Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. Jeg lurer litt på logistikken bak å kjøpe bolig..

Jeg og kjæresten har tenkt til å gifte oss i løpet av året, men han vil kjøpe eget bolig først (jeg blir altså ikke med på kjøpet, har ikke penger til det), siden han bor i kollektiv.

Om han kjøper bolig og vi da gifter os i etterkant, da er det han som eier bolig 100% fortsatt, ikke sant?

Men om han kjøper etter at vi er gift, da blir det slik at vi begge eier boligen? (siden pengene er da "våres"), eller hvordan funker det?

Om det er han som eier 100%, er det mulig for han å "skrive over" 50% eie til meg, om han ønsker det? slik at alt blir felles?

Anonymous poster hash: 51a5f...204
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere står fritt til å bestemme hvilken eierbrøk dere ønsker selv om dere ikke er gift. Denne bør avspeile egenkapital og hvordan dere har tenkt å betjene lånet.

Denne eierbrøken får jo bare praktisk betydning dersom dere velger å gå fra hverandre.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blir ikke lånet felles uansett når de gifter seg?

Endret av snoozler
Skrevet

Prinsippet er at det dere hadde med inn tar dere med ut. Mens det dere har opparbeidet av eiendeler gjennom ekteskapet deles likt.

I praksis betyr det at han tar med seg ut det som tilsvarer hans egenkapital.

Det gjør neppe noen forskjell om dere venter til etter at dere har giftet dere med å kjøpe boligen. Det er jo uansett han som har pengene - de blir ikke automatisk dine når dere gifter dere.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva om de har bare én felles konto?

Endret av snoozler
Skrevet

Det han har med inn er hans. Men han kan jo gi deg tilgang til å bruke pengene om han vil

Det dere tjener senere er felles.

Og det er viktig at dere har en felles forståelse av hvordan eiendelene skal deles dersom det tar slutt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men lånet blir uansett betalt "sammen"?

Endret av snoozler
Skrevet

Det som er hans (både verdier og gjeld) når dere gifter dere vil han også ta med seg ut om dere skiller dere. Så om boligen er hans er det du som må flytte. Om dere vil kan du kjøpe deg inn i hans bolig og så setter dere bare opp hvem som har betalt mest og eier mest av den. Om du ikke kjøper deg inn er det vanlig at den som ikke eier betaler leie i form av halvparten av felles utgifter (pluss evt halvparten av rentene på lånet).

Men dette har vel samboeren din noen tanker om, siden det er han som vurderer å kjøpe boligen?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja.. Så da er det ingen andre mulighet en at vi må kjøpe etter at vi er gift da? For at vi skal eie sammen?

Endret av snoozler
Skrevet

Jo som ektepar kan han gi deg halvparten av boligen hvis ønskelig men dette må dokumenteres.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.. Så da er det ingen andre mulighet en at vi må kjøpe etter at vi er gift da? For at vi skal eie sammen?

Er da bare å sette boligen på begge to ved kjøp.

Anonymous poster hash: 7e5d9...ae8

Skrevet (endret)

Er da bare å sette boligen på begge to ved kjøp.

Anonymous poster hash: 7e5d9...ae8

Og det går helt greit selv om de ikke er gift og han betaler alt?

Endret av snoozler
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har tenkt til å gifte oss i løpet av året, men han vil kjøpe eget bolig først (jeg blir altså ikke med på kjøpet, har ikke penger til det), siden han bor i kollektiv.

Om han kjøper bolig og vi da gifter os i etterkant, da er det han som eier bolig 100% fortsatt, ikke sant?

Men om han kjøper etter at vi er gift, da blir det slik at vi begge eier boligen? (siden pengene er da "våres"), eller hvordan funker det?

Om det er han som eier 100%, er det mulig for han å "skrive over" 50% eie til meg, om han ønsker det? slik at alt blir felles?

Spiller ingen rolle om han kjøper bolig før eller etter dere er gift, det er den som står som eier på papiret som eier boligen

Anonymous poster hash: 7aa0a...482

• Liker 2
Skrevet

Dette kan gjøres selv om dere ikke er gift.. men han må jo være villig til å sette halvparten eller en eller annen andel av boligen på deg også. Det er ingen automatikk i dette og det er noe dere to blir enige om og sette opp en avtale om (sammen med advokat). Mest sannsynlig krever han uansett at du skal kjøpe deg inn med samme beløp som ham for å få samme eierandel... uansett om dere er gift eller ikke. Unntaket er kanskje om du er hjemme med barn, mens han jobber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke kjøpe sammen med han?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle om han kjøper bolig før eller etter dere er gift, det er den som står som eier på papiret som eier boligen

Kan det ikke stå to eiere?

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan gjøres selv om dere ikke er gift.. men han må jo være villig til å sette halvparten eller en eller annen andel av boligen på deg også. Det er ingen automatikk i dette og det er noe dere to blir enige om og sette opp en avtale om (sammen med advokat). Mest sannsynlig krever han uansett at du skal kjøpe deg inn med samme beløp som ham for å få samme eierandel... uansett om dere er gift eller ikke. Unntaket er kanskje om du er hjemme med barn, mens han jobber.

Ja, selvfølgelig er vi enig om det. Bare lurer på hva som må til og hvordan lovene funker osv.

Skrevet

Klart det kan stå to eiere, men selv om man er gift kan den ene kjøpe bolig og stå som eier alene. Om man ikke har betalt på boligen i det hele tatt er det heller ikke gitt at man står som en av to eiere.

Skrevet

Ja, selvfølgelig er vi enig om det. Bare lurer på hva som må til og hvordan lovene funker osv.

Dere skriver en kontrakt (helst sammen med en advokat) der det står hvordan ting er fordelt dere mellom.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor diskuterer du ikke dette med mannen din? Klart det kan stå to eiere på kjøpekontrakten, det har ingenting med om dere er gift eller ikke. Er det sånn at han vil ha særeie? Eier/har han mye mer enn deg? Så mye skilsmisser som er nå så burde egentlig alle som har mer enn "vanlig" ha særeie, men det er en annen diskusjon. Hvorfor kan du ikke være med å kjøpe? Studerer du ennå, er det derfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...