Gå til innhold

Hva er "slankemat" og effektiv trening?

Fremhevede innlegg

Gjest På Slanker`n
Skrevet

Heisann!!

Har veeeldig lyst å gå ned noen kilo før bikinisesongen. Er 1.67m og 73kg. Er med andre ord ikke "feit", men jeg har helt klart noen kilo for mye her og der.

Er veldig gla i mat og godteri, og har nesten aldri anledning til å trene.

Hvilken mat er minst fetende? Det er ikke aktuelt for meg å leve på korn, frukt og youghurt. Har prøvd sånne ting før, men jeg mister motivasjonen etter 2-3 dager. Kan noen komme med realistiske forslag til meg mht til forandringer i matveien? Hva kan jeg spise av brød, pålegg, middager, frukt og godteri, for å gå ned noen kilo på sikt uten å forandre livsstilen min helt??

Vil gjerne ha trenetips og. Synes styrketrening er kjempekjedelig, og har ikke tid til å trene lenge hver dag.

Er kjempetakknemlig for alle svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ned i vekt på en sunn måte, kan du bare glemme godteriet med en gang. du kan ikke slanke deg og samtidig gå rundt og småspise sjokolade. spar godtet til lørdag og spis da med god samvittighet, men la det bli med den ene dagen i uka. er søthungeren stor kan du jo alltids kjøpe deg noen sukkerfrie pastiller (lakerol, lacryl, dent) og suge på.

Anbefaler deg å spise mye proteiner. dvs mye rent kjøtt; kyllingfilet, magert svinekjøtt, fisk o.l. proteiner metter godt og hjelper deg å opprettholde muskelmassen din, så ikke mye går tapt gjennom slankeperioden. det er selvfølgelig fritt fram for grønnsaker, kutt opp gulrøtter og agurk og lag en dip av yoghurt naturell, og plutselig har du en mye sunnere snacks. spis gjerne frukt også, men frukt er det ikke like fritt fram for hvis du skal ned i vekt.. når sommeren nå er kommet så kan du spise mye vannmelon, andre meloner og jordbær. inneholder mye vann og lite kalorier.

Pålegg? reint kjøttpålegg, makrell i tomat, lettsyltetøy (anbefaler heistad sitt syltetøy, inneholder ikke sukker i det hele tatt), grønnsaker, magerost.. under pålegget så velg det groveste brødet du finner, det fyller opp og gir deg energi mye lenger enn hvitt brød. som variasjon til brødskiva kan du jo prøve deg på havregrøt, musli uten tilsatt sukker, yoghurt 0,1% og rugsprø.

Kutt ut sukkeret og husk at du trenger fett for å fordrive fett, bare du velger det riktige fettet som er i f.eks olivenolje, fet fisk osv.

Når det kommer til treningen så bør du være i litt aktivitet. som sagt, så er det lett å miste mye muskler når du slanker deg, så styrketrening er viktig. ta deg også en gåtur, gjerne hver dag. alle monner drar!

Håper jeg ga deg noen tips om hvordan du kan gjøre dette.. ta en titt inn på denne siden også, les litt rundt på forumet og du finner mye nyttig; www.slankenett.no

Skrevet
Hva kan jeg spise av brød, pålegg, middager, frukt og godteri, for å gå ned noen kilo på sikt uten å forandre livsstilen min helt??

Vil gjerne ha trenetips og. Synes styrketrening er kjempekjedelig, og har ikke tid til å trene lenge hver dag.

Grovt brød/ knekkebrød, proteiner i alle måltider, flerumettede fettsyrer i alle måltider (feks. Udos Choice/ litt nøtter/ feit fisk), ubegrensede mengder grønnsaker og frukt i løpet av dagen. 6 måltider om dag, ingen etter klokka 9. Meieriprodukter bør du holde deg unna - de inneholder den typen fett vi ikke trenger så mye av, og lite proteiner. Magert kjøttpålegg er bra. Dropp majonesen og spar godteriet til lørdager. :wink:

Styrketrening er det som forbrenner mest fett til syvende og sist, men sykling og jogging hjelper jo på. Sit-ups morgen og kveld gir deg en bedre holdning og forbrenner fett.

Lykke til! :P

Gjest Ethereal
Skrevet
Sit-ups morgen og kveld gir deg en bedre holdning og forbrenner fett. :P

Dette stemmer ikke helt; du skal ikke trene magemusklene oftere enn andre muskelgrupper, altså er to ganger pr. dag altfor mye! Ellers vil jeg også si at styrketrening bygger muskelmasse, som igjen gir deg et økt stoffskifte.

Skrevet

Dette stemmer ikke helt; du skal ikke trene magemusklene oftere enn andre muskelgrupper, altså er to ganger pr. dag altfor mye! Ellers vil jeg også si at styrketrening bygger muskelmasse, som igjen gir deg et økt stoffskifte.

Dersom du trener magen med vekter (da du kan anvende reglene for styrketrening) blir det noe litt annet enn når du bruker din egen vekt som motstand. De aller færreste vil gjøre ordinære sit-ups så effektivt at de bør holde seg til en gang per dag fremfor to. Alt er relativt. :wink:

Skrevet

Magen er muskulatur som jobber HELE tiden! Og så ryggstrekkerne gjør det. Følgen av det er at du kan trene dem ofte. To gange rom dagen går helt fint, så lenge man ikke tar 500 hver gang liksom....

Tre-fire serier av 15-20 derimot er helt fint.

Tren også musklene utholdende, da det er slik de jobber.... Dvs det er ikke noe poeng å trene dem slik at de blir fort slitne, når de skal jobbe hele tiden... De blir også finere når du trener flere rep.

