Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om en utleier kan heve leieavtalen og kaste noen ut pga. cannabisrøyking? Skjønner at det kan gi grunnlag for å si opp leiekontrakten, men er det et såpass alvorlig brudd at man kan kastes ut før oppsigelsestiden? Si at jeg har to måneder i kontrakten, blir fersket av utleier, jeg får vel allikevel bo ut ordinær oppsigelsestid i såfall?

Har ikke opplevd dette selv, men en kompis ble tatt på fersken da en representant for utleier banket på i forbindelse med noe helt annet og beskjeden var at utleier kom til å få beskjed. Nå venter han egentlig bare på at utleier sier opp kontrakten, men det er vel ikke slik at utleier kan heve den og gi ham kortere oppsigelsestid?

Noen med juridisk kompetanse her?

Anonymous poster hash: 383b0...b2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke juridisk kompetanse, men har vært i andre tvister med utleiere ang. Usaklig utkastelse. Det er veldig strengt for hva de kan og ikke kan. Så lenge det ikke står noe om røyking som eget punkt kan han ikke bryte oppsigelsens tid. Det må poengteres i kontrakten i så fall. Dessuten må de kunne bevise ting og gi skriftlige advarsler, hvis ikke blir det ord mot ord. Hvis han skal heve på grunnlag av cannabisrøyking burde det og fremlegges anmeldelse, hvis ikke blir det på tynt grunnlag og da kan man gå til sak mot usaklig utkastelse. I denne prosessen er det mulig å protestere osv.

Man har mulighet for gratis og taushetsbelagt konsultasjon på biblioteket.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dette, men prøver å berolige en rimelig stressa venn her jeg sitter. Mener selv at dette ikke kan gi annet enn oppsigelse av kontrakten med ordinær oppsigelsestid. Og hva gjelder anmeldelse, han kan jo ikke anmelde noen fordi man hørte at det luktet cannabis i leiligheten, så at utleier anmelder er tvilsomt.

Men iom at det jo faktisk er ulovlig å røyke cannabis tenkte jeg kanskje det fantes en hjemmel i husleieloven for å forkorte oppsigelsestid, jeg er ikke jurist så jeg kan ikke så mye, men tenkte å høre med andre.

Skrevet

Jeg har funnet en artikkel som kanskje kan hjelpe kompisen din.

http://www.dinside.no/791208/naboen-fra-helvete

Brudd på husleieloven

- Å ruse seg slik at man nesten sovner fra en brann er et brudd på husleieloven. Men om du sitter foran TVen og spiser piller, så plager du ingen, sier Leisner.

- Hvis det gjentar seg, er det et grunnlag for vesentlig mislighold.

At naboen sovner fra en brann er med andre ord et brudd på kontrakten. Han har vært uforsiktig og satt folk i fare. Men at han er rusa på narkotika, det er faktisk uvesentlig. På den måten er det et brudd på kontrakten om du er så trøtt eller full at du sovner mens du lager mat også. Uansett hva det skyldes, så har du skapt en farlig situasjon.

- Selv om narkotika er farlig, så er ikke det et brudd på leiekontrakten. Men rus kan sette folk i fare, sier Leisner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ferska akkurat min leietaker i canabis røyking. Jeg måtte inn i leiligheten i forbindelse med noe og ringte og spurte om det var ok.

Inne var hele bordet fullt av vannpiper og canabis. Jeg har dessuten luktet det flere ganger.

Det som irriterer meg mer er at det virkelig som min leilighet har blitt en narko bule der alle kompisene kommer for å bli steine.

Jeg tok en prat med vedkommende og presiserte at røyking var forbudt i henhold til kontrakten, og at de måtte slutte med dette. Jeg var ikke spesielt streng. Har overhode ikke tenkt å kaste ut vedkommende. Men håper de kan slutte å røyke innendørs. De har skjerpet seg veldig.

Anonymous poster hash: e0789...ba7
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ferska akkurat min leietaker i canabis røyking. Jeg måtte inn i leiligheten i forbindelse med noe og ringte og spurte om det var ok.

Inne var hele bordet fullt av vannpiper og canabis. Jeg har dessuten luktet det flere ganger.

Det som irriterer meg mer er at det virkelig som min leilighet har blitt en narko bule der alle kompisene kommer for å bli steine.

Jeg tok en prat med vedkommende og presiserte at røyking var forbudt i henhold til kontrakten, og at de måtte slutte med dette. Jeg var ikke spesielt streng. Har overhode ikke tenkt å kaste ut vedkommende. Men håper de kan slutte å røyke innendørs. De har skjerpet seg veldig.

