Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente som nettop har fylt 1 år. De siste 3-4 ukene har leggingen gått helt i stå - igjen. Vi har slitt mye før også, men hadde en god periode fra 9/10-11 måneder.

Sånn som dagen er nå, våkner hun ca kl 08. Og er trøtt igjen ca 10.30. Denne leggingen går ofte fort. Hun sovner som regel 10.45. Hun pleier å våkne av seg selv etter omtrent en time.

Kl 15 legger jeg henne igjen, det er vel her problemet begynner. Som regel sovner hun ikke før kl 16. Og sover da til 17. Kl 20 blir da leggetiden strekt til og hun sovner da ofte ikke før kl 22. Det varierer fra gråt, til fornøyd babling og lystige rop.

Vi leser for henne, ligger inne hos henne en stund, sier god natt og går ut. Da er det som regel stille i 10 min også begynner bablingen. Går ikke inn igjen før hun gråter.

Jeg har fått råd om at det ikke er lurt å sove etter kl 15, og det gir jo mening. Men å være våken fra kl 12 til 18-19 er jo veldig lenge! Da blir hun overtrøtt og sovner ikke noe raskere..

Føler meg veldig rådvill nå. Hun blir fort trøtt på formiddagen, så det kan være vanskelig å strekke den første luren. Men det er kanskje det som er løsningen?

Hva gjorde/gjør dere med søvn for en på 12-13 mnd? :-)

Anonymous poster hash: ccfa1...f36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente som nettop har fylt 1 år. De siste 3-4 ukene har leggingen gått helt i stå - igjen. Vi har slitt mye før også, men hadde en god periode fra 9/10-11 måneder.

Sånn som dagen er nå, våkner hun ca kl 08. Og er trøtt igjen ca 10.30. Denne leggingen går ofte fort. Hun sovner som regel 10.45. Hun pleier å våkne av seg selv etter omtrent en time.

Kl 15 legger jeg henne igjen, det er vel her problemet begynner. Som regel sovner hun ikke før kl 16. Og sover da til 17. Kl 20 blir da leggetiden strekt til og hun sovner da ofte ikke før kl 22. Det varierer fra gråt, til fornøyd babling og lystige rop.

Vi leser for henne, ligger inne hos henne en stund, sier god natt og går ut. Da er det som regel stille i 10 min også begynner bablingen. Går ikke inn igjen før hun gråter.

Jeg har fått råd om at det ikke er lurt å sove etter kl 15, og det gir jo mening. Men å være våken fra kl 12 til 18-19 er jo veldig lenge! Da blir hun overtrøtt og sovner ikke noe raskere..

Føler meg veldig rådvill nå. Hun blir fort trøtt på formiddagen, så det kan være vanskelig å strekke den første luren. Men det er kanskje det som er løsningen?

Huff nå la jeg denne feil. Kan den flyttes til barn og familie? Beklager.

TS

Skrevet (endret)

Hvorfor skal du legge barnet akkurat kl.15 når det tydeligvis ikke er vellykket? Det må jo føre til store frustrasjoner for både barn og voksne?

Jenta vår er ett år. Hun sover stort sett to ganger i løpet av dagen, men det er når hun er trøtt, ikke etter hva klokka er. Stort sett våkner og står vi opp i 6-7 tida, som regel litt før 7. Hun sover igjen når hun blir trøtt, som oftest en gang mellom 10 og 11. Hun kan da sove alt fra 30 til 90 min.

Neste legging er neste gang hun er trøtt, som regel en eller annen gang mellom 13 og 15. Noen ganger så sent som 16.

Hun legger seg rundt 1830 hver kveld, uavhengig av når hun sov sist.

Nå skal det legges til at hun ikke begynner i barnehage før til høsten, så vi trenger ikke tenke på når de evt legger barna der, men vår erfaring er at ungen sovner greit (oftest med en gang) når vi legger henne når hun er trøtt.

Jeg må innrømme at jeg er imponert over at dere gidder å bruke så lang tid på daglegging, selv er jeg nok for utålmodig til å bruke tid på det. Men på kvelden tar det den tiden det må, der gir vi oss ikke- legging er ca 1830 hver dag. Men som regel tar det sjelden mer enn 15 minutter.

Vi synger en fast sang når hun skal sove og sitter ved sengen til hun har sovnet. Dersom hun reiser seg opp, legger vi henne ned igjen og sier "Ligge ned" eller "Legg deg ned". Noen ganger kan dette ta en stund- hun kan reise seg mange ganger.

Endret av Lærerinna
AnonymBruker
Skrevet

Vi kutta ikke ned til to hviler før vår var 15 mnd. Vi brukte også tid på siste hvilen men insisterte på å beholde denbsiden det ble oppvåkning kl 05 uten. Slutta med hvil nr 2 når hun ikke lenger fikk sove på kvelden.

Forskjøv hvil nr 1 til kl 12. Sov da ca fra 12-14 etter en ukes tid med innkjøring i ny rutine. I en periode var hun mye trøtt mellom 10-12 men da passer vi på å ta en tur ut fra kl 09.30-10 tiden for å komme over kneika.

Det kan jo være verdt et forsøk, men du må la det gå en uke i alle fall før du gir opp.

Anonymous poster hash: fd7f0...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...