Gå til innhold

Hvor håndtere sta 1 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 19 måneder og har blitt så utrolig sta. Det er krig hver gang vi skal pusse tenner eller skifte bleke. For bare en liten stund siden var dette greit, men nå nekter hun å ligge på ryggen når vi skal skifte bleie og jeg må holde henne igjen med makt for å kunne ta på bleia.. Føler at det er helt feil, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun hylgråter og sparker og slår når vi skam pusse tenner eller skifte bleie. Naboene må jo tro vi mishandler henne..

Jeg merker det er utrolig utfordrene og jeg mister tålmodigheten. Hva gjør dere når deres barn er sinte og nekter? Jeg vil ikke være en sur mamma. Men føler jeg er det når jeg må bruke makt for å få gjort ting. Ikke misforstå, skader henne ikke på noen måte, men må jo tvinge henne til å ligge rolig ved å holde henne fast. Trodde denne "trassalderen" ikke kom før om er par år..

Anonymous poster hash: 46aa4...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å ikke lage dette til en maktkamp mellom deg og barnet. Du bør velge en annen strategi enn å holde henne fast. Kan du avlede henne med noe i stedet?

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt at de sjekker hvor grensa går. Gi klare beskjeder, vær rolig og gi enkle forklaringer på hvorfor du må kle på henne/skifte bleie osv. Om mulig kan hun jo stå når dere skifter. Det viktigste er å være tydelig på hvem som bestemmer. Ikke vær sur, bare gjennomfør det du skal og skryt masse når hun er samarbeidsvillig. :) Det er også lurt å si noe positivt når dere er ferdige med en oppgave - for eksempel "der var den nye bleia på, så godt med tørr bleie!"

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Klapp i hendene og skryt veldig når hun er flink, vær bestemt og stille når hun slår seg vrang. Ikke vis frustrasjon, da blir de verre.

• Liker 1
Skrevet

Kan hun stå når dere skifter bleie? Det gjorde vi, og det hjalp godt på tålmodigheten til vår jente. Og så gi henne noe interessant å se på / holde på med mens dere skifter.

Tannpuss må gjøres, her må vi bare være konsekvente og gjennomføre det. Da min var så liten, var det ikke mye vi pusset, men det gjalt å holde på ritualet hver dag og vise at dette må man gjøre. Ev. bruke avledning, sang, osv. her også. Min jente kunne ikke fordra tannpuss i begynnelsen, men etter en stund ble det bare godtatt som en av tingene vi gjorde hver kveld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å avled. Ha en spesiell bok hun får ligge å se i bare mens hun skiftes på osv. La barnet få pusse dine tenner før du pusser hennes? Osv... Er mye man kan gjøre, bruk fantasien. Viktiste er å unngå å bruke makt. Men hver bestemt..

Anonymous poster hash: 4d911...b7f
Skrevet

Høres helt normalt ut for meg. Hos oss har avledning stort sett funket bra. Har merket at det er viktig å bevare roen og helst ta situasjonen med litt humor, da har han lettere latt seg avlede av at han ikke ville skifte bleie. Men noen ganger har ikke det gått og da er det bare å holde fast og gjennomføre. Ikke med sinne helst, men jeg bare gjør jobben så rolig og effektivt som jeg klarer. Bleier må jo skiftes og tenner pusses, så det er ikke akkurat rom for forhandling. Og jeg orker ikke å dille i lange stunder, så da blir det med makt. Det har aldri ført til noen maktkamp her, men så har ikke dette vært et daglig problem stort sett heller.

Skrevet

Avledning fungerer bra etter min erfaring, og ofte sang eller noe som barnet kan pelle på (leke, bok?).

Skrevet

Og trøsten er jo at det går over relativt raskt. Mine ville ikke skifte bleier, hylte og skreik i perioder, og det er ikke da så enkelt å skifte tre-fire bæsjebleier i løpet av dagen.

Så går det over, og det er noe nytt de nekter, som og sette seg inn i bilen, spise etc…

Når de blir tre begynner det å bli bra igjen :) (men avledning og å være konsekvent hjelper).