Gjest Ethereal
Skrevet

OK, jeg tar korreksen fra en som vet :-) og har innsett viktigheten av trening av støttemuskulaturen, gjerne ved statisk trening av "korsettmuskulaturen".

Skrevet
Skal du ned i vekt på en sunn måte, kan du bare glemme godteriet med en gang. du kan ikke slanke deg og samtidig gå rundt og småspise sjokolade. spar godtet til lørdag og spis da med god samvittighet, men la det bli med den ene dagen i uka. er søthungeren stor kan du jo alltids kjøpe deg noen sukkerfrie pastiller (lakerol, lacryl, dent) og suge på.

Anbefaler deg å spise mye proteiner. dvs mye rent kjøtt; kyllingfilet, magert svinekjøtt, fisk o.l. proteiner metter godt og hjelper deg å opprettholde muskelmassen din, så ikke mye går tapt gjennom slankeperioden. det er selvfølgelig fritt fram for grønnsaker, kutt opp gulrøtter og agurk og lag en dip av yoghurt naturell, og plutselig har du en mye sunnere snacks. spis gjerne frukt også, men frukt er det ikke like fritt fram for hvis du skal ned i vekt.. når sommeren nå er kommet så kan du spise mye vannmelon, andre meloner og jordbær. inneholder mye vann og lite kalorier.

Pålegg? reint kjøttpålegg, makrell i tomat, lettsyltetøy (anbefaler heistad sitt syltetøy, inneholder ikke sukker i det hele tatt), grønnsaker, magerost.. under pålegget så velg det groveste brødet du finner, det fyller opp og gir deg energi mye lenger enn hvitt brød. som variasjon til brødskiva kan du jo prøve deg på havregrøt, musli uten tilsatt sukker, yoghurt 0,1% og rugsprø.

Kutt ut sukkeret og husk at du trenger fett for å fordrive fett, bare du velger det riktige fettet som er i f.eks olivenolje, fet fisk osv.

Når det kommer til treningen så bør du være i litt aktivitet. som sagt, så er det lett å miste mye muskler når du slanker deg, så styrketrening er viktig. ta deg også en gåtur, gjerne hver dag. alle monner drar!

Håper jeg ga deg noen tips om hvordan du kan gjøre dette.. ta en titt inn på denne siden også, les litt rundt på forumet og du finner mye nyttig; www.slankenett.no

Du kan tingene dine, Mylian :wink:

Skrevet
Magen er muskulatur som jobber HELE tiden! Og så ryggstrekkerne gjør det. Følgen av det er at du kan trene dem ofte. To gange rom dagen går helt fint, så lenge man ikke tar 500 hver gang liksom....

Tre-fire serier av 15-20 derimot er helt fint.

Tren også musklene utholdende, da det er slik de jobber.... Dvs det er ikke noe poeng å trene dem slik at de blir fort slitne, når de skal jobbe hele tiden... De blir også finere når du trener flere rep.

Bør man ikke trene ryggen like ofte som magemusulaturen, da?

Er det ikke sånn at man skal trene musklene parvis slik de jobber?

Ex: Triceps-biceps, mage-rygg osv?

Skrevet

Bør man ikke trene ryggen like ofte som magemusulaturen, da?

Er det ikke sånn at man skal trene musklene parvis slik de jobber?

Ex: Triceps-biceps, mage-rygg osv?

Stemmer det! :) Men parvis..... Det kommer an på hvor hardt man trener etc... Men mage og rygg kan alltid trenes samtidig uansett.
Gjest Anonymous
Skrevet

Kaffe øker forbrenningen, har jeg hørt.

Skrevet
Kaffe øker forbrenningen' date=' har jeg hørt.[/quote']

Hadde bare kaffe vært løsningen så :wink:

Skrevet
Kaffe øker forbrenningen' date=' har jeg hørt.[/quote']Trening og fysisk aktivitet også har jeg hørt..... :wink:
Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg tror jeg stoler mer på sistnevnte :wink:

Skrevet
Skal du ned i vekt på en sunn måte' date= kan du bare glemme godteriet med en gang. du kan ikke slanke deg og samtidig gå rundt og småspise sjokolade.

Helt enig! :) Har kuttet ut sukker pga. allergi nå i èn måned, har gått ned to klesstørrelser!! Helt utrolig. Men har samtidig kuttet ut hvetemel og melkeprodukter, også pga. allergier, så det kan jo hende at det også har sin innvirkning... Ingen kaker eller brød eller is eller noe som helst som er snop og godt! :grine: Men du snakker om effektiv slankekur, selv om jeg egentlig ikke trengte det til å begynne med heller. Har gått fra størrelse 40 til 34/36. Er snart klar for modell karriere. :wink:

Syr inn alle bukser og skjørt, og må nå begynne på andre omgang sying omtrent.

Men ville ikke anbefale å slutte helt med brød. Som Mylian sier: Bruk grønnsaker med dip som snop, bruk grovt brød med magert pålegg osv. Kjempebra for kroppen og hodet! :)

Skrevet
Kaffe øker forbrenningen' date=' har jeg hørt.[/quote']

Det har nok en bitte liten effekt, men den er så liten at du sansynligvis ikke vil merke noen ting. Det sies også at sterk mat som chili og hvitløk øker forbrenningen, men det er ikke noe man kan "stole" på, du kan ikke drikke 2 liter kaffe om dagen, spise likt som før og ikke være fysisk aktiv, og tro at du går ned i vekt.

Nei, spis sunt og tren :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
en økt m sex er mye bedre enn kaffe!... ;)

Mathias...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...