Gå til innhold

Trenger tips til kyllingfilét middag med poteter, anyone?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt kyllingfilét til middag før, (ja, det er sant), så jeg trenger tips til hva jeg kan lage med kyllingfilét. Vil helst ha poteter og grønnsaker som tilbehør. Men hva med saus?

Anonymous poster hash: eeb28...b39

AnonymBruker
Skrevet

Ser dette har blitt lest av noen, og jeg vet at det må være noen som har tips.

Og ja, jeg vet det kan googles, men det er så mye som kommer opp da, så gir opp å lete på den måten.

TS

Skrevet

Kyllingfilet kan serveres på alle mulige måter med nesten alt slags tilbehør. Poteter går helt fint.. kokte, bakte, gratinerte, stekte, friterte. Samme med grønnsaker og saus. Vanskelig å svare når vi ikke vet hva du liker.

Personlig synes jeg at det er godt med noe som smaker mye ved siden av kylling, siden kjøttet ikke smaker så mye i seg selv. Peppersaus eller noe med mye chili og hvitløk for eksempel. men du kan egentlig bruke nesten hva du vil.. tomatbasert, fløtesauser, klassiske sauser (rødvinsaus, bernaise osv) eller asiatiske varianter.

• Liker 1
Skrevet

Når vi lager kyllingfilet så har vi enten ris og bernesaus med grønt

ELLER

Kylling, med ovnsbakte søtpoteter og en saus jeg ikke kan navnet på.

Skrell potetene, skjær de i pomfri størrelse. Legg de i en langpanne, strø salt og pepper og litt olje på.

Saus;

Hell en cream fresh oppi en kasserolle, og la det koke. Så hiver du en pakke bearnesaus pulver oppi, etterfulgt av et grønt eple som du har skrelt og delt i terninger. Til sist tar du en fin hakket chili oppi:)

Høres kanskje vanskelig ut, men er ikke det!

• Liker 1
Skrevet

Jeg lagde en gang honningglasert kyllingfilet (stekte kyllingen i ovnen og helte over en blanding av dijonsennep og honning), og hasselbackpoteter (skjære halvveis igjennom i små plater), men det var såpass kjedelig at jeg ikke vil anbefale det. Helt OK, bare.

Skrevet

Hvis du absolutt skal ha poteter og grønnsaker til, så tror jeg at jeg ville gått for en kyllingsnitzel og servert den med poteter, grønne erter og brunet smør.

:heks:

Skrevet (endret)

Gjøre det enkelt da...

Kok poteter.

Kutt grønnsakene i terninger, brun dem i smør, ha i løk og la den surre seg blank.

Føys til side grønnsakene og steik filétene.

Mens du legger poteter og filet på varm tallerk (og grønnsaker hvis du ikke vil ha dem i sausen) koker du ut stekepannen med en desiliter vann, eller så. Full effekt. Helt på slutten, når det er kraftig redusert væskenivå, dæsjer du i litt fløte. Kok opp, og det jevner seg selv. Smak til med salt og pepper. Du kan også ha i et knust einebær eller to, da er det godt med rørte tyttebær til.

Endret av Kamikatze
Skrevet (endret)

Dette er slik jeg foretrekker kyllingfilet:

Salte og pepre kyllingen, legg i en ildfastform med litt margarin og vann.

Hvis du vil kan du ha oppkuttet grønnsaker i formen også, løk, gulerøtter osv.

Stek.

Potetstappe med vanlige poteter og søtpoteter.

Noen ganger koker jeg brokkolien for seg selv, andre ganger tar jeg den i formen helt på slutten.

Helt på slutten av steketiden heller jeg litt fløte i formen. Lar det få kose seg litt. Og siden jeg er lat så jevner jeg sausen rett i formen.

Kom på en ting til som er veldig godt:

Du kan enten snitte filten litt på langs, eller bare bruke den lille "flappen" som dingler på undersiden av den.

Bruk en kremost du liker, bland den sammen med litt grønnsaker som er kuttet opp i små biter, og fyll fileten.

Steke i ovn. Kan bruke sånne små trespyd til å holde fyllet på plass også, så tyter det ikke så mye ut.

Endret av Avalon
Gjest Runforit
Skrevet

Lun høstkylling.

Bak kylling i ovnen med masse kokosmelk med salt, pepper og gulerøtter. Server med fullkornsris. Superenkelt med ufattelig godt :)

Skrevet

Yndlingsretten min er faktisk kyllingfilet fyllt med mozzarella (ikke sånn ferdig revet greier, den i sånn pose altså) og surret med serranoskinke stekt i ovnen :) Pleier å ha litt forskjellig krydder på også, kjøper gjerne kryddersmør av noe slag og har inni sammen med osten.

Når jeg lager potetbåter kjøper jeg ganske store poteter og skjærer dem i fire båter og steker dem i ovn med olivenolje og rosmarin osv.

Pleier sjeldent å ha noe saus med til det, men lager ofte litt tomater og forskjellige ting sammen med kyllingen i ovnen. Veldig godt med små dulcita-tomater i ovnen!

Gjerne noe salat ved siden av :) Friskt og godt!

AnonymBruker
Skrevet

Kylling fylt med en eller annen osteblanding (jeg liker også fersk mozzarella) surret med serranoskinke eller bacon, ovnsbakte poteter og grønnsaker (jeg liker gulrot, squash, paprika, løk og brokkoli) og en sopp/fløtesaus. Stek sopp og litt finhakket løk, hell over fløte, salte og pepre. Superlett og ganske godt.