Og at man blir frustrert og sint en gang i blandt er jo ikke til å unngå, for barn på den alderen kan være sykt sinte og sterke, både i vilje og fysisk.

Skrevet

Pust inn, pust ut og husk at de roer seg i tjueårene. :-)

Skrevet

Avledning, som å spørre om hun kan peke på nesen sin, øynene sine osv. Snakke om morsomme ting, fortelle en historie og be henne svare på spørsmål underveis. Synge tøyseviser om hva dere driver med og telle litt innimellom. Min syntes stellingen er morsom så lenge jeg prater og tuller.

Tror det er veldig tiden for å utvikle egen vilje, og de har skjønt at de bestemmer over sin egen kropp (heldigvis, egentlig!) det er en litt slitsom periode, men det går fort over igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 19 måneder og har blitt så utrolig sta. Det er krig hver gang vi skal pusse tenner eller skifte bleke. For bare en liten stund siden var dette greit, men nå nekter hun å ligge på ryggen når vi skal skifte bleie og jeg må holde henne igjen med makt for å kunne ta på bleia.. Føler at det er helt feil, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun hylgråter og sparker og slår når vi skam pusse tenner eller skifte bleie. Naboene må jo tro vi mishandler henne..

Jeg merker det er utrolig utfordrene og jeg mister tålmodigheten. Hva gjør dere når deres barn er sinte og nekter? Jeg vil ikke være en sur mamma. Men føler jeg er det når jeg må bruke makt for å få gjort ting. Ikke misforstå, skader henne ikke på noen måte, men må jo tvinge henne til å ligge rolig ved å holde henne fast. Trodde denne "trassalderen" ikke kom før om er par år..

Anonymous poster hash: 46aa4...dd5

Husker sangen som ble sunget under tannpussen om det var i går fra min egen barndom, og jeg er snart 28: "Det blir ikke hull i en tann som er ren, for tennene, de pusser vi jo en etter en..."

Jeg støtter oppunder forslag om å gjøre tannpuss og bleieskift til en lek. Kanskje det kan hjelpe å ha på musikk og synge underveis? Kanskje det kan hjelpe å gi gode klemmer? Når frustrasjonen tar deg, pust rolig, senk stemmen og snakk rolig til jenta di. Du kan være streng selv uten "streng" stemme.

Anonymous poster hash: 85504...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Et tegn på at du har en frisk og normal 1-åring! Den ungen som ikke på et eller annet tidspunkt nekter å ligge på rygg og blir stelt på, fins ikke. Det samme med tannpuss og annet innenfor feltet personlig hygiene! Bare trekk pusten dypt og bit tennene sammen. Denne fasen må du gjenno, og det går best om du er tålmodig, men konsekvent. Stellingen bør du ta stående når du kan, og liggende når du må.

Anonymous poster hash: b22cd...4ef

AnonymBruker
Skrevet

Her var tannpuss en utfordring en periode. Vendepunktet var da jeg tok og pusset mine egne tenner sammen med barnet, og lot barnet pusse mine tenner mens jeg pusset barnets tenner. Jeg fant på sanger også.

Med bleieskift er avledning veldig bra. Hvordan er det rundt stelleområdet? Steller dere oppe eller på gulvet?

På grunn av praktiske årsaker valgte jeg å bytte på gulvet. Stellematten lå på gulven, så barnet kunne være der når som helst, samt det var ingen fare for å falle ned. Dette gjorde også stellematten lett tilgjengelig for barnet også utenom stellesituasjoner.

Lek mens man bytter bleie pleier også å fungere. Bruk gjerne litt tid med barnet før bleien fjernes, kile litt, herme, kose osv.

Når bleien er fjernet, la gjerne barne ligge litt uten bleie og bruk mere tid med barnet.

Stillhet når barnet slår seg vrang er også en god ide. Straff er noe som sjeldent lønner seg, mens forsterkning av ønsket adferd gir mer av dette. Ros og klapp når barnet gjør som du ønsker, selv ved småting :)

Anonymous poster hash: 879c3...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...