Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg bli mangemillionær?

Jeg driver i starten på en utdanning (skal ta master innen IT) som vil gi meg nærmere 500 000 i startlønn. Det øker jo med erfaring. Men blir jo ikke rik på en slik lønning. Og toppstilingene får man jo ikke med en gang. Hva burde jeg satse på? Aksjer? Eiendom? Noen som har tips til hvordan jeg kan begynne allerede nå som student?

Anonymous poster hash: e3b72...d59
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du må velge annen utdanning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel som regel de som ikke har noen ambisjoner om å bli millionærer som blir det.

De fleste som er milionærer/dærer idag er folk som jobbet med hobbyen sin eller noe de virkelig liker å gjøre.

Starte noe eget. Utvikle noe eget.

Så var jeg deg ville jeg heller tenkt litt anderledes.

Anonymous poster hash: e062d...62e
  • Liker 4
Gjest Cevita
Skrevet

Det er vel også mange som har jobbet seg opp, fra nesten ingenting, og spart og spart.

Og mange "gode" sparetips kan du finne i denne tråden.

Skrevet

Mitt første tips ang studiene er å styre unna studielån, evt å ta lån, sette på høytrentekonto, og betale tilbake lånet umiddelbart etter endte studier. Cash inn renter og stipend. Jobb ved sidenavn og ha fokus på ekstremt lave utgifter under studietiden for kunne leve uten studielånet.

Deretter - les deg opp på gode økonomibøker. Sett deg inn i millionærenes tankegang, så tidlig som mulig. Lev etter det resten av livet. Da vil du også se at råd gitt ovenfor om å jobbe mot å starte noe vellyket eget kan være en vei å gå, finn behovene, selg deg selv og din kunnskap. Jobb MYE og MER enn mye. Så vil nok mangemillionær være fint innen rekkevidde :)

Eksempler på god litteratur her: http://pengeblogg.bloggnorge.com/2010/06/14/fem-beste-b%C3%B8ker-for-viderekomne/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel som regel de som ikke har noen ambisjoner om å bli millionærer som blir det.

De fleste som er milionærer/dærer idag er folk som jobbet med hobbyen sin eller noe de virkelig liker å gjøre.

Starte noe eget. Utvikle noe eget.

Så var jeg deg ville jeg heller tenkt litt anderledes.

Anonymous poster hash: e062d...62e

Dette. De startet noe eget og likte det nok til å jobbe 18 timer i dognet med det.

De fleste jeg kjenner som har veldig mye penger har det i kombinasjon av arv, investeringer osv. Men jeg har en kamerat som tjente alt på egen hånd. Han har to bachelorgrader (Oxford + MIT) og en master fra MIT. Han har startet eget firma to ganger (solgt ut deler av det forste) og han har faktisk tjent masse penger i kraft av patenter o.l. i rett og slett fordi han er vanvittig dyktig. Han jobber nå innen kreftresearch og bransjer som man sjelden tjener penger på. Han har utommelig energi, og mye av nokkelen ligger der.

Anonymous poster hash: 835d3...679

• Liker 1
Skrevet

- Gjør ferdig utdannelsen din, gjør en god jobb slik at du stiger litt i gradene og får en lønn som er stor nok til at du kan spare og legge til side.

- Kjøp deg leilighet så fort du har mulighet. Bedre kapital å eie fremfor å leie.

- Når du har klart å spare opp en ca 100 000, så invester dem i gode fond. Både kortsiktige og langsiktige.

- Overskuddet fra disse fondene kan du bruke til å investere i eiendom. Kjøp et hus eller en leilighet for å leie det ut noen år og deretter selge dem med god fortjeneste. Dette vil gi deg enda mer kapital til å investere i fond eller eiendom.

Skrevet

Hadde jeg visst svaret på det hadde jeg vært rik nå - kan ikke hjelpe deg med andre ord ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du IKKE bør gjøre, er å spekulere i aksjer og eiendom hvis du ikke har råd til å tape penger. Du må også være forbredt på å bruke mye tid og energi på å passe på at du ikke taper pengene.

Oppskriften for de fleste "rike", er beinhard jobbing. Skal du starte egen bedrift, for eksempel, er det ikke uvanlig å jobbe så mye at du like gjerne kunne hatt tre vanlige jobber (minst). Og det kan du jo. En jobb i IT + kveldsjobb og helgejobb. Da får du en grei inntekt og lite fritid på samme måte som gründere, med den forskjell fra at du ikke har det samme presset som dem. Du har heller ikke investert penger som du risikerer å tape.