Anonymous poster hash: 29382...b16
Skrevet

Yndlingsretten min er faktisk kyllingfilet fyllt med mozzarella (ikke sånn ferdig revet greier, den i sånn pose altså) og surret med serranoskinke stekt i ovnen :) Pleier å ha litt forskjellig krydder på også, kjøper gjerne kryddersmør av noe slag og har inni sammen med osten.

Når jeg lager potetbåter kjøper jeg ganske store poteter og skjærer dem i fire båter og steker dem i ovn med olivenolje og rosmarin osv.

Pleier sjeldent å ha noe saus med til det, men lager ofte litt tomater og forskjellige ting sammen med kyllingen i ovnen. Veldig godt med små dulcita-tomater i ovnen!

Gjerne noe salat ved siden av :) Friskt og godt!

Hørtes godt ut!

Men hvordan "fyller" man en kyllingfilet ? :P

Skrevet

Merker at jeg ikke kan lese slike tråder midt på natten, 2 sekunder fra å rasere kjøleskapet :hakeslepp::sikle:

Skrevet (endret)

Hørtes godt ut!

Men hvordan "fyller" man en kyllingfilet ? :P

Pleier bare å "snitte" den på midten, under den lille filla som gjerne er på undersiden :) lager litt hulrom på en måte.

Der kan du se ca hvordan man gjør det! :laugh:

Endret av Sjokoladenøtt
AnonymBruker
Skrevet

Gjøre det enkelt da...Kok poteter.Kutt grønnsakene i terninger, brun dem i smør, ha i løk og la den surre seg blank.Føys til side grønnsakene og steik filétene.Mens du legger poteter og filet på varm tallerk (og grønnsaker hvis du ikke vil ha dem i sausen) koker du ut stekepannen med en desiliter vann, eller så. Full effekt. Helt på slutten, når det er kraftig redusert væskenivå, dæsjer du i litt fløte. Kok opp, og det jevner seg selv. Smak til med salt og pepper. Du kan også ha i et knust einebær eller to, da er det godt med rørte tyttebær til.

Tror jeg må prøve dette :) Men blir sausen "rett" når jeg kun steker filétene? Grønnsakene vil jeg koke, da blir dem best. Løk er uaktuelt, men det går vel fint å kutte ut den?

Ellers: Tusen takk for alle tips, kommer mulig til å prøve ut flere av tipsene etterhvert. Og jeg MÅ jo egentlig ikke ha poteter til, men middag er ikke ordentlig middag uten poteter, synes jeg.

Bare å komme med flere tips om noen skulle ha, men kom gjerne med norske kyllingfilét middagstips.

TS

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lun høstkylling.

Bak kylling i ovnen med masse kokosmelk med salt, pepper og gulerøtter. Server med fullkornsris. Superenkelt med ufattelig godt :)

Hvor lenge og ved hvilken temperatur steker du den på?

Hørtes supergodt ut, og jeg har kjøpt inn kylling til i morgen:D

Dumt spm, men jeg den kokosmelken jeg har er i boks, og det er sånt tykt lag øverst og mere flytende under. Skal alt dette røres sammen på en måte sånn at det blir som ei fyldig masse?

Anonymous poster hash: 958de...39e

AnonymBruker
Skrevet

Kylling i ovnen med poteter, paprika og hvitløk og ellers, med dryss av basilikum. Serveres med en salat og oliven. Potetsalat er også et alternativ, husk tomat.

Anonymous poster hash: bf2f4...dc9
Gjest Runforit
Skrevet

Hvor lenge og ved hvilken temperatur steker du den på? Hørtes supergodt ut, og jeg har kjøpt inn kylling til i morgen:D Dumt spm, men jeg den kokosmelken jeg har er i boks, og det er sånt tykt lag øverst og mere flytende under. Skal alt dette røres sammen på en måte sånn at det blir som ei fyldig masse? Anonymous poster hash: 958de...39e

Hei :)

180 grader ca. 30 min-40 min(alt etter som hvor varm ovn du har)

Og ja :) Bare rist og bland kokosmelken til alt er en masse :)

• Liker 1
Skrevet

Kylling, fløtegratinerte poteter og grønnsaker.

Kylling, poteter, grønnsaker og fløtesaus.

Skrevet

Tror jeg må prøve dette :) Men blir sausen "rett" når jeg kun steker filétene? Grønnsakene vil jeg koke, da blir dem best. Løk er uaktuelt, men det går vel fint å kutte ut den?

Ellers: Tusen takk for alle tips, kommer mulig til å prøve ut flere av tipsene etterhvert. Og jeg MÅ jo egentlig ikke ha poteter til, men middag er ikke ordentlig middag uten poteter, synes jeg.

Bare å komme med flere tips om noen skulle ha, men kom gjerne med norske kyllingfilét middagstips.

TS

Ja, til alt. :)

Dropper du å steke grønnsaker og løk, blir det bare smak fra kyllingen og krydderet. Helt greit det. Men da vil du kanskje dytte enda litt mer smak inn i sausen ved å tilsette ørlite grønnsaksbuljong i vannet når du koker ut steikepanna.

Kylling er ikke kresen på tilbehøret. Så den bryr seg ikke om det er poteter eller fullkornris. Den siste kan gis litt farge-effekt med surret paprikahakk, som igjen setter smak til saus og kylling, om du steiker den med.

Er egentlig bare fantasien og innholdet i kjøleskapet som setter begrensningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...