Gå til innhold

Lukke hull i vedovn, er det mulig?

Anbefalte innlegg

Gjest tuppesjura
Skrevet

Vi tenker å få uttak i vedovnen på toppen istedet for på siden som vi har i dag. Noen som vet om det er mulig å lukke det hullet som er i siden på ovnen, eller må vi faktisk kjøpe ny ovn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert på ovner men er det en støpejernsovn blir det nok vanskelig å tette det ene hullet og laget et nytt. Tror dere må kjøpe ny. Jotul har mange fine som er miljøvennlige og det finnes en ordning der dere får billigere ny ovn hvis dere leverer inn den gamle. :) Lykke til.

Skrevet

Dere må kjøpe ny ovn for det er ikke mulig å endre på.

Nå kommer det jo helt an på hvilken type ovn dere er på jakt etter, men det er veldig mange fine og ikke spesielt dyre vedovner på markedet. Stikk innom nærmeste ovnforhandler og se om det er noen dere liker utseende på.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Snakket med jøtul, og detvar faktisk mulig. Man kjøpte et blendingslokk som man monterte over det gamle hullet.

Skrevet

Da lærte jeg noe nytt. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Endelig en tråd om lykke hull!

Anonymous poster hash: a6e8a...3d2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig du kan sette blendingslokk på det gamle hullet, men det er da ikke bare å lage nytt heller. Steinen som er inni, er ganske porøs og tåler lite,den skal det lages nytt hll i. Det samme gjennom selve ovnen(platen) du må også ha nytt rør, nytt hull i pipen.

Husk du må ha kontroll godkjnning av brannvesen.(feier.)

For meg hadde dette blitt et usikkert prosjekt,så jeg hadde kjøpt ny.

Må ovnen flyttes ved ny montering? i tilfelle så skal veggen være brannsikret

Anonymous poster hash: 504a0...037
Gjest tuppesjura
Skrevet

Ja, alt det andre er vi selvfølgelig klar over. Var bare spm om det faktisk var mulig å tette igjen hullet i ovnen jeg ville ha svar på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...