AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 Hei! Jeg bor i en leilighet i et sameie som liker å sjefe litt med merkelige ting. Nå har jeg fått inkalling til årsmøte, og ett av temaene som skal diskuteres er endring av vedtektene angående dyr. Tidligere har dyrehold måtte registreres og søkes om til sameiet, og som huseieloven ellers er det da greit ved mindre dyret er til sjeanse for andre. Nå har de kommet med et nytt forslag hvor "dyrehold" skal forstås som utelukkende hund. Altså vil ikke innekatter, marsvin, ildere, kosegris eller whatever bli akseptert. Er dette virkelig lov? Kan de diskriminere mellom dyr på denne måten? En innekatt vil da være til mindre sjeanse enn en hund. Innekatten vil aldri etterlate seg sølete poteavtrykk i gangene. Katten min er kastrert og uler ikke etter hunkatter, den lukter ikke, gjør fra seg i kattedo som tømmes to ganger om dagen, og gjør egentlig ganske lite ut av seg. Anonymous poster hash: 02712...a55
Pusemamma Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Det er mye mer bråk med en hund enn andre dyr så hørtes veldig rart ut. Det er jo diskriminering. bor i blokk selv og mange har jo katt og hund her. Men det er hundene som har skapt problem og gjennom årene er det flere som har måttet omplassere disse pga bjeffing b.la. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Borettslag har ikke noe med det som skjer i den "private sfære", altså innenfor egen leilighet når det kommer til kjæledyr. Så klart om dyret ikke er til sjenanse for andre beboere. Anonymous poster hash: 2e7a8...9a5 6
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 Hva mener du egentlig. Du roter sammen sameie og husleielov men de har ingenting med hverandre å gjøre. Sameiermøtet, eller årsmøtet om du vil, skal drøfte endringer i vedtekter. De kan foreslå, men de må ha flertall for endring. Flertall får de dersom de som møter på møtet stemmer for forslaget så de som ikke vil ha slike endringer må faktisk møte og stemme i mot eller alliere seg med en nabo som skal gå og gi denne fullmakt til p stemme for seg. Så ja, de kan vedta regler dersom de ikke er i strid med generelt lovverk, men husleieloven har ingen innvirkning på hva sameierne kan bestemme skal gjelde for eiere i sameier. Den enkelte som eier som leier ut må forholde seg til husleieloven og kan tillate dyr i boligen eller la være, men kan ikke tillate noe sameiet har regler mot.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 Hva mener du egentlig. Du roter sammen sameie og husleielov men de har ingenting med hverandre å gjøre. Sameiermøtet, eller årsmøtet om du vil, skal drøfte endringer i vedtekter. De kan foreslå, men de må ha flertall for endring. Flertall får de dersom de som møter på møtet stemmer for forslaget så de som ikke vil ha slike endringer må faktisk møte og stemme i mot eller alliere seg med en nabo som skal gå og gi denne fullmakt til p stemme for seg. Så ja, de kan vedta regler dersom de ikke er i strid med generelt lovverk, men husleieloven har ingen innvirkning på hva sameierne kan bestemme skal gjelde for eiere i sameier. Den enkelte som eier som leier ut må forholde seg til husleieloven og kan tillate dyr i boligen eller la være, men kan ikke tillate noe sameiet har regler mot. Som utleier eller i borettslag har man i utgangspunktet ikke lov til å nekte husdyr som ikke er til sjenanse. http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm "februar 2001 Av høyesterettsadvokat Tore Sverdrup EngelschiønFlere kjæledyreiere fortviler over nye og åpenbart overivrige - styreledere og deres holdninger til kjæledyr i borettslag. Dyreeierne spør om og i tilfelle hvilke rettigheter dyr har. Svaret er som følger etter den nye husleielovens § 5-2 fra 01.01.2000 som lyder slik:Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.I henhold til husleielovens § 5-2 er det således i utgangspunktet tillatt med vanlige familiedyr uten å søke borettslaget om tillatelse på forhånd. Dersom dyreholdet i ettertid viser seg å være til beviselig og alvorlig sjenanse for andre beboere, kan styret vurdere å nekte dyreholdet. Dyreeieren kan etter eventuelt å ha blitt nektet å ha dyret, likevel søke om å få beholde dyret dersom dyreeieren har "gode grunner" for å ha dyret. Såkalte gode grunner varierer fra den grunn at man er vandt til å ha dyr til behov for å ha førerhund. Listen for god grunn må legges så lavt at gode grunner i realiteten må ansees uskrevet annet enn som hjemmel for å nekte noen å ha f.eks. fem hunder eller ti katter i leiligheten.Det kan i utgangspunktet i k k e nedlegges f o r b u d mot dyr av utleieren. Det er fullt tillatt for enhver i ethvert leieforhold å holde dyr forutsatt at kjæledyret ikke er til sjenanse for andre leieboere. Den som hevder at et kjæledyr sjenerer må selv bevise det. En påstand om sjenanse er ikke nok, heller ikke enhver sjenanse. At en katt mjauer er dyrets natur, og er det først tillatt å ha katt, må det aksepteres. Det samme gjelder at en hund bjeffer som vakthund.Vedtekter eller ordensforskrifter med forbud mot dyr er u g y l d i g e og skal oversees. Det samme gjelder kravet om at den som har, eller akter å anskaffe dyr, må søke om det. Slikt er ikke gyldig lenger. Derimot kan utleier kreve at den som har dyr, r e g i s t r e r e r dyreholdet hos utleier. Antall dyr man kan ha, er det ikke sagt noe om i loven. Det beror på den enkeltes behov, men her går det en grense det er vanskelig å si noe generelt om." Det skal mye til for at man skal bli nektet å holde kjæledyr. Anonymous poster hash: 2e7a8...9a5 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #6 Skrevet 8. mars 2014 Hva mener du egentlig. Du roter sammen sameie og husleielov men de har ingenting med hverandre å gjøre. Sameiermøtet, eller årsmøtet om du vil, skal drøfte endringer i vedtekter. De kan foreslå, men de må ha flertall for endring. Flertall får de dersom de som møter på møtet stemmer for forslaget så de som ikke vil ha slike endringer må faktisk møte og stemme i mot eller alliere seg med en nabo som skal gå og gi denne fullmakt til p stemme for seg. Så ja, de kan vedta regler dersom de ikke er i strid med generelt lovverk, men husleieloven har ingen innvirkning på hva sameierne kan bestemme skal gjelde for eiere i sameier. Den enkelte som eier som leier ut må forholde seg til husleieloven og kan tillate dyr i boligen eller la være, men kan ikke tillate noe sameiet har regler mot. Det samme står i borettslagloven 5.11 (4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen. Jeg sliter psykisk, og har fått anbefaling av psykologen om å gå til anskaffelse av kjæledyr, og derfor har jeg en innekatt. Jeg bare synes det er merkelig at de kommer med dette rett etter jeg har skaffet meg katt.. Anonymous poster hash: 02712...a55
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 Men nå var dette ikke et borettslag, men et sameie. I et sameie er det eierseksjonsloven som gjelder, ikke borettslagsloven eller husleieloven. Jeg er i utgangspunktet for alt dyrehold, så lenge ikke dyreholdet medfører brudd på andre av sameiets regler, f.eks allminnelig fred og ro og orden i fellesområder. Det eneste jeg har svart på i første innlegg er at det er idiotisk å gå i frø over et forslag fra sameiets styre til årsmøtet. Gå på møtet og stem i mot, eller alliere deg med flere sameiere og gå på møtet og stem i mot. Argumenter gjerne i mot også - f.eks at det ikke er lurt å være for streng med denne typen ting med tanke på fremtidig utleie og salg av seksjoner. Borettslag styresett kjenner jeg ikke til, men siden trådstarter faktisk snakker om et sameie er dette irrelevant,
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #8 Skrevet 8. mars 2014 Men kan sameie lage regler som bryter med de norske lovene?Anonymous poster hash: 2ca0e...1c5 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Men kan sameie lage regler som bryter med de norske lovene?Anonymous poster hash: 2ca0e...1c5 Hva slags norske lover. Hvis ikke loven gjelder for sameier så gjelder den ikke for sameier. Vitsen med demokratiske prosesser der man velger et styre og har et årsmøte er jo nettopp for at forslag skal diskuteres og stemmes over. I begynnelsen av hver lov står det hvem den gjelder for og borettslagsloven gjelder altså ikke for sameier.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #10 Skrevet 8. mars 2014 Men nå var dette ikke et borettslag, men et sameie. I et sameie er det eierseksjonsloven som gjelder, ikke borettslagsloven eller husleieloven. Jeg er i utgangspunktet for alt dyrehold, så lenge ikke dyreholdet medfører brudd på andre av sameiets regler, f.eks allminnelig fred og ro og orden i fellesområder. Det eneste jeg har svart på i første innlegg er at det er idiotisk å gå i frø over et forslag fra sameiets styre til årsmøtet. Gå på møtet og stem i mot, eller alliere deg med flere sameiere og gå på møtet og stem i mot. Argumenter gjerne i mot også - f.eks at det ikke er lurt å være for streng med denne typen ting med tanke på fremtidig utleie og salg av seksjoner. Borettslag styresett kjenner jeg ikke til, men siden trådstarter faktisk snakker om et sameie er dette irrelevant, Det samme står i eierseksjonsloven 19. siste ledd:Sameiermøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold i seksjonssameiet, kan bruker av seksjonen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. Jeg går ikke i frø, slapp av. Jeg kommer jo til å stemme i mot, og katten min er trygg siden den allerede bor her. Jeg bare lurte på om det var et lovstridig forslag eller ikke, siden det ikke er første gang de prøver seg på slikt. Anonymous poster hash: 02712...a55 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Forøvrig ville jeg argumentert sterkt for at generelt dyrehold fortsatt var lov i medhold av eierseksjonslovens paragraf nr 19. Dersom dyrehold allerede har vært til stor sjenanse for andre seksjoner i sameiet bør en heller se på regler for dyrehold av typen ekstra sameiekostnad for rydding, vask og lignende. Jeg ville aldri stemt for noe sånt heller. Jeg mener at styret heller må oppfordres til å gjøre jobben sin og slå ned på brudd på husordensreglene (f.eks hvis katter pisser i ganger eller hunder bjeffer til alle døgnets tider) fremfor å forby i øst og vest.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #12 Skrevet 8. mars 2014 Katt kan du ha uansett, så lenge det er en innekatt. Sjekk ut den såkalte innekattdommen/emmelinedommen. Innekatt er tillatt, uaaaansett. Men om det er en katt som går ut og inn, så kan det vedtas at slike ikke er lov. Anonymous poster hash: d88e2...ea4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #13 Skrevet 8. mars 2014 Tåpelig forslag. En hund er til mye mer sjenanse enn en innekatt.Anonymous poster hash: b3895...1bf
pusekatta Skrevet 14. mars 2014 #14 Skrevet 14. mars 2014 Innekatt er lov. De kan ikke sette regler om at katter ikke er lov. Les Emmelinedommen og artikkelen fra advokat som er linket til lengre opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå