Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger noen tips fra dere ;)

Har begynt å gå til fysioterapaut for noen uker siden og er også med på et treningsopplegg hun kjører et par ganger i uken.

Føler god kjemi (altså vennskapelig) med denne jenta og hun er et par år yngere enn meg tror jeg. Føler vi har litt til felles, blant annet driver hun med en sport jeg nettopp har begynt med.

Jeg har mange gode venninner, men føler likevel jeg har lyst å bli venninne med denne jenta. Trenger litt nye innputt etter å nettopp ha hatt (har enda men går bedre) kjærlighetssorg.

Hvordan skal jeg gå fram? er i utgangspunktet utadvent men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå fram her..

Anonymous poster hash: 5d4f4...e7c
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_bluetit
Skrevet

Ingen meninger her?

• Liker 1
Skrevet

Spør henne om hun har lyst til å gå og ta en kaffe en dag? Eventuelt inviter henne med på en aktivitet du skal på, noe relatert til deres felles interesser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Synes det er litt "drastisk" å spørre om en kaffe. Hun har jo en profesjonell rolle ovenfor meg og er ikke sikkert hun tenker det samme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde pent takket nei til alle forslag jeg hadde fått fra pasienter om å møtes på fritiden.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere driver med samme sport kan du vel sørge for å tilfeldig møtes på et treningssted for denne sporten hvor hun også går.

Jeg synes heller ikke du skal spørre om å ta en kaffe, for det er litt uvanlig når det gjelder samme kjønn, og da kan folk bli litt mistensom kanskje, om du er lesbisk eller ekstremt ensom eller noe. Du vet, vi nordmenn er jo litt skeptiske. ;)

Anonymous poster hash: 8cbee...e0a
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg er verken lesbisk eller ensom ;) Har egentlig timeplanen full for tida..

Men er enig selv, kaffe er litt rart liksom.. Grunnen til at jeg ønsker å bli kjent med henne er jo samme interesser. Trening, og sykling. Jeg har nettopp kjlpt meg sykkel og vil bli kjent med flere.

Men selvfølgelig, kan jo bli kejnt med andre

Skrevet (endret)

Det at hun har en profesjonell rolle overfor deg skaper en ubalanse i forholdet dere i mellom. Antakelig vil hun finne det lettere å omgås deg sosialt når hennes profesjonelle rolle overfor deg er over en dag. Ikke så lett gi råd her. Synes heller ikke du skal be henne ta en kaffe med deg, kan virke litt rart.

Prøv å treff på henne "tilfeldig" en dag. Da blir det kanskje mer naturlig å foreslå å stikke innom kafeen ved siden av for å ta en prat. Virker ikke så planlagt da.

Hvis du vet om noen andre interesser hun har, så kan du jo treffe henne "tilfeldig" der? Da stiller dere mer likt og hun har ikke denne rollen overfor deg. Det er den rollen som kompliserer dette.

Endret av Nordis
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte med sjefen min på jobb. Jeg synes hun er SÅ trivelig, vi har alltid mye å prate om og bor like i nærheten av hverandre.
Men hun er jo sjefen min. Jeg føler ikke at jeg bare kan spørre om hun vil komme på middag en dag, liksom...

Anonymous poster hash: 95b38...01f
  • Liker 3
Gjest extra
Skrevet (endret)

Trenger noen tips fra dere ;)

Har begynt å gå til fysioterapaut for noen uker siden og er også med på et treningsopplegg hun kjører et par ganger i uken.

Føler god kjemi (altså vennskapelig) med denne jenta og hun er et par år yngere enn meg tror jeg. Føler vi har litt til felles, blant annet driver hun med en sport jeg nettopp har begynt med.

Jeg har mange gode venninner, men føler likevel jeg har lyst å bli venninne med denne jenta. Trenger litt nye innputt etter å nettopp ha hatt (har enda men går bedre) kjærlighetssorg.

Hvordan skal jeg gå fram? er i utgangspunktet utadvent men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå fram her..

Dersom hun har yrkesetikk så takker hun nei til enhver henvendelse om å møte deg utenom jobb (og det er ikke fordi det er noe galt med deg). Det eksisterer to roller her; behandler og pasient, og den må aldri forandres. Den hippokratiske eden skal og bør kjennetegne alle som jobber innenfor helse, jus osv.

At du får gode følelser er ingen unaturlig sak all den tid man gjør seg sårbar overfor en annen, og i de fleste tilfellene blir mennesker positivt påvirket av slik kontakt (en som tar seg tid, lytter og kommer med råd osv). "The power of suggestion" kan med andre ikke fokuseres nok på. En slik ed er dermed ikke begrenset til bare leger. Taushetsplikten innenfor helsevesenet utspringer nettopp fra den hippokratiske eden.

Det er hyggelig at man får en god tone med enkelte personer, men det er ikke ensbetydende med at man skal begynne å henge sammen. Mitt råd er at du tenker over dette, og ikke føler at du får spesialbehandling av henne. Hun er ansatt for å gjøre en jobb der arbeidsoppgavene er kontraktfestet. I den kontrakten står det garantert noe om hva som skjer dersom man går utover bestemte rammer og betingelser. Vær heller glad for at du har evnen til å kjenne på gode følelser. Men det er ikke slik at man skal responderer sporentreks ved enhver god følelser. Noen følelser hører til i en bestemt situasjon, og trenger ikke utvikles videre.

Det er ikke meningen å være moraliserende nå, men i de fleste tilfeller har følelser en tendens til å føre til at en agerer etter øyeblikkets lune, noe som ikke alltid trenger å være fornuftig.

http://snl.no/Den_hippokratiske_ed

http://en.wikipedia.org/wiki/Suggestion

Endret av extra
  • Liker 3
Skrevet

Du kan jo fortelle henne at du leter etter å bli kjent med folk innenfor sykling og om hun kanskje har noen tips og råd? Det er jo kanskje en start...

• Liker 3
Gjest Guilty
Skrevet

Fantastisk at du har funnet en fysioterapeut du har god kjemi med men personlig synes jeg ikke man skal blande den type arbeid med vennskap.

Møtte forresten fysioterapeuten min på butikken en gang(jeg er fast der, gått der i 3 år nå), smilte til henne og hun så stresset vekk og latet som om hun ikke ante hvem jeg var :ler:

Det kommer jo helt an på hva hun mener om det da med tanke på yrkesetikken. Men er enig med KissKissBang her om du vil prøve å bli kjent med henne på fritiden. Enten så gir hun deg nok tips så du kommer i kontakt med andre eller så kanskje hun tilbyr seg å hjelpe selv. Å spørre om å ta en kopp kaffe ol. kan være å gå litt over grensen i forhold til pasient/behandler forholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her:

Det å be om en kaffe er som sagt ikke noe jeg vil gjøre.

Tenket egentlig ikke at jeg er pasitent, hun hjelper meg bare å styrke ryggen. Går ikke mer personlig enn det. Som for eksempel lege/psykolog.

Grunnen er jo at vi har samme interesser og at jeg ønsker å utvide min bekjentskapskrets her. Og siden jeg føler kjemi med henne tenker jeg det kunne vær gøy.

Men mulig det vil bli helt feil for henne. Uansett om vi møtes innenfor sport føler jeg ikke hun trykker over en grense.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun har yrkesetikk så takker hun nei til enhver henvendelse om å møte deg utenom jobb (og det er ikke fordi det er noe galt med deg). Det eksisterer to roller her; behandler og pasient, og den må aldri forandres. Den hippokratiske eden skal og bør kjennetegne alle som jobber innenfor helse, jus osv.

At du får gode følelser er ingen unaturlig sak all den tid man gjør seg sårbar overfor en annen, og i de fleste tilfellene blir mennesker positivt påvirket av slik kontakt (en som tar seg tid, lytter og kommer med råd osv). "The power of suggestion" kan med andre ikke fokuseres nok på. En slik ed er dermed ikke begrenset til bare leger. Taushetsplikten innenfor helsevesenet utspringer nettopp fra den hippokratiske eden.

Det er hyggelig at man får en god tone med enkelte personer, men det er ikke ensbetydende med at man skal begynne å henge sammen. Mitt råd er at du tenker over dette, og ikke føler at du får spesialbehandling av henne. Hun er ansatt for å gjøre en jobb der arbeidsoppgavene er kontraktfestet. I den kontrakten står det garantert noe om hva som skjer dersom man går utover bestemte rammer og betingelser. Vær heller glad for at du har evnen til å kjenne på gode følelser. Men det er ikke slik at man skal responderer sporentreks ved enhver god følelser. Noen følelser hører til i en bestemt situasjon, og trenger ikke utvikles videre.

Det er ikke meningen å være moraliserende nå, men i de fleste tilfeller har følelser en tendens til å føre til at en agerer etter øyeblikkets lune, noe som ikke alltid trenger å være fornuftig.

http://snl.no/Den_hippokratiske_ed

http://en.wikipedia.org/wiki/Suggestion

Føler ikke jeg får spesielbehandling eller noe. Men tenker vi har ting til felles på et område der jeg er helt ny og ønsker å bli kjent med nye folk :)

Skrevet

Her har du egentlig to valg ts, du kan hvelge å gå videre eller så kan du undre deg over i evig tid om hvorfor du ev. ikke gikk videre...

I værste fall får du en avvisning, er ikke værre enn det pluss at det er mange fisk i havet.

Jeg ville sånn smått forsiktig prøvd å hinte til at du er interessert.. Start forsiktig ellers kan det bli for konfronterende. Ellers er det vitkig som nevnt at du har respekt for behandler/pasient forholdet. Hun som behandler er forpliktet til å gjøre ting... fysiske ting som kan og vil bli mistolket av andre. Derfor er det viktig at du ikke legger press på henne siden hun faktisk utsetter seg for dette daglig og det kan oppleves ubehagelig for henne. Spør henne om hun vil ta en kaffe sammen med deg etter jobb. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at behandler ikke har lov å bli kjent med sin pasient?

Det er snakk om at jeg skal gå til henne noen måneder for trening, ikke noe mer enn det..

Skrevet

Er det sånn at behandler ikke har lov å bli kjent med sin pasient?Det er snakk om at jeg skal gå til henne noen måneder for trening, ikke noe mer enn det.. Anonymous poster hash: 5d4f4...e7c

Klart behandler har lov til å bli kjent med sin pasient. Men det kommer vel inn noen yrkesetiske linjer her. Men nå snakker jeg på generell basis og kommenterer ikke din sak.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Skjønner at et vennskap mellom for eksempel psykolog og pasitent kanskje ikke er helt heldig. Men en fysioterapaut.. Ser litt annet på det da, men er jo ikke utdannet innenfor den retningen selv så vet jo ikke.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Synes det er litt "drastisk" å spørre om en kaffe. Hun har jo en profesjonell rolle ovenfor meg og er ikke sikkert hun tenker det samme.

Starter navnet hennes på F og etternavnet på P ? :fnise:

Er det hun damen, så vet jeg hun er ganske så busy.. Men det er jo bare å prøve, hun vil sikkert synes det er hyggelig :)

Anonymous poster hash: bfcbd...018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...