Gå til innhold

HASTER! Skal sykle idag: Må sykkelen smøres nå? Gjorde det i høst, men kun syklet en gang etter det.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal sykle i dag, men må jeg smøre sykkelen før jeg sykler? Jeg smurte den i høst en gang, september eller oktober, og syklet kun en gang etterpå, i ca en halv time.

Må jeg smøre den nå, før jeg sykler? Evt hvorfor? Skal bare sykle i en halv time/ time.

Sykkelen er ca 1,5 år gammel, jeg smurte den ikke før første sykkelturer våren i fjor.

Anonymous poster hash: b01e3...ae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei,det må du ikke.

AnonymBruker
Skrevet

nei,det må du ikke.

Ok, takk :) Noen sier jo at den må smøres når den settes vekk for vinteren og må smøres på nytt når en tar den frem for våren, så er usikker på hvor ofte og når den må smøres. Den forrige jeg hadde smurde jeg aldri, og hadde den i mange, mange, mange år. Men denne vil jeg ta vare på og vedlikeholde. Derfor er jeg usikker på dette med smøring. Hører jo forskjellig rundt.

Ts

Anonymous poster hash: 14178...725

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hvor mye du bruker sykkelen og i hva slags være og føre. Sykler du i regn vil smøringen etterhvert bli skylt bort, men sykler du kun når det er opphold holder smøringen mye lenger.

Det er uansett greit å smøre kjedet etter at du har vasket sykkelen.

Anonymous poster hash: 52c1b...168

Gjest Coolaid
Skrevet

Det du skal huske på om smøring av sykkelkjede er at dersom du tar du for mye på vil veisalt, støv, sand og annen drit som finnes på norske veier "klistre" seg på kjede og gi unødvendig slitasje osv... Norske veier er ikke tilrettelagt for sykkel, med tanke på renhold osv. Derfor skal du ikke ha for mye smøring på. Du finner mange filmer på youtube om vedlikehold og hvordan smøre korrekt.

AnonymBruker
Skrevet

Når du smører kjedet skal du tørke av det overflytende. Smøring på utsiden av kjedet har ingen annen effekt enn å trekke til seg møkk og skitt. Det er inni leddene som smøringen har noen effekt.

Tørk altså av kjedet etter at du har smørt det.

Anonymous poster hash: 52c1b...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...