Haha, wow, du virker som en litt mer liberal utleier enn de fleste private jeg har møtt. :)

Han leier av et ganske stort firma, så tror ikke han får noen goodwill av dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har funnet en artikkel som kanskje kan hjelpe kompisen din.

http://www.dinside.no/791208/naboen-fra-helvete

Ble ikke klokere av den akkurat. Virker som om utleier kan heve leiekontrakten pga. dette, men samtidig ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om en utleier kan heve leieavtalen og kaste noen ut pga. cannabisrøyking? Skjønner at det kan gi grunnlag for å si opp leiekontrakten, men er det et såpass alvorlig brudd at man kan kastes ut før oppsigelsestiden? Si at jeg har to måneder i kontrakten, blir fersket av utleier, jeg får vel allikevel bo ut ordinær oppsigelsestid i såfall?

Har ikke opplevd dette selv, men en kompis ble tatt på fersken da en representant for utleier banket på i forbindelse med noe helt annet og beskjeden var at utleier kom til å få beskjed. Nå venter han egentlig bare på at utleier sier opp kontrakten, men det er vel ikke slik at utleier kan heve den og gi ham kortere oppsigelsestid?

Noen med juridisk kompetanse her?

Det er jo juridisk straffbart, så jeg forstår delvis utleier her.

Men vil tro at det ikke er lett for ham å eventuelt bevise noe sånt hvis vennen din nekter.

Heve kontrakten kunne han uansett ikke ha gjort, og heller ikke gi kortere oppsigelsestid, det hadde vært ulovlig. Heving av en kontrakt kan kun skje innen kort/ rimelig tid etter inngått kontrakt, og på bestemte vilkår. I dette tilfelle må han si ham opp som leietaker etter vanlig prosedyre.

Anonymous poster hash: 553fd...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, wow, du virker som en litt mer liberal utleier enn de fleste private jeg har møtt. :)

Han leier av et ganske stort firma, så tror ikke han får noen goodwill av dem.

For å si det sånn...har da tatt meg en joint før jeg og :P De kan gjerne spise eller drikke canabisen for min del...men røyking er altså ikke lov

• Liker 2
Skrevet

For å si det sånn...har da tatt meg en joint før jeg og :P De kan gjerne spise eller drikke canabisen for min del...men røyking er altså ikke lov

Er det virkelig så vanlig i Norge? :(

Skrevet

Står det ikke nevnt royking generelt? Hvis royking er forbudt inkluderer det selvsagt cannabis. Pleier å vaere ganske svart på hvitt i kontrakten.

Skrevet

Klart det er vanlig, over 25% av alle i Norge har prøvd det en eller flere ganger :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke cannabis/hasj røyking ulovlig? Det trodde jeg og hvis det er det, kan du jo melde en leietaker som bruker dette til politiet. Tror jeg...

Anonymous poster hash: a78e7...891

Skrevet

Er ikke cannabis/hasj røyking ulovlig? Det trodde jeg og hvis det er det, kan du jo melde en leietaker som bruker dette til politiet. Tror jeg...

Hvorfor skal man gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man gjøre det?

Fordi det er ulovlig...?

Skrevet

Fordi det er ulovlig...?

Går du rundt og anmelder alt folk gjør som er ulovlig du da? Jøss for en type.. Å røyke en joint er like straffbart som å kjørte litt for fort i trafikken. Ringer du politiet hver gang noen gjør det også da eller?

Skrevet

Det er ganske vanlig ja.

AnonymBruker
Skrevet

Går du rundt og anmelder alt folk gjør som er ulovlig du da? Jøss for en type.. Å røyke en joint er like straffbart som å kjørte litt for fort i trafikken. Ringer du politiet hver gang noen gjør det også da eller?

Det er litt forskjellig når noen bruker din eiendom som base for ulovlig aktivitet.

Anonymous poster hash: 3603a...703

Skrevet

Det er litt forskjellig når noen bruker din eiendom som base for ulovlig aktivitet.

Nja, syns det kan være greit å være litt kul jeg. Det jeg reagerer på er at de har røyket inne. samme om det er sigaretter eller noe annet. Røyk innendørs kan sidestilles med hærverk, kjipt å leie ut en leilighet som lukter sneip.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nja, syns det kan være greit å være litt kul jeg. Det jeg reagerer på er at de har røyket inne. samme om det er sigaretter eller noe annet. Røyk innendørs kan sidestilles med hærverk, kjipt å leie ut en leilighet som lukter sneip.

Og hvor lett er det å leie ut en leilighet der det lukter cannabisrøyk?

Hvordan kan ny leietager være sikker på at ikke det er elementer som vil oppsøke denne leiligheten?

Man vet jo ikke hva som har foregått der.

Er en huseier riktig uheldig, kan man bli rettslig konfrontert med at man har kjent til ulovlig aktivitet uten å gripe inn. Det kan ha konsekvenser.

En anmeldelse kan være mye verdt i et slikt scenario.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...