Gjest koid19 Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Hei! Jeg og min kjære har nettopp kjøpt leilighet. En nydelig, stor, åpen leilighet i det fine strøket av grünerløkka. Har noen spørsmål ang pris av innredning. Forteller litt om den- 115 kvm, 3 soverom, 1 bad, 1 seperat toalett, 1 stue, kjøkken, stor spisestue +bod. vi har lyst til å bytte kjøkken og lurer litt på pris ang dette? Vi har ikke lite penger, men i og med at vi studerer prøver vi å være liiiitt på den økonomiske siden. leiligheten var ikke akkurat gratis... I tillegg er vi unge (17 og 20) og ja, vi har fått hjelp av foreldre til lån Trenger ikke det dyreste kjøkkenet, men vi vil hvertfall ha en lyst og fresht et. Hvor langt ned i pris kan man få det? Har dere i samme slengen noen tips til oss osm flytter sammen for første gang? Vi har seperat økonomi, med en felleskonto hvor vi skal overføre penger for faste utgifter, så det har vi i orden. Hvor mye bør vi regne i mat? (NEI, vi vil ikke leve på nudler og spagetti..) Takk på forhånd 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #2 Skrevet 9. mars 2014 Hei! Jeg og min kjære har nettopp kjøpt leilighet. En nydelig, stor, åpen leilighet i det fine strøket av grünerløkka. Har noen spørsmål ang pris av innredning. Forteller litt om den- 115 kvm, 3 soverom, 1 bad, 1 seperat toalett, 1 stue, kjøkken, stor spisestue +bod. vi har lyst til å bytte kjøkken og lurer litt på pris ang dette? Vi har ikke lite penger, men i og med at vi studerer prøver vi å være liiiitt på den økonomiske siden. leiligheten var ikke akkurat gratis... I tillegg er vi unge (17 og 20) og ja, vi har fått hjelp av foreldre til lån Trenger ikke det dyreste kjøkkenet, men vi vil hvertfall ha en lyst og fresht et. Hvor langt ned i pris kan man få det? Har dere i samme slengen noen tips til oss osm flytter sammen for første gang? Vi har seperat økonomi, med en felleskonto hvor vi skal overføre penger for faste utgifter, så det har vi i orden. Hvor mye bør vi regne i mat? (NEI, vi vil ikke leve på nudler og spagetti..) Takk på forhånd Troll. Ingen foreldre med vett hjelper tenåringer til å kjøpe felles bolig med sin kjære. Anonymous poster hash: f3447...781 18
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #3 Skrevet 9. mars 2014 Yup. Troll Anonymous poster hash: 20d69...339 1
spegel Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 Troll. Ingen foreldre med vett hjelper tenåringer til å kjøpe felles bolig med sin kjære. Anonymous poster hash: f3447...781 Samme tenkte jeg... Ikke lurt av foreldrene hvis dette er tilfelle. Har ingen gode tips uten om IKEA 1
Gjest koid19 Skrevet 9. mars 2014 #5 Skrevet 9. mars 2014 Det er mine foreldre som har kjøpt leiligheten og står som eiere. Hans foreldre kjøper møbler til oss. Vi betaler til mine foreldre, så slapp av. Hvorfor er folk her inne så dømmende og negative? 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #6 Skrevet 9. mars 2014 Kommer an på hvor stort kjøkkenet er det... Sjekk hos Ikea. 800 kr i uka på mat er vel normalt for 2 stk. Anonymous poster hash: f88ab...cb3
Gjest Violetta Skrevet 9. mars 2014 #7 Skrevet 9. mars 2014 Det som først slår meg er at dere trenger en plan for hva dere gjør hvis dere ikke skal bo sammen lenger. Hvem beholderhva? Hva skjer med møblene som foreldrene hans har kjøpt? 6
Gjest koid19 Skrevet 9. mars 2014 #8 Skrevet 9. mars 2014 Kommer an på hvor stort kjøkkenet er det... Sjekk hos Ikea. 800 kr i uka på mat er vel normalt for 2 stk. Anonymous poster hash: f88ab...cb3 Takk for svar, skal skjekke :-)
Gjest Lille-pus Skrevet 9. mars 2014 #9 Skrevet 9. mars 2014 I tillegg til selve kjøkkeninnredningen kommer vel fort utgifter til rørlegger og elektriker. Størrelsen på kjøkkenet er den faktoren som vil påvirke prisen. Ta mål, tegn opp hvordan dere vil ha det og innhent anbud og diskuter løsninger med de ulike forhandlerne og be om tilbud. Dere trenger vel uansett montør for å demontere det gamle og sette det nye opp siden kjæresten er i militæret for øyeblikket?
Gjest koid19 Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 Det som først slår meg er at dere trenger en plan for hva dere gjør hvis dere ikke skal bo sammen lenger. Hvem beholderhva? Hva skjer med møblene som foreldrene hans har kjøpt? Huset deres er veldig stort. Var barnehage i kjelleren der før som nå står tom som "kjellerstue". Så oppbevaring av møblene skulle ikke vært noe problem. Vi har tenkt såpass langt at vi ikke kjøpte leiligheten felles, til de som trodde det. ;-)
Gjest koid19 Skrevet 9. mars 2014 #11 Skrevet 9. mars 2014 I tillegg til selve kjøkkeninnredningen kommer vel fort utgifter til rørlegger og elektriker. Størrelsen på kjøkkenet er den faktoren som vil påvirke prisen. Ta mål, tegn opp hvordan dere vil ha det og innhent anbud og diskuter løsninger med de ulike forhandlerne og be om tilbud. Dere trenger vel uansett montør for å demontere det gamle og sette det nye opp siden kjæresten er i militæret for øyeblikket? Vi overtar ikke leiligheten før til høsten (midt. oktober). Begynner innflyttingen i november og han kommer hjem i desember :-)
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #12 Skrevet 9. mars 2014 Det er mine foreldre som har kjøpt leiligheten og står som eiere. Hans foreldre kjøper møbler til oss. Vi betaler til mine foreldre, så slapp av. Hvorfor er folk her inne så dømmende og negative? Jeg skriver ikke dette for å være frekk eller henge deg ut, men du har større sjanse for å få hjelp med det du lurer på hvis du faktisk forteller sannheten, og ikke starter tråden med å si at du EIER en leilighet, når du i realiteten leier av dine foreldre. Angående kjøkken og oppussing så ville jeg latt dine foreldre håndtere en eventuell utskiftning. Så lenge de står som eiere så har du og din kjære i praksis alt å tape på å starte noen utskiftning på ting i leiligheten (og da kanskje særlig din kjære). Hvor dyrt selve kjøkkenet blir kommer helt an på hva du har tenkt å gjøre og hvilke ting som skal byttes. Et billig alternativ er å bare bytte fronter/benkplate eller eventuelt bare innredningen. Uavhengig av pris på selve innredningen (IKEA har en del billige) så vil nok prisen avhenge mest av hvorvidt du skal bytte noe som trenger en rørlegger/elektriker/flislegger ect. Hvis du har tenkt å beholde det elektriske osv. og i tillegg har noen som kan hjelpe deg med å sette det opp, så trenger det ikke å bli kjempedyrt, men det er helt umulig å få et prisoverslag her på KG, du må nesten kontakte en forhandler slik at du får en realistisk pris ut i fra hva du ønsker å forandre, størrelse på nåværende kjøkken og hvor mye du eventuelt kan gjøre selv. Anonymous poster hash: 70165...db5 10
Gjest koid19 Skrevet 9. mars 2014 #13 Skrevet 9. mars 2014 Jeg skriver ikke dette for å være frekk eller henge deg ut, men du har større sjanse for å få hjelp med det du lurer på hvis du faktisk forteller sannheten, og ikke starter tråden med å si at du EIER en leilighet, når du i realiteten leier av dine foreldre. Angående kjøkken og oppussing så ville jeg latt dine foreldre håndtere en eventuell utskiftning. Så lenge de står som eiere så har du og din kjære i praksis alt å tape på å starte noen utskiftning på ting i leiligheten (og da kanskje særlig din kjære). Hvor dyrt selve kjøkkenet blir kommer helt an på hva du har tenkt å gjøre og hvilke ting som skal byttes. Et billig alternativ er å bare bytte fronter/benkplate eller eventuelt bare innredningen. Uavhengig av pris på selve innredningen (IKEA har en del billige) så vil nok prisen avhenge mest av hvorvidt du skal bytte noe som trenger en rørlegger/elektriker/flislegger ect. Hvis du har tenkt å beholde det elektriske osv. og i tillegg har noen som kan hjelpe deg med å sette det opp, så trenger det ikke å bli kjempedyrt, men det er helt umulig å få et prisoverslag her på KG, du må nesten kontakte en forhandler slik at du får en realistisk pris ut i fra hva du ønsker å forandre, størrelse på nåværende kjøkken og hvor mye du eventuelt kan gjøre selv. Anonymous poster hash: 70165...db5 Tusen takk for svar. Kjøkkenet er i furu, noe jeg synes er forferdelig stygt, men selve utskjæringen i treværket er vakkert. Hadde kanskje vært en mulighet å beise eller male, bytte knotter, legge noen nye freshe fliser og en ny benkplate. Takk for svar hvertfall :-) Ja, jeg burde kanskje formulert meg annerledes. Tenkte på oss som "kjøpere" siden vi på en måte betaler alt, selv om mine foreldre kjøpte. Det var hvertfall det jeg mente:-) 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #15 Skrevet 9. mars 2014 Min mening: Hvis dere er studenter og kun lever på studielån, så spørs det om dere har råd til å pusse opp kjøkkenet i det hele tatt. Det er fint å ha det "fresht" rundt seg, men det er ikke livsnødvendig. Og dere kommer til å få mye annet å bruke de kronene på, med utgifter til strøm og mat og TV/nett. Så mitt råd er og vente til dere vet hvor mye penger dere ca vil ha å rutte med hver måned, og SÅ tenker dere bytte av kjøkken. For den eneste student-økonimivennlige oppussingen jeg har vært borti, er maling og skifte av gardiner... Anonymous poster hash: 616fe...259 8
-Jiinxs- Skrevet 9. mars 2014 #17 Skrevet 9. mars 2014 (endret) Ikea har vel en bra side hvor du kan sette i sammen et kjøkken og få vite hvor mye det vil komme på? Ellers så høres dere veldig ung ut til å flytte sammen. Men det var ikke poenget med tråden anyway.. Det handler vel om å prioritere. Har dere ikke råd nå så spar, og ha det som en fin motivasjons boost. Det er vel plenty av folk i deres alder som kunne sett langt etter å kunne bo i en slik leilighet du beskriver. Så vær glad for det, noe jeg bare antar du er, du vet bare ikke hvor heldig du er. Endret 9. mars 2014 av -Leon-
The Kitten Skrevet 10. mars 2014 #18 Skrevet 10. mars 2014 Jeg betalte 30 000 og da tok jeg alt på kjøkkenet. Men nå er jeg heldig og har en far som er utdannet snekker og kunne gjøre alt arbeidet. De 30 000 er inkludert hvitevarer.
Gjest Wei Wei Skrevet 10. mars 2014 #19 Skrevet 10. mars 2014 Det er mine foreldre som har kjøpt leiligheten og står som eiere. Hans foreldre kjøper møbler til oss. Vi betaler til mine foreldre, så slapp av. Hvorfor er folk her inne så dømmende og negative? Fordi du skrev at "Jeg og min kjære har nettopp kjøpt oss keilighet på 115 kvm. Vi er 17 og 20" Senere viser det seg at det er foreldrene dine som kjøpte, men du leier av dem/ bor der. Jeg foreslår at det er foreldrene dine som pusserr opp kjøkkene. Det er jo deres bolig. Hvis dere skal flytte ut, så kan dere ikke ta med kjøkkene. Møblene kan dere kjøpe selv. Det er bedre å føle at ting koster og at dere sparer og kjøper noe eget i stedet for å få mye betalt av foreldre. Når det gjelder pris på kjøkkenet, så må du oppgi lengden på kjøkkenbenken. For da kan vi estimere hvor mange under/overskap du trenger og kan gi en anelse av pris. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2014 #20 Skrevet 10. mars 2014 Bytte kjøkken er kjapt 50-100.000! Kjære deg, dette er bare for å bytte fronter. Nytt Ikea kjøkken me billig laminatplate, rørlegger til å koble på ny vask og elektriker til litt strømarbeid, 170.000.Anonymous poster hash: ddb3a...b4e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå