AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har tenkt å søke meg inn på barnehagelærerutdanning her i Bergen, men lurer litt på andres erfaringer. Det første jeg må finne ut av, er hvilket studiested jeg skal velge. Er det noen som har tatt denne utdanningen, enten på høyskolen i Bergen eller NLA høyskolen, som vil fortelle litt om deres erfaringer? Jeg har blant annet hørt at miljøet på NLA er ganske godt fordi det er en såpass liten skole. Hvordan blir det på høyskolen? Der er det vel vanskeligere å komme i kontakt med folk? Hvordan er forholdet til lærere/forelesere? Er de flinke og har et godt opplegg? Er det greit med veiledning og mulighet til å stille spørsmål når det trengs? Og hvordan var/er studiedagen lagt opp? Hvilke undervisningsformer blir mye brukt og hvor mye av undervisningen er obligatorisk? Jeg lurer egentlig på alt av deres erfaringer. Dette blir første gang jeg er student, så er ganske blank på det meste. Anonymous poster hash: d5652...c6c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #2 Skrevet 14. mars 2014 *dytter* Anonymous poster hash: d5652...c6c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #3 Skrevet 15. mars 2014 Jeg går GLU 5-10 på HiB, så jeg er vel ikke heeelt den du vil ha info fra, men jeg tror jeg kan bidra med litt likevel. I min klasse er alt obligatorisk utenom 1 fag. Vi har bare forelesninger utenom i fag som er praktiske av natur (som kunst og håndverk). Vi har ca 10 timer forelesninger i uka, men dette kan være veldig forskjellig på barnehagelærerutdanninga. Fordi vi har så lite tid felles som klasse (bare 2 forelesninger), er det litt vanskelig å bli kjent med folk og få en klassefølelse, men jeg tror dette er annerledes på barnehagelærerutdanninga der de er mindre klasser. På GLU er vi vanligvis ca 40 stk i hver klasse, og for meg har fadderuka vært ganske avgjørende for å få venner. Man kan også være aktiv og danne kollokviegrupper, da blir man raskere kjent med folk. Men det er et stort miljø på Landås, ca 2000 studenter, så man kjenner egentlig bare de man går i klasse med. Vi på GLU kjenner stort sett ikke de på barnehagelærer f.eks. Neste år flytter nesten hele HiB over til Kronstad, mot Landås hvor vi er idag. Dette er både bra, men også litt dårlig. Da ca 5000 studenter skal på samme skole, kan jeg se for meg at transporten blir kaotisk da nesten alle må ta bybanen. De har tatt bort alle lesesaler på Kronstad pga mangel på plass, og erstattet det med sittegrupper i gangene (forstå det den som kan...). Jeg er sånn greit fornøyd med HiB, og de fleste foreleserne våre er flinke. Administrasjonen derimot, er til dels helt på jordet, men dette handler mye om enkeltpersoner. Kontaktlærere som ikke vet noe om masteropplegg og ikke kan svare på noe, dramalærere som gir oss obligatoriske oppgaver de ikke har lov til å gi oss, og lærere som ikke gir ut semesterplaner eller info om betaling av materiell.... Godt mulig jeg har vært ekstra uheldig, for det handler stort sett bare om ca 5 enkeltpersoner som jobber der. Dette er mine erfaringer fra HiB, selv om du bør ta noe av det i første avsnitt med en klype salt siden jeg ikke går barnehagelærerutdanninga. Bergen er for øvrig en super studentby (om du ikke bor her fra før da, da vet du jo det, hehe). Liker byen veldig godt, og det er mye å engasjere seg i. Sånn litt utenom har jeg hørt mye bra om Dronning Maud skolen i Trondheim for barnehagelærere, men skjønner jo at dette er litt utenom det du egentlig spør om Anonymous poster hash: 38277...19a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Tusen takk for svar Noen andre som har mer å tilføye, gjerne mer rettet mot barnehagelærerutdanningen? Anonymous poster hash: d5652...c6c
cattleya Skrevet 23. mars 2014 #5 Skrevet 23. mars 2014 sånn generelt er det jo sånn at stillingen "pedagogisk leder" er en stiling folk flykter fre jf. http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2013/Februar/Derfor-slutter-forskolelarene-i-barnehagen/ så du bør være veldig sikker før du søker på denne...
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Min søster tok førskolelærerutdanningen ved NLA, og var kjempefornøyd med det. Jeg kan dessverre ikke gi så mange detaljer når det kommer til selve undervisningen, men søsteren min trivdes godt i miljøet på skolen, og flere av hennes beste venninner nå ble hun kjent med på NLA Anonymous poster hash: 3e433...8b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå