Gjest tsejG Skrevet 10. mars 2014 #41 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Altså, på samme måte som man gir gaver på fars- og morsdag, så gir man gaver på kvinnedagen. Kanskje dere lever i patriarkalske miljøer der man ikke unner kvinner noe på si egen dag? Anonymous poster hash: 9ebc7...a29 Ehh, er det noe jeg har misforstått her....?? Det står da vitterlig "...gir gaver på fars-og morsdag" i det du skrev, eller? Hvorfor skal det da gis gaver på kvinnedagen, når dere allerede har morsdagen? Riktignok gjelder dette kun menn og kvinner som er foreldre, men det blir litt skjevt om en mor skulle fått gave på både kvinne og morsdagen, ikke sant? Hehe, nei dette må være noe du har drømt, for det er aldeles ingen normal ting å gjøre. Selvsagt er det jo fullt lovlig og greit å gjøre det for de som vil, men måten du spør på i HI får det til å høres ut som en norm, ala bursdagsgave, julegave osv. Det er det ikke. Endret 10. mars 2014 av tsejG 4
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 10. mars 2014 #42 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har lest mye mer enn ordet blomst... Jeg er faktisk rødstrømpe, til din informasjon. Ellers hadde du neppe lest ett eneste innlegg fra meg i anledning kvinnedag, med fokus på kvinners rettigheter. Eller innlegget fra meg til dere alle i Personlige meldinger.. Jeg leste at du sier dere får en gave, et smykke eller en sum. Da synes jeg de er litt ute å kjøre. Det er ikke de ansatte som skal få dette. Bedriften bør gi den økonomiske støtten direkte selv, for å vise den holdningen man spør etter på kvinnedagen. Det er en internasjonal, politisk kampdag. Ikke en markering for privatpersoner og bedrifter. Og i alle tilfeller ingen gaveutdelingsanledning. Da har ikke sjefene dine forstått hva dette dreier seg om. Vil de gjøre noe seriøst for dere, så bør de gi dere fri til å gå i demonstrasjonsmarkeringer. Da har de forstått det, og da hadde jeg applaudert dem. Men det du skriver blir bare feil. Både historisk og i moderne kontekst. De kan gi gaver til jul, på fødselsdager, jubileer, fødsel, bryllup, fullført tilleggsutdanning osv. Men ikke på en dag som er politisk målrettet mot alt som har med kvinners rettigheter å gjøre. Det er ingen som slåss for rettigheter til å sørge for at kvinneprosjekter får midler, heller, forresten... Så de har ganske enkelt ikke skjønt det. Gi de gaver på 1.ste mai og, da? For den dagen har samme innhold, bare for alle arbeidere. Edit: Dette handler ikke om krangling med deg. Det er bare det at jeg sier min mening om saken og til orientering. Du har fremdeles ikke lest godt nok, jeg oppfattet jo at du var rødstrømpe, det var derfor jeg skrev det med at man får kjeft både fra de som er helt anti-feminister og de som er feminister (=deg). Men det hører jo med med kritikk innad blant oss feminister også, I'm all for it! Jeg står bare på min mening at en markering av dagen gjennom noe så enkelt som at pappa sier gratulerer til min rødstrømpe-mamma eller at en fyr gir en rose til kjæresten er en fin gest, jeg sier ikke det er det samme som å reise til Uganda og bygge skoler eller at kvinnedagen skal bli julaften for jenter, men jeg kan ikke se hvorfor det er en uting at folk viser at de legger merke til og støtter dagen, selv på den minste måte. Og jeg ser fremdeles ikke helt problemet med at vi får velge mellom noen organisasjoner bedriften har valgt ut som vi kan donere "vår" andel av støtten til. Ifjor ga de alt til samme formål, hvor vi fikk et smykke laget av disse kvinnene innenfor dette formålet. I år var det fire å velge mellom, som bedriften hadde valgt å støtte. Jeg sier ikke at bedriften min gjør veldig mye for kvinnesaken, men jeg synes ikke det er så jævla forferdelig at de gjør litt. Jeg synes tvert imot det er bra at de setter søkelys på og donerer til noen kvinnesaker, men der får vi vel bare være uenige. 2
Tøytigern Skrevet 10. mars 2014 #43 Skrevet 10. mars 2014 (endret) Du har fremdeles ikke lest godt nok, jeg oppfattet jo at du var rødstrømpe, det var derfor jeg skrev det med at man får kjeft både fra de som er helt anti-feminister og de som er feminister (=deg). Men det hører jo med med kritikk innad blant oss feminister også, I'm all for it! Jeg står bare på min mening at en markering av dagen gjennom noe så enkelt som at pappa sier gratulerer til min rødstrømpe-mamma eller at en fyr gir en rose til kjæresten er en fin gest, jeg sier ikke det er det samme som å reise til Uganda og bygge skoler eller at kvinnedagen skal bli julaften for jenter, men jeg kan ikke se hvorfor det er en uting at folk viser at de legger merke til og støtter dagen, selv på den minste måte. Og jeg ser fremdeles ikke helt problemet med at vi får velge mellom noen organisasjoner bedriften har valgt ut som vi kan donere "vår" andel av støtten til. Ifjor ga de alt til samme formål, hvor vi fikk et smykke laget av disse kvinnene innenfor dette formålet. I år var det fire å velge mellom, som bedriften hadde valgt å støtte. Jeg sier ikke at bedriften min gjør veldig mye for kvinnesaken, men jeg synes ikke det er så jævla forferdelig at de gjør litt. Jeg synes tvert imot det er bra at de setter søkelys på og donerer til noen kvinnesaker, men der får vi vel bare være uenige. Det har fortsatt ikke gått inn hos deg hva 8. mars er for slags dag,altså. Å dra til Uganda og bygge skoler er ingen politisk markering. Vet du egentlig hva en sånn er? Det virker i grunnen ikke sånn for meg som leser av dine innlegg... For å gi penger til noens ideelle prosjekt eller få en oppmerksomhet er ikke etablering av politiske føringer for et samfunn, som bidrar til å likestille en kvinne med en mann i lovverket, politikken og arbeidslivet... Edit: Jeg har et tastatur som nekter å oppføre seg sånn som normale tastaturer skal... Endret 10. mars 2014 av Tøytigern 1
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 11. mars 2014 #44 Skrevet 11. mars 2014 Det har fortsatt ikke gått inn hos deg hva 8. mars er for slags dag,altså. Å dra til Uganda og bygge skoler er ingen politisk markering. Vet du egentlig hva en sånn er? Det virker i grunnen ikke sånn for meg som leser av dine innlegg... For å gi penger til noens ideelle prosjekt eller få en oppmerksomhet er ikke etablering av politiske føringer for et samfunn, som bidrar til å likestille en kvinne med en mann i lovverket, politikken og arbeidslivet... Edit: Jeg har et tastatur som nekter å oppføre seg sånn som normale tastaturer skal... Og du virker som du bare er en kranglefant som griper etter halmstrå fordi du ikke kan innrømme at du glefset litt kjapt. Du måtte ty til å vri noe ut av at bygge skoler for Uganda-metaforen? Ærlig talt. Feminisme for meg handler også om å tenke på verre stilte medsøstre i andre land. Å regelrett påstå at frivillige organsisasjoner for kvinner ikke legger politiske føringer som bidrar med å likestille en kvinne med en mann er kanskje det mest idiotiske jeg har lest noensinne. Du vet jo for det første ikke hvilke organisasjoner jeg snakker om engang, for det andre så jobber jo de fleste av dem med å likestille kvinner med menn i lovverk, politikk og arbeidsliv.. å f.eks. få jenter av gata og på skolen for å få en utdannelse eller hindre religiøs bordellvirksomhet på småjenter er jo en del av et likestillingsprosjekt, hvis du ikke ser det så er du politisk tilbakestående. Det kan godt være det ikke betyr like mye for deg i et kvinnesaks-perspektiv å jobbe med/støtte organisasjoner som jobber med tenåringsgraviditet, kjønnslemlesting, voldtekt osv i andre land enn Norge, men ikke kom her og angrip meg som om du sitter på definisjonsmakten på feminisme og lovboka over hva feminister skal gjøre, si og mene. At det er altfor lite politisk er strengt tatt uansett noe som kan diskuteres, men jeg kjenner at du ikke er riktig person å ta den debatten med, fordi du virker mer kranglete enn rasjonell. Vi får bare være uenige her. 2
Jolene Skrevet 11. mars 2014 #45 Skrevet 11. mars 2014 Fikk en veske og noen andre ting fra min samboer. For hans del ville han vise at han setter pris på meg som samboer, kjæreste og kvinne. Vi feirer ikke valentinsdagen noe særlig, så synes det var søtt jeg. Hva det politiske aspektet ved kvinnedagen angår, er jeg klar over dette. Gaven fra min kjære var absolutt ikke forventet, for å si det på den måten. Kvinnedagen kan markeres på mange måter, noen går i tog, andre gjør sine egne greier. For min del gjør jeg mitt ellers i året, trenger i grunn ingen egen dag for å kunne gjøre de tingene jeg brenner for.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #47 Skrevet 11. mars 2014 I de fleste østeuropeiske land får man blomster og sjokolade. Så dere artikkelen fra Krim? Til og med i en krigssituasjon kom konene til de ukrainske soldatene på besøk, og fikk blomster og sjokolade. Jeg må legge til at i disse landene feirer man ofte ikke morsdag. Anonymous poster hash: 082df...5bd 1
Tøytigern Skrevet 11. mars 2014 #48 Skrevet 11. mars 2014 Og du virker som du bare er en kranglefant som griper etter halmstrå fordi du ikke kan innrømme at du glefset litt kjapt. Du måtte ty til å vri noe ut av at bygge skoler for Uganda-metaforen? Ærlig talt. Feminisme for meg handler også om å tenke på verre stilte medsøstre i andre land. Å regelrett påstå at frivillige organsisasjoner for kvinner ikke legger politiske føringer som bidrar med å likestille en kvinne med en mann er kanskje det mest idiotiske jeg har lest noensinne. Du vet jo for det første ikke hvilke organisasjoner jeg snakker om engang, for det andre så jobber jo de fleste av dem med å likestille kvinner med menn i lovverk, politikk og arbeidsliv.. å f.eks. få jenter av gata og på skolen for å få en utdannelse eller hindre religiøs bordellvirksomhet på småjenter er jo en del av et likestillingsprosjekt, hvis du ikke ser det så er du politisk tilbakestående. Det kan godt være det ikke betyr like mye for deg i et kvinnesaks-perspektiv å jobbe med/støtte organisasjoner som jobber med tenåringsgraviditet, kjønnslemlesting, voldtekt osv i andre land enn Norge, men ikke kom her og angrip meg som om du sitter på definisjonsmakten på feminisme og lovboka over hva feminister skal gjøre, si og mene. At det er altfor lite politisk er strengt tatt uansett noe som kan diskuteres, men jeg kjenner at du ikke er riktig person å ta den debatten med, fordi du virker mer kranglete enn rasjonell. Vi får bare være uenige her. Halmstrå? Ærlig talt. Nå surrer du fælt. Jeg har gjennomgående argumentert på samme måte fra innlegg én der jeg svarte deg først. nemlig at du ikke har skjønt hva denne dagen er. Og det står jeg for. Det er ikke en dag for feminisme. Det er derimot en dag feminsiter innstiftet for å slåss for helt bestemte politiske saker. Feminist er de resten av året også. Men 8.mar er en dag for politisk aktivisme. Kun det. Ingen dag for blomster og gaver. Det er heller ikke vanlig. Som andre i tråden også bekrefter. Kranglefant? Jeg tror det er du som er det, som nekter å høre på det andre forteller deg. Uenige? Nei. Du tar feil. Jeg vet godt hva 8.mars er for slags dag. Du gjør det helt tydelig ikke. 1
Vaffel Skrevet 12. mars 2014 #49 Skrevet 12. mars 2014 FB-status fra en russisk utvekslingsstudent når han hadde vært på Torgallmenningen i Bergen 8.mars: "In Russia people celebrate 8th of March by giving flowers to our beloved women. In Norway people take commie flags and go on squares. I like our way better " Vet at gaver på kvinnedagen er vanlig i flere land, men har ikke hørt så mye om det i Norge. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå