Gå til innhold

En smule diskriminerende.

Fremhevede innlegg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Norge er blant de veldig få landene i verden som har tvungen verneplikt. Er vel nesten bare Sverige, Danmark, FInland, Russland og Israel(der er det både for gutter og jenter ;) ) unntatt Norge.

Når det gjelder om Norge har råd eller ikke er det vel ikke det som er problemet. Problemet er vel heller at det er for få innbyggere. Nå trappes det veldig ned på forsvaret og antall soldater, så man kan vel likegodt begynne med et profesjonelt forsvar i Norge og sånn sett.

Spør du meg så burde et lite land som Norge hatt 2 års verneplikt både for kvinner og menn, slik dem har i Israel.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet
Noen spørsmål:

Er det slik at man kan velge om man vil i militæret, dersom man er gutt i USA? Gjelder det alle lan i Europa, siden Norge var inne i vurdeering i menneskerettighetsdomstolen?

.

Det var ikke Norge som var i domstolen, det var Tyskland, som hadde en tilsvarende ordning.

Gjest Poirot
Skrevet

Spør du meg så burde et lite land som Norge hatt 2 års verneplikt både for kvinner og menn, slik dem har i Israel.

Jenter har 2, gutter har 3 (min venn har 7...). Militærfolk brukes til det meste, deriblant drive lokalradio, guide turister, jobbe i barnehage mm (mao litt som vår sivbiltjeneste, men med krigsaktuell).

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Er jeg ikke ekspert på verneplikt i Israel, men de får vel "alle" en grunnleggende militær opplæring, og er klar for krig. Poenget er at de har vernepliktige som raskt kan mobiliseres i tilfelle krig?

Gjest Poirot
Skrevet
Er jeg ikke ekspert på verneplikt i Israel' date=' men de får vel "alle" en grunnleggende militær opplæring, og er klar for krig. Poenget er at de har vernepliktige som raskt kan mobiliseres i tilfelle krig?[/quote']

Tror du har rett i det. Alle har, så vidt jeg vet, våpenopplæring. Men jeg vet at en del føler årene som ganske så bortkastet, når de vasser rundt i 2 år og føler rundt meningsløse oppgaver. De har jo heller ikke lov til å reise ut av landet i denne perioden.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Tja meningsløst og meningsløst. Grunnen til at man har et sterkt forsvar er først og fremst at man ikke skal få bruk for den ;).

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Så en bra sketsj med Antonsen og en eller annen annen, mulig det var Johan Golden, men uansett:

Man tar et egg og kaller det Norges forsvar. Så tar man et kjøleskap, og kaller det Russlands angrepsstyrke. Så velter man kjøleskapet over egget.

Deretter gjentar man forsøket, men denne gangen dobler vi Norges forsvar, og tar TO egg i stedet for ett, og velter Russlands angrepsstyrke over dem.

Stoppeklokka viste tydelig at det tok nøyaktig like lang tid å knuse Norges forsvar enten det var som det er i dag, eller det ble doblet.

Pointet er vel at uansett hvor store vi blåser oss opp til å tro at vi er, så er vi bare en lilleputtstat som egentlig ikke har en sjanse i havet til å forsvare oss hvis f. eks Bush finner ut at det er pent på Sunnmøre, og kunne tenke seg et par liter av oljen vår.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Litt misforstått det der. Poenget var før at vi skulle være såpass rustet at vi kunne stå i mot til vi fikk hjelp fra de andre NATO-landene. USA er i samme allianse som Norge, så det hadde jo blitt litt rart...

Gjest Poirot
Skrevet
Tja meningsløst og meningsløst. Grunnen til at man har et sterkt forsvar er først og fremst at man ikke skal få bruk for den ;).

Jeg bare skriver hva mine venner i den israelske hæren har fortalt meg, når de har jobbet som radiovert og turistguide. De følte det meningsløst, og ville mye heller reise og studere. Tilsvarende ser man når man er i landet; det er liten uniformstrohet, henger utenfor skjorta, gjerne kombinert med sandaler, skyggelue osv (dette er langt utenfor hva reglementet sier).

Mine venner ville gjort fint liten nytte for seg i hæren ved krig. For hva ser man? Jo, det er GUTTENE som utplasseres på grenseposter og i uroområder, ikke jentene. Og da blir det omtrent like skjevt som det er i dagens Norge.

Skrevet

Verden har er en smule annerledes enn da vi hadde et symmetrisk trusselbilde og var redd for Sovjet - enn det assymmettriske trusselbildet vi har i dag. Kjøleskap/egg anekdoten er derfor ikke aktuell. Overhode.

Bortsett fra det er jeg for et forsvar og for likestilling i forsvaret - og er for verneplikt for jenter.

Om man gir et år for landet sitt i forsvaret, sivilforsvaret eller på et eldresenter, er forøvrig likegyldig, men at likt skal være likt - det er jeg for.

Og jenter - kom dere inn i Forsvaret - det er nyttig og utfordrende og ikke minst kjempegøy!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Litt misforstått det der. Poenget var før at vi skulle være såpass rustet at vi kunne stå i mot til vi fikk hjelp fra de andre NATO-landene. USA er i samme allianse som Norge' date=' så det hadde jo blitt litt rart...[/quote']

Jeg vil vel ikke stole på at Bush ikke gjør ting som hadde vært litt rart...

Seriøst, så vidt jeg har fått med meg, så er vel ikke alle NATO-landene helt enig i det USA og England holder på med om dagen. Jeg vet at Irak ikke er med i samme allianse, men jeg mener likevel at man burde ha sagt fra og stått på sitt da B&B begynte å yppe til en personlig vendetta.

Hvis nå Kjell Magne (eller gud forby - Jagland) skulle finne på å si at Cowboys er harry (jfr. trebåt er ut på trebåtfestivalen), så har vi et problem...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Nå var vel ikke invasjonen i Irak en NATO-aksjon. Det som var formålet med alliansen er hvis et land blir angrepet, så skal alle trå støttende til.

Skrevet

Litt diskriminering unner jeg de fleste...spesielt siden den er i min favør, og jeg er ekstremt glad for at jeg slipper unna verneplikten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...