Skrevet 2. juni 2004 #6 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg har selv en terrier, og har lest en del om Airedale Terriere. Det sies at de er omgjengelige hunder som har godt lynne. (Skal se om jeg finner linkene). Min er en Patterdale og har alle de typiske terrieregenskapene. Han er sta og krever at man er streng og konsekvent. Han er også mer bjeffete enn en del andre raser. Jeg hadde Retriever før og jeg merker veldig stor forskjell på de to. Terriere er ikke spesielt ideelle til å omgås katter, og kan være litt for "barske" overfor større hunder. Nå det er sagt er de sosiale, morsomme med masse personlighet. Med riktig oppdragelse skulle det ikke være noe problem. Jeg liker denne type terrier fordi de ikke er typisk "småhunder", de er robuste uten å være for store. Det er forholdsvis enkelt å lære kommandoer, og min er iallefall veldig flink til å lyde navnet sitt fra ung alder. Han er også utrolig kosete og elsker mennesker, narn inkludert. Det er mulig at en Airedale vil kreve en del stell av pels, men det kan du jo sjekke nærmere med oppdretter. En annen ting som er bra med denne type terriere er at de har få arvelige lyter eller problemer, som hofte eller øye-problemer. Jeg vil anbefale, dersom dere skaffer en, at dere legger mye vekt på å sosialisere den med andre hunder, for de renger å lære å bli "satt på plass" og venne seg av med å yppe seg. Vi har iallefall ikke angret et sekund på at vi akffet oss et lite terrier-"monster". Han er veldig oppvakt og har en sterk personlighet. Noen linker du kan se på: http://www.akc.org/breeds/recbreeds/airedale.cfm http://www.airedaleterriers.org/articles/right.html http://www.digitaldog.com/airedale.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 2. juni 2004 #7 Del Skrevet 2. juni 2004 Vi hadde en terrier når jeg var liten og måtte kvitte oss med den når den ble 1.5 år. Den ble for aggresiv (tross godt oppdragelse, kursing og dressur) Mulig vi var veldig uheldige med akkurat den hunden. Men møtte en Aerdale terrier i parken en dag som ut ifra det blå gikk løs på vår hund, som gikk da i bånd. Terrieren bet seg fast i halsen og øret til hunden vår som resulterte i 2 ukers antibiotika kur og blodøre i 5 uker!!!! Jeg ville aldri ha valgt den rasen når du skal ha barn i huset. ..men det er min erfaring da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 3. juni 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 3. juni 2004 Takk for nyttig informasjon! Nei, det er ikke sikkert vi skal ha Airedale...hvis de er saapass toeffe saa er det kanskje mer en hund for entusiaster som har masse tid til dressur. Tenker ogsaa litt paa Springer Spaniel, labrador (men de er saa vanlige her borte saa jeg synes det er litt kjedelig), cocker spaniel (tror nok min bedre halvdel setter ned foten der - den er ikke "mandig" nok!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest portis Skrevet 3. juni 2004 #9 Del Skrevet 3. juni 2004 Hvis du liker Airdalens firskårne utseende og pels men vil ha en "lettere" hund så sjekk ut den store puddelen. Bakdelen er en god del pelsstell men det kommer mye an på hvordan du vil ha den klippet. Går godt an å ha den klippet som en Airdale og da holder det med en god børsting en gang i uka. Hva mandighet angår så er vel en rolig, nesten arrogant, selvsikker storpuddel toppers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå