Gå til innhold

Bruker dere over tre timer på husarbeid hver dag?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med så mange timer husarbeid som statistikken angivelig sier at vi bruker på husarbeid, regner jeg det som en hobby, og legger det her... ;)

Leste denne saken: http://www.dagbladet.no/2014/03/07/nyheter/fritid/arbeidsliv/32182173/

og ble mektig imponert over nordmenns husarbeidsvaner!

Er det virkelig slik at kvinner bruker 210 minutter per dag i snitt, og menn 180 minutter per dag i snitt på husarbeid?! Det er jo snakk om tre timer om dagen?! Enten må noe være ruskende galt med artikkelen (eller min evne til å lese...), eller så må norske hjem virkelig skinne! Hva som legges i begrepet "husarbeid" sier artikkelen ikke så mye om, men jeg, som er ganske ryddig av meg, bruker ikke så mange timer på å ordne i hjemmet hver dag, så noen må jo bruke min kvote også... ;) Hvor mye tid bruker dere på husarbeid hver dag tror dere? Er dere i nærheten av dette tallet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvordan man regner. Er matlaging med? Er alle gangene jeg bærer en kopp ut på kjøkkenet eller hiver papir medregnet? Når jeg starter vaskemaskinen?

Det meste av husarbeidet skjer i små økter, gjerne noen minutter om gangen. Tilsammen blir det nok en del, men de færreste dagene er jeg oppe i tre timer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Pysa, hva defineres som husarbeid?:P Og hvor lang tid man bruker kan jo f.eks påvirkes av om man har oppvaskmaskin eller ikke. Tror de færreste bruker 3 timer sammenhengende på husarbeid. Dog tror jeg nok de med små barn og/eller dyr gjør mer enn f.eks jeg og samboeren som er voksne uten barn og dyr.

Anonymous poster hash: 85441...c41
Skrevet

Jeg bruker et kvarter hver 2. uke, bor i en bitteliten studenthybel, men har ikke brukt stort mer enn en time i uken på andre steder jeg har bodd. Jeg hater husarbeid og driter i om venner synes det ikke skinner.

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hva som blir medregnet, men inkludert matlaging, rydding, klesvask og lignende, så blir det nok fort 3 timer.

AnonymBruker
Skrevet

matinnkjøp og transporttid er sikkert også inkludert.

Anonymous poster hash: bc804...dff
Skrevet

"Etter å ha sammenlignet statistikk fra de fleste av de 34 medlemslandene om hvor mye tid menn og kvinner bruker på det de kaller ubetalt arbeid"...

Nokkelordet er vel "ubetalt arbeid". Alt man gjor som ikke er underholdning eller betalt arbeid - dvs. alt som faar hjemmet til aa fungere.

AnonymBruker
Skrevet

Ja minst. Jeg rydder og vasker hele tiden, for jeg klarer ikke la oppvask, tallerker og gryter stå. Jeg vasker også klær daglig, tørker støv og skifter på sengene minst hver 3.dag. Det krever sin person å holde et hus ship shape til enhver tid med mann og barn :)

Anonymous poster hash: 869b6...5b6
Skrevet

Ja minst. Jeg rydder og vasker hele tiden, for jeg klarer ikke la oppvask, tallerker og gryter stå. Jeg vasker også klær daglig, tørker støv og skifter på sengene minst hver 3.dag. Det krever sin person å holde et hus ship shape til enhver tid med mann og barn :)

Anonymous poster hash: 869b6...5b6

Skifter på sengene minst hver tredje dag? Jeg håper du tuller.

• Liker 18
Skrevet

Sammenhengende husarbeid tar kanskje en halvtime daglig, + noen sjauer innimellom. Men regner man med måltider, innkjøp, ukentlig vask og små ryddedrypp blir det klart mye mer. Jeg rydder litt gjennom hele dagen, og går sjelden tomhendt.

Er absolutt ikke strøkent her, men jeg føler stadig at vi vinner den evige kampen mot rot og skitt.

Skrevet

3 timer? Absolutt ikke

AnonymBruker
Skrevet

Ja, MYE mer faktisk.. men så er jeg hjemme med flere småbarn, så det er faktisk helt nødvendig og jeg har langt fra noe plettfritt hjem.

Anonymous poster hash: eb2ce...a50
Gjest Lille-pus
Skrevet

Så mange timer har nok ikke døgnet tilgjengelig for meg at jeg får presset inn 3 klokketimer hver dag til husarbeid.

Tre hele timer hver dag er lang fra sannheten her i alle fall.

Skrevet

Bruker nok minst det her hjemme i alle fall..

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker sikkert minst en time hver dag, og da er middagen medregnet. Vi bruker ganske lang tid på å lage middag...Skjønner det ikke.

Men vi er flink til å rydde og holde det rent rundt oss, og så har vi vaskedag 1 dag i uka. Skifter på senga 1 dag i uka.

Må gå over med støvmopp i vindskarmer og tvbenk osv + tørrmoppe gulvene et par ganger i uken i tillegg. Det blir så sykt fort støvete her og jeg forståra bar ikke hvorfor.

Anonymous poster hash: dd35c...0c5
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg bor med mannen min og våre dyr, og jeg kan fint bruke tilsammen 3 timer på husarbeide pr dag, uten problemer.

Dvs dersom husarbeidet også innebærer handling, matlagning og alt annet som gjøres i og utenfor huset.

Vasking av klær, henge opp klær, brette sammen klær, lage frokost, lunch og middag (bare middagen tar meg minimum 40-45 minutter å lage da jeg lager alt fra bunnen av), støvsuger over gulvene (pga dyr må dette gjøres hver dag, pga støvallergi så å dette også gjøres grundig), rydde opp etter seg, tørke over flater.

Skifter på senga 1 gang pr uke, og da støvsuges senga, dynene ristes ute, rommet luftes.

Alle filleryene ristes ute ca annenhver dag, doen vaskes over ca 1 gang pr dag, trappen ute kostes/måkes, går ut med søpla, skyller boksen med matsøppel, rydder opp etter dyrene, gjør rent bur, matskåler, vannskåler, rister sengene ute.

Har jeg glemt noe da? Jo, rydde inn og ut av oppvaskmaskinen gjøres hver dag.

Skriver menyer, handler, setter inn varer, deler opp kjøtt og fryser ned i porsjoner, samme med grønnsakene, lager store porsjoner med diverse retter og fryser ned i porsjoner.

Føler ikke at jeg gjør så mye her hjemme, sånn i det daglige. Det deles jo opp utover dagen. Tar litt nå og da, men om jeg skulle gjort alt sammenhengende så kunne jeg lett brukt 3 timer ja.

Det er jo ikke alt jeg gjør hver eneste dag, men om jeg deler det på antall dager så blir det fortsatt litt.

Skrevet

Nei, langt derifra også! Skjønner ikke helt hva som kan ta tre timer HVER dag? :-p

Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg bruker vel fort en time hver dag max og mannen kanskje..hmm, 5 - 10 minutter max. ;)

Skrevet

Det er vel et gjennomsnitt, så om man f.eks pusser opp huset, måker snø, maler så vil det trekke opp.

Skrevet

Har ikke vaskemaskin, så vasker opp for hånd. Det er jo ganske koselig, men tar nok iallefall 20-30 minutter om dagen.

Lager middag fra bunnen av, jeg og mannen bytter på. Tar alt fra 20 min til en times innsats.

Tar ut søpla hver dag, handler nesten daglig, og i tillegg så skjer flere av disse småaktivitene hver eneste dag og tar noen minutter hver; rer opp senger, lufter ut huset, tømmer kattedoer, finner mat og vann til dyrene, lufter kjæledyr, smårydder litt, setter på en vaskemaskin, henger opp klær eller rydder tørr klesvask, stryker en skjorte eller to, dekker på og av kjøkkenbordet, koker kaffe/te og steker egg/rister brød til frokost...

Omtrent en gang i uka gjør vi noe litt mer krevende, som å støvsuge hele leiligheten, vaske bad, skifte på senga, vaske kjøkken, etc.

I tillegg har vi en baby som tar meg 3 timer full konsentrasjon på en god dag og 10 på en dårlig - trilleturer, vugging, amming, skifte bleie, bade, bytte til rene klær, finne og vaske smukken 100 ganger, og ikke minst underholdning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...