Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en diskusjon i går begynte jeg å tenke litt. Jeg og samboeren har kjøpt leilighet sammen, og har enda ikke fått noen barn.

Vi er begge enig om at dersom noe skulle skje med en av oss, vil vi at den gjennlevende skal sitte igjen med alle felles eiendeler + alt annet (som bil, penger på konto osv).

En samboerkontrakt vil til en viss grad dekke dette, samme med testament. Men nå er det en gang sånn at prosessen med å fylle ut de rette skjemaene + sørge for at alt er korrekt utfylt er en relativt stor jobb.

Vi vet begge at det kommer til å bli oss, og har planer om å gifte oss om to år (etter min endte skolegang). Jeg har lyst på et lite intimt bryllup, sammen med nærmeste familie, samme vil samboeren. Eneste grunnen til at vi velger å vente med å gifte oss, er fordi vi prioriterer pengebruk mot nedbetaling av lån, slik at vi kan kjøpe noe større rett etter utdanningen min.

Tilbake til denne diskusjonen: Det ble sagt at vi kunne liksågodt bare gifte oss. Det trengte ikke å koste noen penger, og fest var ikke nødvendig med mindre vi virkelig ville.

Så er det egentlig vits å få seg advokat og bruke penger på kontrakter, når det kan gjøres enkelt på tinghuset?

Anonymous poster hash: 25410...e02
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare giftet meg. Evt. tatt en "bryllupsreise" senere.

Anonymous poster hash: 1e204...ecb
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er bare redd for at det skal føles "kjipt" og lite offisielt dersom vi tar festen og sånt om to år. Nesten som å gifte seg på "lek", om noen skjønner tankegangen.

Jeg vil jo tross alt oppleve bryllup, og er redd jeg mister den opplevelsen dersom jeg gifter meg i tinghuset først :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Det går vel an å ha fest selv om dere gifter dere nå? Det er vel gratis å gifte seg i kirka, og dere kan jo be gjester ta med seg en matrett og drikke til eget bruk selv, istedet for gave? Sette istand en uformell hagefest med partytelt eller noe sånt? Det trenger ikke bli så dyrt! :)

Anonymous poster hash: e6956...fc4
AnonymBruker
Skrevet

En samboerkontrakt vil til en viss grad dekke dette, samme med testament. Men nå er det en gang sånn at prosessen med å fylle ut de rette skjemaene + sørge for at alt er korrekt utfylt er en relativt stor jobb.

Samboerkontrakten kan dere google og skrive ut. det er 2 sider hvor dere bare skal krysse av for ting, samt fylle inn et par ting. Et testamente skriver dere bare på et papirark. Skriv bare hva dere vil skal skje med eiendelene. Så finner dere to uavhengige vitner (altså personer som ikke skal begunstiges i testamentet) og dere skriver alle 4 under på testamentet (alle 4 må være tilstede og se at de andre underskriver) og samboerkontrakten. (egentlig ikke krav om vitner på samboerkontrakt, men det vil gjøre det hele enda vanskeligere å vri seg ut av).

Dersom dette er "en relativ stor jobb" vil jeg bare gi opp tanken på å gifte meg. der er nemlig opptil flere skjema dere må fylle ut. Det må da være helt uoverkommelig dersom testament og samboerkontrakt blir for mye??

Anonymous poster hash: ea5a6...f79

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...