Frøken askepott Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 I år fant jeg ut at jeg måtte begynne å trene, noe som jeg ikke har gjort i hele vinter. Av den grunn er formen veldig dårlig, så jeg fant ut at eg ville trene opp kondisjonen min. Jeg har brukt et program på tredemølla, som jeg har fulgt fast for å se om jeg merker endring. Når det er på det tyngste er det såvidt jeg klarer å gjennomføre løpet. Kjøpte meg pulsklokke for nysgjerrighetensskyld skjekke pulsen og for å se om den blir lavere med tiden. På det høyeste haddde jeg puls på 185. I følge mine beregninger så skal maxpuls være ca 192. Tok utgangspunkt i 220 - 28 (alder). 185 i puls synes jeg virka litt mye, vil det si at programmet er litt for tungt for meg og at jeg burde gjekke meg ned noen hakk eller er det bare å kjøre på til pulsen blir lavere? Noen experter her med gode råd? Setter pris på alle svar
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Det kommer vel litt an på hvor ofte du kjører så høy puls. Jeg spinner en del og innimellom så er jeg oppe i 85-90 % av makspuls. Det er på intervalløktene mine. Jeg er jo aldri på så høy puls lenge av gangen. Tror det blir ca 20 sekunder eller noe sånt. Anonymous poster hash: 4dc67...f95
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 På en 4x4 intervalløkt ligger jeg på minimum 85% av makspuls i intervallene, og prøver å ikke la pulsen falle under 80% i pausene. Du må trene med høy puls dersom du skal få noen effekt. Høy puls og kortere økter. Skal du la lengre økter, ligg lavere i puls. Sonen mellom 72% og 82% blir ofte lapsgaus, da det verken er restituerende eller gir deg bedre kondisjon. Anonymous poster hash: ae943...a41
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 På en 4x4 intervalløkt ligger jeg på minimum 85% av makspuls i intervallene, og prøver å ikke la pulsen falle under 80% i pausene. Du må trene med høy puls dersom du skal få noen effekt. Høy puls og kortere økter. Skal du la lengre økter, ligg lavere i puls. Sonen mellom 72% og 82% blir ofte lapsgaus, da det verken er restituerende eller gir deg bedre kondisjon. Anonymous poster hash: ae943...a41 Dette gjelder vel i all hovedsak for godt trente og idrettsutøvere? For utrente, nybegynnere og mosjonister er vel dette en grei sone? (Jeg regner med at Ingrid Kristiansen vet hva hun snakker om) 60-70 prosent av makspuls: Lett og effektiv kondisjonstrening. Uansett hvilket nivå du er på bør omtrent halvparten av all trening du gjør ligge i denne sonen. Det øker hjertets pumpeevne, antall kapillærer og enzymer i musklene. Det gir bedre utholdenhet, forbrenning og øker toleransen for trening gjennom bedre styrke i muskler, sener og skjelett. I denne intensitetssonen kan du føre en samtale med dem du trener sammen med. 70-80 prosent av makspuls: Moderat intensitet. Hardere trening, men fortsatt uten særlig ubehag. Kroppen din venner seg til høyere fart og får bedre utholdenhet. 80-90 prosent av makspuls: Tøff trening for de som har trent en stund, og som ønsker å konkurrere og liker å presse seg. 90-95 prosent av makspuls: Svært hard kondisjonstrening. Ikke noe å anbefale til mosjonister. Dette er kun for dem som deltar i konkurranser og knapt nok dem. Jeg anbefaler at en sjelden er inne i denne sonen når en trener. Anonymous poster hash: 7bbb0...9f8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 Dette gjelder vel i all hovedsak for godt trente og idrettsutøvere? For utrente, nybegynnere og mosjonister er vel dette en grei sone? (Jeg regner med at Ingrid Kristiansen vet hva hun snakker om) Anonymous poster hash: 7bbb0...9f8 Det avhenger av hvor mye du trener. Trener du 2-3-4 timer i uka er det bare å kjøre på. Trener du 10+ timer i uka er det mye viktigere å ha fokus på dette.Anonymous poster hash: b48fb...a9e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #6 Skrevet 8. mars 2014 Vil anbefale deg å ta en makspulstest, slik at du får testet hva som er den reelle makspulsen din. Beregninger av slik karakter som du har brukt, stemmer for omtrent 50 % av oss. Makspulsen er medfødt, men den synker litt med årene. Noen har høyere makspuls enn gjennomsnittet, andre lavere, uten at det sier noe om formen vi er i. (Derimot kan det ha betydning for om man faktisk klarer å nå makspuls i en makspulstest...) Uansett, å ligge i pulssone 85-90 % skal være uproblematisk dersom man trener 4-5 dager i uka, hvertfall er det min erfaring. Om jeg overstiger 8-10 timer i uka - noe som skjer enkelte uker - ligger jeg i en lavere sone, men over lengre tid hver gang. Det har absolutt hatt positiv innvirkning på utholdenheten min. Anonymous poster hash: 4f6e5...ca4
magicpie Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 90-95 prosent av makspuls: Svært hard kondisjonstrening. Ikke noe å anbefale til mosjonister. Dette er kun for dem som deltar i konkurranser og knapt nok dem. Jeg anbefaler at en sjelden er inne i denne sonen når en trener. Anonymous poster hash: 7bbb0...9f8 Hvorfor skal man ikke få så høy puls når man trener? Er det farlig? Jeg bruker å komme i nærheten av makspuls av og til når jeg trener hardt. Vet ikke hvor mye makspulsen min egentlig er - ifølge formelen som TS nevner burde makspulsen min være 201, men jeg var oppe i 203 senest i går da jeg trente. Regner med at jeg var helt i nærheten av maks da
Frøken askepott Skrevet 8. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2014 Takk for alle svar Jeg jogger/småløper et program som går på intervall, så det stemmer nok bra at pulsen forblir så høy. Ligger på intervall på ca. 2min, og 5 incline på tredemølla..er ikke så veldig bratt, men hardt nok for meg nå i hvertfall.. Dette med å teste ut maxpuls..er vel ikke så lett? Kan være det var det jeg var borti sist, da jeg prøvde meg på et nivå høyere på tredemølla..og jeg følte at jeg gikk rett i kjelleren..måtte gire helt ned og mistet nesten all energi, så det var hardt å starte opp igjen! Men desverre så hadde jeg ikke pulsklokke da Så for å måle maxpuls, så er det bare å kjøre på til man knapt klarer å stå oppreist? Noen tips?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Hvorfor skal man ikke få så høy puls når man trener? Er det farlig? Det er ikke farlig, men gir ikke noen spesielle fordeler å ligge så høyt i intensitet. Det gjør også at du får veldig lang restitusjonstid etter en så høyintensiv økt. Anonymous poster hash: b48fb...a9e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #10 Skrevet 8. mars 2014 Takk for alle svar Jeg jogger/småløper et program som går på intervall, så det stemmer nok bra at pulsen forblir så høy. Ligger på intervall på ca. 2min, og 5 incline på tredemølla..er ikke så veldig bratt, men hardt nok for meg nå i hvertfall.. Dette med å teste ut maxpuls..er vel ikke så lett? Kan være det var det jeg var borti sist, da jeg prøvde meg på et nivå høyere på tredemølla..og jeg følte at jeg gikk rett i kjelleren..måtte gire helt ned og mistet nesten all energi, så det var hardt å starte opp igjen! Men desverre så hadde jeg ikke pulsklokke da Så for å måle maxpuls, så er det bare å kjøre på til man knapt klarer å stå oppreist? Noen tips? Finn et program på nettet og følg det slavisk. Er dessverre ikke bare så enkelt som å "kjøre seg til man klarer å stå oppreist". Anonymous poster hash: 4f6e5...ca4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Det avhenger av hvor mye du trener. Trener du 2-3-4 timer i uka er det bare å kjøre på. Trener du 10+ timer i uka er det mye viktigere å ha fokus på dette.Anonymous poster hash: b48fb...a9e Det var det jeg trodde. Anonymous poster hash: 7bbb0...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå