Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2004 #1 Del Skrevet 31. mai 2004 Kan kaniner og marsvin bli smittet av HIV fra mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 1. juni 2004 #2 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvis du spør om kaniner og marsvin kan bli smittet i betydningen bli syke av det, så er svaret nei. HIV er et virus som bare gjør mennesker syke. Og hvis du spør om de kan bli smittet i betydningen bli bærere av viruset og smitte mennseker, så er svaret jeg vet ikke. Jeg tviler egentlig på det, for de fleste virus er veldig artsspesifikke. Og HIV-smitte fra dyr har jeg aldri hørt om. HIV smitter fra mennenske til menneske gjennom inokulasjonssmitte (blod, stikk fra infisert gjenstand, seksuell kontakt) og intrauterin smitte (fra infisert mor til foster). Dersom en kanin biter en HIV-infisert person til blods og biter deg rett etterpå, vil HIV kunne overføres med blodet fra den andre personen (inokulasjonssmitte). Men hvis kaninen biter en HIV-infisert person og biter deg tre uker etterpå, så kan jeg som sagt ikke svare på om viruset er i kaninen eller ei. fra Hulderjenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2004 #3 Del Skrevet 1. juni 2004 trodde HIV opprinnelig kom fra apene jeg..? :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta i.i Skrevet 1. juni 2004 #4 Del Skrevet 1. juni 2004 Joda, det gjør visst det. Men virus har tross alt evnen til å forandre seg, så det viruset som i så fall opprinnelig kom fra aper, har utviklet seg til HIV slik det er nå. Det finnes også flere typer av HIV-viruset. Men den nøyaktige opprinnelsen til HIV-viruset kan ikke jeg gjøre rede for, og det var heller ikke det som var spørsmålet som jeg svarte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 2. juni 2004 #5 Del Skrevet 2. juni 2004 Spurte om dette på dyreklinikken da jeg var kjemperedd for at hunden vår skulle bli smittet med HIV, hvis han tråkket på en sprøytespiss i parken.. skrekk og gru!!! Fikk klar beskjed fra veterinæren at HIV smitter ikke til dyr og viruset klarer ikke å "overleve" hos dyr heller.... Hun så dumt på meg og lurte på om jeg viste hva HIV stod for...."HUMAN...." ???????? Følte meg litt dum akkurat der og da, men det var godt å få det ut av tankene i allefall.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 2. juni 2004 #6 Del Skrevet 2. juni 2004 trodde HIV opprinnelig kom fra apene jeg..? :oops: Det mener jeg å ha hørt også, men jeg tror det bare er et rykte jeg har hørt. Her diskuteres imidlertid kjæledyr og ikke dyr. Aper er vel ikke kjæledyr - i alle fall ikke i Norge. Hehe! Og kan aper ha hiv, så testes de i Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2004 #7 Del Skrevet 2. juni 2004 "Can someone with HIV give it to their pets? No. HIV can not be spread to, from, or by cats, dogs, birds,or other pets. Many viruses cause diseases that are like AIDS, such as feline leukemia virus, or FeLV, in cats. These viruses cause illness only in a certain animal and cannot infect other animals or humans. For example, FeLV infects only cats. It does not infect humans or dogs." HIV infected people need to be careful with pets, as any immunocompromised person does. HIV infected people are prone to certain opportunistic infections that can be transmitted from pets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juni 2004 #8 Del Skrevet 2. juni 2004 http://www.paws.org/work/factsheet/general...ts/hivaids.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå