Gå til innhold

Soltørket tomat i olje, fetaost og pesto..For mye fett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg spiser ofte salat og i disse har jeg alltd pesto, soltørket tomat i olje og fetaost i olje (er vel solsikke i alle disse tror jeg)

I tillegg har jeg oppi brødkrutonger med hvitløk som også har olje i seg vil jeg tro.

Er dette mye usunt fett eller er det fett som er helt ok mtp det gode kolesterolet og helsen?

Jeg har høyt kolesterol og prøver å senke det, men er redd alle disse oljene vil påvirke det dårlige også?

Anonymous poster hash: 4ff7a...c08
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mye fett ja, du burde ikke ha dette måltidet som vane.

AnonymBruker
Skrevet

Er mye fett ja, du burde ikke ha dette måltidet som vane.

Jeg spurte ikke om det var mye fett. Jeg spurte om det var av det dårlige fettet.

Det gode kolesterolet mitt er lavt, så jeg vil ha mye av det gode fettet i kostholdet. Men lurer på om dette påvirker det dårlige og om det er av det gode....???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte ikke om det var mye fett. Jeg spurte om det var av det dårlige fettet.

Det gode kolesterolet mitt er lavt, så jeg vil ha mye av det gode fettet i kostholdet. Men lurer på om dette påvirker det dårlige og om det er av det gode....???

Det kommer jo helt an på mengdene ost og tomat du har i. Du må veie maten din og regne ut, hvilken fordeling av fett de ulike matvarene har finner du oversikter over.

Det er jo stor forskjell på en salat med ti biter fetaost og noen tomater enn en med hele boksen med fetaost og ti-femten tomater...

Anonymous poster hash: 5dfcf...291

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på mengdene ost og tomat du har i. Du må veie maten din og regne ut, hvilken fordeling av fett de ulike matvarene har finner du oversikter over.

Det er jo stor forskjell på en salat med ti biter fetaost og noen tomater enn en med hele boksen med fetaost og ti-femten tomater...

Jammen hva i all verden da? Jeg spør om solsikkeolje (oljer i de matvarene jeg beskrev) er av det gode eller dårlige fettet! Jeg spør ikke om tomat og ost og hvilket fett de har..!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jammen hva i all verden da? Jeg spør om solsikkeolje (oljer i de matvarene jeg beskrev) er av det gode eller dårlige fettet! Jeg spør ikke om tomat og ost og hvilket fett de har..!!!

Fetaost har vel 19 gram mettet fett per 29 gram, så da må du regne ut ut ifra hvor mye du har i salaten.

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen vær så snill å svare meg på om OLJEN i soltørket tomat, fetaost, pesto og brødkrutonger er av det dårlige eller gode fettet?

Jeg vet at det er mettet fett i ost. Jeg spør om fettet det ligger i!

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen vær så snill å svare meg på om OLJEN i soltørket tomat, fetaost, pesto og brødkrutonger er av det dårlige eller gode fettet?

Jeg vet at det er mettet fett i ost. Jeg spør om fettet det ligger i!

Noen ting går det an å google selv..

SOLSIKKEOLJE

Pluss: Særdeles rik på omega-6-fettsyren linolsyre. I tillegg høyt innhold av antioksidanter.

Minus: Nesten for høyt innhold av linolsyre.

Bruk: Best til salater og dressinger.

Vurdering: Det høye innholdet av omega-6 gjør at du må være bevisst på å få i deg omega-3 fra andre kilder, som fisk.

Sunnhetsgrad: 1

http://stellamagasinet.no/article/72644-sunne-matoljer---ikke-ett-fett/gallery/383430

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

olivenolje er sunnere enn solsikkeolje

Anonymous poster hash: e61f6...f99
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud..Nå gir jeg opp!

Spør et annet sted jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Herregud..Nå gir jeg opp!

Spør et annet sted jeg!

Du har fått svar. Eller så kan du selv google solsikkeolje..

• Liker 3
Skrevet

Trådtittel: For mye fett?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Trådtittel: For mye fett?

I forhold til kolesterol. Beskrev jo i innlegget hva jeg mente!

Å spise av det gode fettet, skal vel ikke være negativt så vidt jeg vet.

Skrevet

I forhold til kolesterol. Beskrev jo i innlegget hva jeg mente!

Å spise av det gode fettet, skal vel ikke være negativt så vidt jeg vet.

Aner ikke jeg. Gadd ikke lese innlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke jeg. Gadd ikke lese innlegget.

Å du gidder derfor å svare fordi..................?

• Liker 4
Skrevet

fettet i fetaosten er vel forskjellig fra fettet i oljen og pestoen... tenker det er mest mettet i feta så pesto og så oljen. plantbaserte oljr er magre.

Skrevet

Å du gidder derfor å svare fordi..................?

Kjeder meg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

fettet i fetaosten er vel forskjellig fra fettet i oljen og pestoen... tenker det er mest mettet i feta så pesto og så oljen. plantbaserte oljr er magre.

:rulle:

Morsom du!

Olje er olje uansett om det er plantebasert eller animalsk. Og absolutt like "fett".

Blir helt matt over manglende kunnskap av og til....

Anonymous poster hash: dfaf6...451

• Liker 3
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Raps oliven og kokosolje er vel de beste?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mettet fett er ikke farlig.

Anonymous poster hash: c8fc4...61e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...