Gå til innhold

Mennesker-like?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Jeg husker faktisk at jeg leste for en stund siden at mennesker av asiatisk opprinnelse har hvit ørevoks - mens hvite og svarte har gul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker faktisk at jeg leste for en stund siden at mennesker av asiatisk opprinnelse har hvit ørevoks - mens hvite og svarte har gul :P

Interessant. Men er skjelettet det samme hos mennesker? Hva med synet? Har forskjellige menneskegrpper samme fargesyn og nattesyn? F. eks. hunder er fargeblinde. Finnes det menneskegrupper som bare ser svart og hvitt?

Er det noen folkegrupper som ikke har hjerte, f. eks? Eller lunger?

Anonymous poster hash: 6d85f...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange asiatere mangler et enzym for å bryte ned alkohol. Kalles Asian Flush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men er skjelettet det samme hos mennesker? Hva med synet? Har forskjellige menneskegrpper samme fargesyn og nattesyn? F. eks. hunder er fargeblinde. Finnes det menneskegrupper som bare ser svart og hvitt?

Er det noen folkegrupper som ikke har hjerte, f. eks? Eller lunger?

Anonymous poster hash: 6d85f...809

Lukter troll, men ok

Uten hjerte har vi ikke blodomløp. Hjertet pumper blodet rundt i kroppen. Uten hjerte kan ingen dyr leve, hvertfall pattedyr. Det finnes vel kanskje insekter som fungere anderledes.

Uten lunger kan vi ikke ta opp oksygen, og uten oksygen dør du. Altså må man ha lunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lukter troll, men ok

Uten hjerte har vi ikke blodomløp. Hjertet pumper blodet rundt i kroppen. Uten hjerte kan ingen dyr leve, hvertfall pattedyr. Det finnes vel kanskje insekter som fungere anderledes.

Uten lunger kan vi ikke ta opp oksygen, og uten oksygen dør du. Altså må man ha lunger.

Uten hjerte og lunger er man død, og kan ikke lage barn, og heller ikke noen folkegruppe.

Anonymous poster hash: d07bc...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten hjerte og lunger er man død, og kan ikke lage barn, og heller ikke noen folkegruppe.

ja, det stemmer det. Men jeg forstår ikke helt hva du vil fram til, eller om du spør om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja, det stemmer det. Men jeg forstår ikke helt hva du vil fram til, eller om du spør om noe.

Jeg skulle egentlig svart på innlegget før deg. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle egentlig svart på innlegget før deg. Beklager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ja mennesker er like, faktisk er det minimal forskjell på alle pattedyr, de største forskjellene er ikke anatomiske, alle pattedyr har nesten helt likt hjerte, bare størrelsen er anderledes,

Den største forskjellen er biokjemisk, noen dyr har disse sakene andre ikke.

Feks mennesker kan spise masse sjokolade og drikke mye alkohol, uten problemer, da vi kan bryte ned stoffene i dem, andre kan ikke det, sjokolade er livsfarlig for hunder og katter.

På den andre siden, er hunder og katter imune mot giften fra Australske thunle web spider, mens mennesker og andre primater kan lett dø av den.

Det er lettere å forandre på enzymer osv i kroppen og tilpasse den, enn det er feks å fikse på store anatomiske ting, derfor har alle pattedyr samme hjerte, derfor er alle pattedyr i bunn og grunn 4 beinte dyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant nok har vi mennesker temmelig liten variasjon sammenliknet med mange andre pattedyrarter. En tilfeldig valgt sjimpansetropp kan for eksempel ha mer genetisk variasjon blant noen titalls individer som lever på samme sted, enn hva som finnes i hele arten vår spredt over hele kloden. Dette tyder på at vi har passert gjennom et populasjonsmessig nåløye relativt nylig; en populær teori setter dette i sammenheng med klimaendringer som følge av en bestemt vulkansk eksplosjon for ca. 70 tusen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant nok har vi mennesker temmelig liten variasjon sammenliknet med mange andre pattedyrarter. En tilfeldig valgt sjimpansetropp kan for eksempel ha mer genetisk variasjon blant noen titalls individer som lever på samme sted, enn hva som finnes i hele arten vår spredt over hele kloden. Dette tyder på at vi har passert gjennom et populasjonsmessig nåløye relativt nylig; en populær teori setter dette i sammenheng med klimaendringer som følge av en bestemt vulkansk eksplosjon for ca. 70 tusen år siden.

Heter det "tropp"? Jeg trodde "flange" var det korrekte uttrykket? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet da søren, egentlig. Oversatte sikkert mentalt fra engelsk (hvor det faktisk heter "a troop of chimpanzees"). Våre anglosaksiske brødre og søstre har så mange kreative betegnelser på flokker og grupperinger av forskjellige dyr....

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...