Gå til innhold

Barn kan ikke leke ute alene når de er to år!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/2014/03/08/nyheter/innenriks/ulykke/5391219#.UxtglnnTGAA

Viser til denne saken i Buskerud i dag. Greit nok at utbygger må sikre nabotomta.

Slipper man en toåring ut for å leke med en litt eldre søster?

NEI, man gjeter unger i den alderen, man slipper dem ikke ut på egen hånd. Foreldre må bruke hodet!

Anonymous poster hash: d8843...af0

Anonymous poster hash: bbac6...f76
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Vi vet jo ikke hvor gammel søsteren er da. Lekte med smøsøken jeg alene ute når de var nesten 3 år. Jeg var 10. Nema problem. Folka satt jo inne og så ut vinduet. Ulykker kan skje uansett.

• Liker 5
Skrevet

Når jeg var to så var jeg ofte ute med min søster som er 2 år eldre.

Fikk til og med min første samekniv som 3 åring.

Så nja, kommer an på ungene og foreldrene tenker jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer akkurat an på hvor gammel storesøster er. Kommer jo også an på uteområdet. Langt utpå landet er det ikke så farlig å la en toååring stabbe rundt litt.

Anonymous poster hash: e0909...54d
  • Liker 2
Skrevet

Viser til denne saken i Buskerud i dag. Greit nok at utbygger må sikre nabotomta.

NEI, man gjeter unger i den alderen, man slipper dem ikke ut på egen hånd. Foreldre må bruke hodet!

Helt enig med deg!
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen var "nesten tre", det er stor forskjell på en som nettopp har blitt to og en som snart er tre, her lar jeg de fint være ute med eldre søsken fra ca tre års alder

Anonymous poster hash: a1657...e8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine er staks 3 og 5 og de leker aldri ute alene. Til tross for at det er masse plass rundt oss og langt til både vei og naboer. Jeg kan løpe inn å hente noe eller gå på do, men å være inne over tid mens barna er ute alene ville jeg ikke finne på.

Anonymous poster hash: f339f...e4e

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Det kommer an på alderen til den eldste. Hvis den eldste er i skolealder ser jeg ikke problemet med at de kan leke ute uten voksentilsyn i egen hage. Men jeg forutsetter da at det er mulig å begrense adgang til å gå ut på vei eller annet som er farlig. Har man ikke inngjerdet hage med port som er vanskelig å åpne for den minste ville jeg vært mer skeptisk.

Når det er sagt så finnes det altså lover og forskrifter om sikring av anleggsområder som skal følges. Området skal blant annet være inngjerdet.

Forøvrig står det ingenting om hvor lenge disse to barna var uten voksentilsyn.

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg ville ikke latt min 3-åring leke ute alene med søsteren som er 6. Her er trafikk i området og man vet aldri hva en 3-åring kan finne på. Det var en lignende sak for noen år tilbake der en mor og et søsken hadde latt en 3-åring være alene i hagen mens de hentet posten. Da de kom tilbake var han borte. Det viste seg at han hadde lekt/evt falt nedi i en bekk som renner i hagen (eller nabohagen, husker ikke helt) og det var sånn at denne bekken gikk under jorden i et område. Risten som var der bekken forsvant under jorden hadde løsnet og gutten forsvunnet nedi der. Da de endelig fikk han ut (med gravemaskin og brannvesen og hele pakka) sto livet ikke til å redde.

Jeg tenker at hadde dette vært meg så hadde jeg aldri klart å tilgi meg selv etterpå. For hadde man ikke gått fra gutten hadde dette mest sannsynlig ikke skjedd. Så jeg velger heller å passe på barna litt ekstra når de er så små som 3 år. 6-åringen min er ute alene, men hun vet jeg passer seg for biler og at hun ikke går så langt at hun ikke klarer å finne veien hjem igjen.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Men: da var jo ikke barnet under tilsyn lenger av sitt 6 år gamle søsken.

AnonymBruker
Skrevet

Mye helikopterforeldre her. Ei jente på neste tre som leker i hagen med storesøster er normalt.

Anonymous poster hash: 0317b...bd9
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dere får la unga deres gå i løpestreng i Hagen da. Folk er så overbeskyttende. Da jeg var liten klatret vi i trær og lekte boksen går uten hjelm. Jeg lever enda. Jeg lekte alene ute med nabounga på samme alder da jeg var 2 jeg. Gikk så bra så.

Anonymous poster hash: 35919...aac

• Liker 2
Gjest Linneah2013
Skrevet

Helt enig med deg.

Skrevet

Blir ikke aktuelt å slippe en 2-åring av syne her. Har bekk, vei og innsjø innen 20 meter fra huset....

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel anpå hvor man bor, tenker jeg. Generelt er det uproblematisk å la en 3-åring (det er tullete å kalle en unge som straks fyller 3 for 2-åring) være ute sammen med eldre søsken.

Anonymous poster hash: 24277...313
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel anpå hvor man bor, tenker jeg. Generelt er det uproblematisk å la en 3-åring (det er tullete å kalle en unge som straks fyller 3 for 2-åring) være ute sammen med eldre søsken.

Anonymous poster hash: 24277...313

Er det? For etter å ha observert naboejentene på 10-11 år (som gjerne vil passe mine treåringer) og selvfølgelig eldre/yngre søsken, så har jeg innsett at barn ikke er særlig pålitelige barnevakter... De glemmer seg bort, blir opptatt av annen lek og sist, men ikke minst, de er ikke særlig gode på konsekvensberegninger eller flinke til å se lurende farer før det er for seint! At en treåring stikker av fra større søsken kan jeg lett se for meg, at nevnte søsken ikke oppdager at treåringen er vekk før etter en stund er helt normalt. At nevnte større barn ikke skjønner lurende farer ved naboens byggeplass? Lett å skjønne, de synes vel heller det er et spennende sted å leke!

Jeg er forøvrig oppvokst på bondegård selv og har erfaring både med å bli passet av søsken og passe yngre søsken selv. At alvorlige ulykker aldri skjedde skyldes nok mer flaks enn påpasselighet!

Anonymous poster hash: 66d9e...5d8

• Liker 7
Gjest Magdalene
Skrevet

Mine er staks 3 og 5 og de leker aldri ute alene. Til tross for at det er masse plass rundt oss og langt til både vei og naboer. Jeg kan løpe inn å hente noe eller gå på do, men å være inne over tid mens barna er ute alene ville jeg ikke finne på.

Anonymous poster hash: f339f...e4e

Oi.. Når 5åringem begynner på skolen er det ingen som fotfølger de i skolegården. Greit å begynne å la han prøve seg kanskje?

Her har frøkna lekt ute i Hagen her siden hun var 3.følger jo med i vinduet i ny og ne da.

• Liker 3
Skrevet

Oi.. Når 5åringem begynner på skolen er det ingen som fotfølger de i skolegården. Greit å begynne å la han prøve seg kanskje?

Her har frøkna lekt ute i Hagen her siden hun var 3.følger jo med i vinduet i ny og ne da.

De er jo ikke akkurat alene ute i skolegården.
  • Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Husk at det er mange barn, og få som har inspeksjon. Så vil vel tro man har mer kontroll over barna sine om de er ute i hagen hjemme, mens man følger med litt i vinduene.

I bhg til mine unger er førskolebarna ute alene.

Endret av Magdalene
  • Liker 1
Skrevet

Det er jammen ikke langt unna. Det er ikke veldig mange lærere som har inspeksjon akkurat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...