Hoppalong Skrevet 9. mars 2014 #1 Skrevet 9. mars 2014 Heisan, jeg trenger hjelp. Har ikke barn selv, er den uansvarlige onkelen... Lurewr på når barn forstår dette med ansvar og konsekvenser. Saken er at jeg vil gi 3 onkelunger sertifikatet under forutsetning av at de ikke begynner å røyke. Forstår en 10-åring det eller er det for tidlig? Kanskje en slik byttehandel virker mot sin hensikt? Det fungerte på meg for 35 år siden. Hilsen uansvarlig spandabel onkel!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #2 Skrevet 9. mars 2014 Jeg tror jeg ville ventet til barnet begynte på ungdomsskolen før jeg fåreslo noe sånnt. Og så ikke bare slengt det frem som en "kul onkel greie", men prata seriøst om det, satt et krav, latt de kjenne på den tilliten som ligger i løftet. En 10åring vil jo love gull og grønne skoger uansett, så tror det er litt tidlig å inngå en slik avtale.. For en 10åring er sertifikatet noe som ligger laangt frem i tid, og de er ikke klar over hvor dyrt det egentlig er! Anonymous poster hash: 6a337...167
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #3 Skrevet 9. mars 2014 Heisan, jeg trenger hjelp. Har ikke barn selv, er den uansvarlige onkelen... Lurewr på når barn forstår dette med ansvar og konsekvenser. Saken er at jeg vil gi 3 onkelunger sertifikatet under forutsetning av at de ikke begynner å røyke. Forstår en 10-åring det eller er det for tidlig? Kanskje en slik byttehandel virker mot sin hensikt? Det fungerte på meg for 35 år siden. Hilsen uansvarlig spandabel onkel! Har du tenkt å få egne barn, så tror jeg at jeg ville venta litt med et sånt løfte, uansett. Sertifikat er dyrt i Norge, og det kommer nok aldri til å bli billigere. Så å love tre onkelbarn 30-50 000 for at de ikke røyker er nok litt råflott. Med mindre du har de pengene stående på konto i dag? Det er mye som kan skje, og plutselig er økonomien mye dårligere enn den er i dag.. For å svare på spørsmålet ditt, det har ingenting for seg å ta dette opp med en tiåring. En tiåring har ikke tenkt å begynne å røyke, og de er i en veldig fornuftig alder, der de ser opp til de voksne og vil være som de voksne. Så kommer tenårene der de vokse er teite, og man skal i alle fall ikke gjøre det de voksne sier, og har en femtenåring lyst å begynne å røyke, så gjør den det uavhengig av løfter om det ene og det andre tre år frem i tid. Anonymous poster hash: 6a8fa...bc2
frøkengrapefrukt Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 De har jammen en hyggelig onkel! 1. En tiåring forstår nok ansvar/konsekvenser, men har ikke noe særlig forhold til det å ta førerkortet, og det er heller ikke særlig aktuelt å begynne å røyke. 2. Sett deg ned med dem når de begynner på ungdomsskolen. Forklar dem hvorfor de ikke skal begynne å røyke. Skriv en kontrakt som dere begge signerer. Husk enkelt og forståelig språk. 3. Sett gjerne av pengene allerede nå, dersom dagen kommer og du ikke kan betale står du igjen med null kredibilitet. Og husk at det er nok en del dyrere 6 år frem i tid... Lykke til! 1
Hoppalong Skrevet 13. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2014 Takk for innspill. Jeg har snakket med foreldrene og vi har blitt enige om å vente til sommeren før ungdomsskolen. Som sagt har jeg ikke barn og har hatt problemer med "grenser" tidligere. Jeg gav de hver sin ipad når de kom for 5 år siden... Slike gaver skal vistnok ikke gis uten videre på en vanlig mandag. Det er en god ide med en signert avtale og en fornuftig prat - skal gjøre noe utav det. Tror ikke jeg er unaturlig spandabel, men jeg har anledning til dette og vet at de vil ha større glede av hjelpen nå enn at de får pengene som arv om 30-40 år.
Silfen Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Konsekvenstenkning er vel ferdig rundt 12-13, om jeg husker riktig. Det er ikke sikkert jeg gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå