Gå til innhold

NAV dekke husleie, dokumentasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, før jeg begir meg ned på nærmeste NAV-kontor lurer jeg på hva slags dokumentasjon de krever hvis jeg søker om å få dekket husleien? Vet at jeg må ha med kontoutskrift for å dokumentere at jeg er blakk, men utover det? Vet jeg skal ha med leiekontrakt og kvittering på betalt husleie, men holder det ikke med bare leiekontrakten og at det står i kontoutskriften at jeg har betalt denne summen til utleier? Ev. kun leiekontrakt?

Og en annen ting jeg lurer på, betaler NAV pengene til meg eller til utleiers konto. Synes det er kinkig om utleier ser at jeg får sosialhjelp..

Anonymous poster hash: 3efa4...4e9
AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har forstått utbetales pengene direkte til deg. Det er bare sløsefolk som ikke har snøring på økonomi som har en slik ordning hvor pengene går direkte til utleier.

Anonymous poster hash: e51d6...a32
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har forstått utbetales pengene direkte til deg. Det er bare sløsefolk som ikke har snøring på økonomi som har en slik ordning hvor pengene går direkte til utleier.

Takk! I såfall er alt i orden, heldigvis. Men vet du noe om dette med kvittering på betalt husleie? Jeg har jo som sagt kontoutskriften som viser at jeg betalte forrige husleie til utleier som står i kontrakten. Holder vel det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg håper og tror det skal være nok :) Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg håper og tror det skal være nok :) Lykke til!

Takk, regner med det ordner seg. Kan selvsagt fikse en kvittering om det er påkrevd, men lurer nå på alt da og vil bare levere papirene i morgen så jeg ikke kommer på etterskudd.. :)

Skrevet

Du trenger en forklaring på hvorfor du har fått så dårlig råd og. Den kan det ta litt tid å skrive, viktig at det er en grunn som de som betaler ut synes er god nok. Dette går også litt på skjønn.. Forklar til dem på nav så kanskje de kan hjelpe deg litt med formuleringen.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en forklaring på hvorfor du har fått så dårlig råd og. Den kan det ta litt tid å skrive, viktig at det er en grunn som de som betaler ut synes er god nok. Dette går også litt på skjønn.. Forklar til dem på nav så kanskje de kan hjelpe deg litt med formuleringen.

Forklaringen er da så enkel som at jeg ikke har inntekt. Det dokumenterer jeg jo.

Gjest Vevila
Skrevet

Hos meg ble pengene satt direkte over til huseier, så tror det varier litt hvordan praksisen er.

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg ble pengene satt direkte over til huseier, så tror det varier litt hvordan praksisen er.

Au.. Er nettopp det jeg ikke ønsker. Jaja, får spørre på NAV hvordan de gjør det. Bedre med betalt husleie enn ikke, selv om nettopp det med sosialhjelp kan gjøre at utleier blir skeptisk og ikke lar meg fornye kontrakt senere.

Kan jeg spørre hvor du bor i landet?

Gjest Vevila
Skrevet

Det går sikkert an å ordne det om du forklarer årsaken :) jeg holder til på vestlandet :)

AnonymBruker
Skrevet

Det går sikkert an å ordne det om du forklarer årsaken :) jeg holder til på vestlandet :)

Ja, jeg håper i grunnen på det. Bor i Oslo, aner ikke om det er ulik praksis rundt om i landet eller om det er mer individuelt. Satser på at det går an å forklare saken, jeg hadde foretrukket å slippe å "avsløre" meg som en som går på NAV.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg søkte om å få dekket husleie måtte jeg levere kopi av husleiekontrakt, kontoutskrift for siste 3 måneder, bevis på at jeg hadde innboforsikring og bevis på at jeg hadde søkt om bostøtte. Bevis på innboforsikring stusset jeg litt på. Fordi forsikringer er vanligvis ikke første prioritet når man er blakk. Men det var et absolutt krav så jeg måtte låne penger til forsikring før nav kunne hjelpe.

Anonymous poster hash: 310e4...ed1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forklaringen bør være så kort og enkel som mulig. Jo mer du greier ut, jo vanskeligere gjør du det for deg selv. Ved første gangs søknad vil du vanligvis også bli kalt inn til et møte, hvor de evt spør om det de behøver å få utdypet.

Kontoutskrift med trukket husleie er tilstrekkelig dokumentasjon.

Og vanligvis betaler de pengene via deg, men uansett vil bare kommunen stå som avsender, så utleier vil aldri få vite at det er sosialstønad det dreier seg om.

Anonymous poster hash: e7d1d...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og vanligvis betaler de pengene via deg, men uansett vil bare kommunen stå som avsender, så utleier vil aldri få vite at det er sosialstønad det dreier seg om.

Hvis man får dekket husleia av kommunen skjønner nok utleier hvem som betaler den, men utover det takker jeg for god tilbakemelding. :)

AnonymBruker
Skrevet

Kontoutskrift, ligning, husleiekontrakt. Ikke noe absolutt krav med innboforsikring på vårt kontor nei. Dersom man ber om at husleien ikke føres direkte (med begrunnelse) så gjør ikke NAV dette, men da er det vanlig at det stilles vilkår om at du må levere dokumentasjon på at husleien for forrige måned er betalt i sin helhet før du får utbetalt støtte til neste måned. Kontoutskrift er kjempebra å bruke som dokumentasjon.

Anonymous poster hash: 88e0b...adb
  • Liker 1
  • 4 uker senere...
Annonse
Skrevet

Forklaringen er da så enkel som at jeg ikke har inntekt. Det dokumenterer jeg jo.

Det var ikke grunn god nok da jeg var på nav selv. De trengte en grunn på hvordan/ hvorfor jeg var kommet i situvasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke grunn god nok da jeg var på nav selv. De trengte en grunn på hvordan/ hvorfor jeg var kommet i situvasjonen.

Da må du ha fremstått som ekstremt useriøs? NAV hadde ingen problemer med å ta imot min søknad.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da må du ha fremstått som ekstremt useriøs? NAV hadde ingen problemer med å ta imot min søknad.

Nei det tror jeg nok ikke. Det var ikke nok for meg å dokumentere at jeg ikke hadde inntekt. Det var ikke god nok grunn til å få dekket noe.

Endret av kitten
AnonymBruker
Skrevet

Da var du vel enten syk eller arbeidsledig? Tar deg én linje å skrive det:

Mistet jobben, har ikke krav på dagpenger (+ kopi av sluttattest)

eller

Ble syk, har ikke krav på sykepenger (+kopi av legeattest)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...