Anonymous poster hash: 0c9e8...0ff
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

facts-of-life-30202-1275843139-60.jpg

Anonymous poster hash: 28077...f5c
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig motivert for dette, og jeg føler jeg har funnet en utdanningsvei jeg trives godt med og som det ligger gode fremtidsutsikter i. Jeg vil ikke starte egen bedrift med det første. Jeg vil ha noen år i arbeidslivet først, og vil gjerne prøve meg i en lederstilling, så jeg blir godt kjent med hvordan bedrifter drives og organiseres. Så får jeg se på mulighetene til egen bedrift etter det.

Har dessverre ikke mulighet til å styre unna studielån. Har søkt på jobb fra høsten av, som jeg håper jeg får. I tillegg jobber jeg i sommerferien. Skal prøve og spare mest mulig.

Vil gjerne ha flere tips også! :)

AnonymBruker
Skrevet

Til ettertanke:

Den som ikke føler seg rik med 500 000 i lønn.., er heller ikke lykkelig.

Den som føler seg rik ved å få en annen person til å smile, er lykkelig.

Poenget er; ikke gå etter penga, men etter hva du elsker å gjøre.

Anonymous poster hash: 371e9...fcd
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier jo at jeg føler jeg har funnet min vei rent karrieremessig! Jeg driver med noe jeg interesserer meg for og synes er gøy. Utover det så er penger og økonomisk frihet veldig viktig for meg.

Og jajaja.. selvfølgelig er ikke penger alt og gud forby at penger gjorde en lykkelig. Det er jeg egentlig ikke interessert i å høre om. Hvis dere skal svare i denne tråden, så kan dere komme med tips til hvordan man kan bli rik på penger, ikke moralpreken.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at inntekten ikke er timebetaling som du får for å jobbe for noen andre. Det er ekstremt vanskelig å bli rik uten å ha noe som gir avkastning eller stiger i verdi uten at du trenger å gjøre spesielt mye, og ingen gidder å betale deg masse for å nesten ikke gjøre noe. I praksis betyr det at du er nødt til å finne på noe selv, og helst bør du få andre til å gjøre jobben mens du skummer fløten. Det er bare slik inntekten kan bli virkelig høy, siden ikke du har mer enn 24 timer i døgnet til rådighet selv.

Anonymous poster hash: 87670...b80
  • Liker 2
  • 1 år senere...
Skrevet

De aller fleste som er rike i Norge i dag er det pga. arv. Enten gjennom familie eller giftemål. Trist, men sant.
Det er så og si ingen rike mennesker i Norge som kommer fra fattige kår.

Å bli rik burde ikke være et overordnet mål.

Skrevet

Skal du bli rik så kjøper du det som kjøpes kan angående aksje-handel så bruker du 5-8 tiner i døgnet på dette hver dag de neste årene.

Da blir du rik, tru meg!

Anonymkode: 92f6c...57f

Skrevet

Utrolig mange dårlige råd i denne tråden! 

Hvis du vil bli rik skal du ihvertfall ikke være redd for gjeld og risiko. Ta opp fult studielån, jobb knallhardt med studiet, får du penger til overs, invester i aksjer eller BSU om du kan benytte skattefordelen.

Når du er ferdig utdannet, jobber du et par år som konsulent (og blir FLINK) før du sier opp jobben og begynner som selvstendig næringsdrivende konsulent. Da kan du fakturere mellom 700 og 1200 kroner timen og årslønna ser plutselig litt bedre ut.

Pass på å organisere driften slik at du kan investere overskuddet før du skatter av det.

Millionær på 10 år og mangemillionær på 15.

• Liker 1
Skrevet

Det du IKKE skal gjøre er å kjøpe bil

Skrevet
Den 21.12.2015 at 14.53, prt90 skrev:

Utrolig mange dårlige råd i denne tråden! 

Hvis du vil bli rik skal du ihvertfall ikke være redd for gjeld og risiko. Ta opp fult studielån, jobb knallhardt med studiet, får du penger til overs, invester i aksjer eller BSU om du kan benytte skattefordelen.

Når du er ferdig utdannet, jobber du et par år som konsulent (og blir FLINK) før du sier opp jobben og begynner som selvstendig næringsdrivende konsulent. Da kan du fakturere mellom 700 og 1200 kroner timen og årslønna ser plutselig litt bedre ut.

Pass på å organisere driften slik at du kan investere overskuddet før du skatter av det.

Millionær på 10 år og mangemillionær på 15.

Men er man rik om man har mye i gjeld?

Rikdom er et definisjonsspørsmål. Ikke kall andres råd for dårlig bare fordi du har en forskjellige definisjon på ordet rik.

Anonymkode: 3e05a...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...