Gå til innhold

Handleliste til valpen

gele

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Får en cocker spaniel valp i hus om en måneds tid, tenker å begynne å forberede meg med å kjøpe inn utstyr osv snart så alt er klart til den lille skal i hus. Har aldri hatt hund før, så litt usikker på hva man man må eller bør ha og hva som ellers kan være lurt. :) Ellers tips til gode bøker man kanskje også burde ha? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kjøpe inn noen hundeleker og godbiter? Og leietau, langline (til innkallingstrening), halsbånd kan jo være kjekt å ha.

Og kanskje en hundeseng, om du har tenkt å ha en fast plass til valpen uten å ha den i bur?

Canis har mange flotte hundebøker.

Lykke til med valp i hus :blomst:

Endret av Libertas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp for mye før du ser hva hunden liker/trenger.

Men standard ting som mat- og vannskål, halsbånd (evt en sele) og bånd, en eller annen form for seng, reisebur (om den ikke blir levert i bur da), noen leker.. hunder er forskjellige, så ikke kjøp 40 pipeleker. Kan godt hende den liker tøyfletter eller ball i stedet. Bare kjøp inn noen få valpeleker og se hva den liker best.

Tror jeg hadde droppet utstyr som langliner og dressur-ting i første omgang. Om du ikke bor en dagsreise unda nærmeste utstyrsbutikk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Bur til bil. Hunder skal sikres godt i bil.

* Drikkeskåler og matskåler er greit å ha i hus når valpen kommer. Pass på at skålene er laget av et ordentlig materiale, noen hunder reagerer f.eks. på plast og nikkel.

* Hundefòr og godbiter kan være greit å ha.

* Hundeseng/et sted hvor hunden kan ligge mykt og godt å sove.

* Halsbånd er kanskje vanskelig å kjøpe uten at du vet størrelsen. Valpen har jo sikkert på seg halsbånd når den kommer uansett, så det kan man kanskje vente litt med. Men er sikker greit å få tak i line, sånn at man kan begynne båndtreningen sånn smått og gjøre valpen vant til å gå i bånd.

* Leker. Valper elsker jo leker. Det trenger jo ikke være fancy greier, men en tennisball eller andre leker som er trygge for hunder å spise på. Valper har jo det med å spise rare ting, så det bør være en leke som ikke går i stykker eller mister deler av noe slag.

* Hundebæsjeposer. Plukk opp bæsjen! Det er forferdelig irriterende med hundeeiere som ikke gjør det.

Det er det jeg kommer på sånn i farten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på maten.. Spør oppdretter hvilket for de bruker til valpen, så slipper du løs mage pga brå overgang til nytt for. Snakker av erfaring ;) for med samme for en stund, så kan du gradvis blande det gamle foret med det nye (hvis du vil bruke ett annet for) helt til det kun er det nye foret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoolac! Denne fåes hos vetrinær og hjelper mot dårlig mage

Du trenger børste/kam, klotang også

Samt det vanlige som for,forsikring osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VI har alltid fått med en pose av foret oppdretter/selger har brukt når vi har hentet hunden. Veldig greit å holde seg til dette i en periode før man evt gradvis går over på noe annet eller kanskje til man går over på noe annet enn valpefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voffen her har rukket å rive i stykker 2 hundesenger allerede, så ville ventet med hundesengen til dere finner ut om dere har en "tygger" i hus :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går med noen hundesenger om man kjøper de av kurvmaterialer eller tekstil. Det eneste trygge er som regel hardplast, men da må man ha noe mykt oppi selvsagt. Et stort fleeceteppe som er brettet flere ganger er som regel bedre enn noe som er vattert eller fylt med vatt på en eller annen måte. Vatt er usannsynlig morsomt å dra ut av ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale å kjøpe sele istedenfor halsbånd. En liten valp kan ikke gå i bånd, det er noe den må lære...og halsen er så tynn og sårbar (akkurat som vår egen nakke). Svært mange hunder går dessverre rundt med store smerter i nakken pga halsbåndet. Derfor ville jeg kjøpt sele og brukt dette.

Ellers:

matskål/drikkeskål

Masse leker og tyggebein, når valpen din mister tennene og klør fryktelig i munn, skal jeg love deg at du vil at den heller skal tygge på deilige tyggebein enn dine nye støvletter

Hundeseng (dropp bur)

Bur til bil! Jeg har selv investert i et variocage bur...disse er dyre, men de er best!

Kloklipper og børste....Øv på å børste og klippe neglene på valpen din fra begynnelsen. Gjør det flere ganger i uken (lat som du klipper) negleklipp er noe mange sliter med, rett og slett pga manglende trening fra de er små.

kjøp inn kompostgjeder....kjekt hvis du trenger å holde valpen unna noe, fåes kjøpt på plantasjen

Godbiter

Husk å invester mye tid og arbeid i valpen din nå de første 4 mnd... Frem til valpen din er 4 mnd er den i sosialiserings fasen.... ta den med ut og gi den forskjellige små, POSITIVE inntrykk hver dag. Hils på et barn, en mann i rullestol, en katt, en hest, se på tog osv...

den jobben du gjør nå, får du igjen for senere...

Og sist men ikke minst! ikke la hunden din hilse på ALLE andre hunder.....ha en 3 av 10 regel!! av 10 hunder dere møter, hils kun på 3....dette er veldig viktig...og jeg skal love deg at mange forbanner seg selv for å ikke ha gjort dette. Fordi de har overivrige hunder som bjeffer og hyler etter å få hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting

Belønn det du vil ha mer av!! ignorer det du ikke vil ha mer av! positiv forsterkning er dette og er veldig effektivt!

det at du må TA bikkja er en stygg myte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at sele er bedre på en valp når den skal gå tur, men det er veldig greit å lære den til å ha halsbånd på seg.. i tillegg til at den KAN komme seg ut og stikke av. Da er det veldig greit å ha en halsring med telefonnummer på, samt at det er lettere å få tak på hunden om den er en røver :)

(Venter på at noen skal slå ned på uttrykket "få tak på")

Endret av Lea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...