AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 Artikkelen øverst "Bruker du riktig olje" Igjen sies det at vi ikke skal steke i olivenolje, "fordi den ikke tåler høye temperaturer". Er det ikke morsomt at et lite land langt oppe i nord, som ikke produserer olivenolje, og som knapt visste hva det var for 30 år siden har så mye mer peiling enn landene i Sør-Europa som har brukt og produsert olje i flere tusen år? Fortell en fra Spania, Italia eller Hellas at de ikke skal steke i olivenolje. Og be dem gå hjem på kjøkkenet til sin mor og bestemor og fortelle det samme. Alle nedarvete matoppskrifter i disse landene bør vel endres? Så de har gjort feil i tusenvis av år. Og det feiles stygt på titalls millioner av kjøkken i de samme landene, hver eneste dag! De vet jo ikke bedre, stakkar..... Anonymous poster hash: 8d156...241 5
debattanten Skrevet 8. mars 2014 #2 Skrevet 8. mars 2014 Jada, her har du helt rett. Gammel norsk overtro at olivenolje ikke kan brukes til steking. Jeg har sluttet helt å steke ting i smør, smør har lavere brennpunkt så det egner seg egentlig dårlig til steking. Smør kan sette fin smak på en rekke typer mat i stekepannen, men jeg steker først i olje så setter jeg ned temperaturen mot slutten og tar oppi noe smør, hvitløk og urter om jeg vil ha ekstra smak. Olivenolje som brukes til steking burde vel helst være varmebehandlet eller noe i den dure? Kan bruke ekstra virgin olje, men den har i tilfellet mer smak og lavere røykpunkt.
mandel92 Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Oljer har jeg helt ærlig veldig liten peiling på. Jeg steker både i smør, margarin, olivenolje og rapsolje og merker nada forskjell. Maten jeg lager smaker godt. Jeg er ikke spesielt flink på kjøkkenet, så kan godt hende det er kun jeg som mener det.
Dolce Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 Jeg bruker extra vergine til all steking, bortsett fra "hardsteking". F.eks. biff. Da bruker jeg smør. Har forresten blitt tipset av en prisbelønnet chef at extra vergine er super til frittering. Men det koster jo litt da.
Dolce Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 Men ellers er det morsomt at vi i Norge som har brukt olivenolje i max 30 år (+/-) skal lære bla. italienere om mat. Italienere steker i olivenolje. Men så er de vel heller ikke spesielt kjent for å være gode på matlaging/matkultur? (for sikkerhets skyld: ) 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #6 Skrevet 8. mars 2014 Men ellers er det morsomt at vi i Norge som har brukt olivenolje i max 30 år (+/-) skal lære bla. italienere om mat. Italienere steker i olivenolje. Men så er de vel heller ikke spesielt kjent for å være gode på matlaging/matkultur? (for sikkerhets skyld: ) Det er jo ikke smak det dreier seg om, men helse. Olivenolje blir til usunt fett ved høye temperaturer. Anonymous poster hash: 88c43...332 4
Dolce Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 Det er jo ikke smak det dreier seg om, men helse. Olivenolje blir til usunt fett ved høye temperaturer. Anonymous poster hash: 88c43...332 Hvor høye da? Man svir da ikke oljen til en svart greie. Ved "tøff steking", f.eks. biff bruker man da smør. Jeg har forresten sett på Masterchef Italia. Der steker de i olivenolje hele tiden. Så de har vel 0 peiling på matlaging og helse? Også f.eks. både Jamie Oliver og Nigella steker mye i olivenolje. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #8 Skrevet 8. mars 2014 Hvor høye da? Man svir da ikke oljen til en svart greie. Ved "tøff steking", f.eks. biff bruker man da smør. Jeg har forresten sett på Masterchef Italia. Der steker de i olivenolje hele tiden. Så de har vel 0 peiling på matlaging og helse? Også f.eks. både Jamie Oliver og Nigella steker mye i olivenolje. Ja, men artikkelen handler først og fremst om hva som er sunt, ikke om hva som smaker godt. Rundt 160 grader er maks for olivenolje mtp helsen. Smaken er ikke poenget i artikkelen det linkes til... Anonymous poster hash: 88c43...332 2
Bodhisativa Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Man har jo mange forskjellige pressinger av olivenolje, den første runden gir extra virgin som man bruker rå, gjerne over salat ol. Oljen man får frem etterhvert kan man fint steke med. Greia med olivenolje er at det gir mye smak, noen ganger er det greit med en olje med nøytral smak. Jeg ville aldri i livet fritere med olivenolje, men man kan fint posjere med det
Alina X Skrevet 8. mars 2014 #10 Skrevet 8. mars 2014 Det verste er jo de som bruker rapsolje til å lage aioli feks...grøss! 1
debattanten Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Ser folk skriver smør til hardsteking, dette blir litt feil for meg. Smør svir seg lenge før en evt olje begynner å ryke og dermed egner egentlig olje seg best til hardsteking. Til biff demper man f.eks temperaturen mot slutten og hiver oppi noe smør, hvitløk og urter for smak. 2
debattanten Skrevet 8. mars 2014 #12 Skrevet 8. mars 2014 Det verste er jo de som bruker rapsolje til å lage aioli feks...grøss! Om man vil ha en nøytral olje er jo det helt fint å bruke? 6
Alina X Skrevet 8. mars 2014 #14 Skrevet 8. mars 2014 Om man vil ha en nøytral olje er jo det helt fint å bruke? Men man SKAL ikke gjøre det! Det har JEG bestemt;) Neida,jeg tror de som bruker det istedenfor olivenolje er redde for kaloriene, er så utrolig kjedelig med folk som skal lage "norsk vri"på mat og kutter ut alt de anser som usunt. Feks i inidsk brukes det feks fløte i sauser, dette bytter folk ut med naturell yoghurt(!) kan ikke folk lære seg å heller spise mindre mat enn å lage alt på lavkarbo/lavkalori måten? Jeg er 50% spanjol og mener at det er grovt misbruk å bruke rapsolje i aioli!!!!! 1
Alina X Skrevet 8. mars 2014 #15 Skrevet 8. mars 2014 (endret) Hvorfor blir ikke druekjærne olje nevnt? Nå skal jeg være språknazi før noen andre rekker å være det: druekjerne!!!! Endret 8. mars 2014 av Alina X
Dolce Skrevet 8. mars 2014 #16 Skrevet 8. mars 2014 Ser folk skriver smør til hardsteking, dette blir litt feil for meg. Smør svir seg lenge før en evt olje begynner å ryke og dermed egner egentlig olje seg best til hardsteking. Til biff demper man f.eks temperaturen mot slutten og hiver oppi noe smør, hvitløk og urter for smak. Jeg synes ikke det blir skikkelig "stekeskorpe" uten smør. Og olje spruter jo noe voldsomt ved veldig høy temperatur? Men tar gjerne imot tips for å forbedre biffene her i huset. Hvilken olje bruker du?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #17 Skrevet 8. mars 2014 Men man SKAL ikke gjøre det! Det har JEG bestemt;) Neida,jeg tror de som bruker det istedenfor olivenolje er redde for kaloriene, er så utrolig kjedelig med folk som skal lage "norsk vri"på mat og kutter ut alt de anser som usunt. Feks i inidsk brukes det feks fløte i sauser, dette bytter folk ut med naturell yoghurt(!) kan ikke folk lære seg å heller spise mindre mat enn å lage alt på lavkarbo/lavkalori måten? Jeg er 50% spanjol og mener at det er grovt misbruk å bruke rapsolje i aioli!!!!! Helt enig! Lager man aioli med andre ingredienser, kan man i det minste kalle det for noe annet. Av respekt for originaloppskriften. Jeg er ganske hissig på å bevare originale matretter og navn. Og grøsser langt inn i matsjelen når jeg ser mat som stjeler navnet fra originale retter. (Mis)bruker kjente navn, istedet for å finne på nye navn. Eksempel: "Pastasaus Carbonara" fra Toro er IKKE CARBONARA! Det er ikke skinke og ost i carbonara. Grrrrr. Anonymous poster hash: 7cac6...aa2 2
Lea2 Skrevet 8. mars 2014 #18 Skrevet 8. mars 2014 Originaloppskriften på aioli er uten egg til og med.. i alle fall en av dem. Normalt brukes det olivenolje, men det er faktisk ganske vanlig med en mildere variant som kan være laget med rapsolje. Aioli er som norske retter som lages og serveres på forskjellige måter over hele landet. 2
Brunhilde Skrevet 8. mars 2014 #19 Skrevet 8. mars 2014 Det verste er jo de som bruker rapsolje til å lage aioli feks...grøss! Men man SKAL ikke gjøre det! Det har JEG bestemt;) Neida,jeg tror de som bruker det istedenfor olivenolje er redde for kaloriene, er så utrolig kjedelig med folk som skal lage "norsk vri"på mat og kutter ut alt de anser som usunt. Feks i inidsk brukes det feks fløte i sauser, dette bytter folk ut med naturell yoghurt(!) kan ikke folk lære seg å heller spise mindre mat enn å lage alt på lavkarbo/lavkalori måten? Jeg er 50% spanjol og mener at det er grovt misbruk å bruke rapsolje i aioli!!!!! Så fantastisk det må være å sitte på fasiten! 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #20 Skrevet 8. mars 2014 Originaloppskriften på aioli er uten egg til og med.. i alle fall en av dem. Normalt brukes det olivenolje, men det er faktisk ganske vanlig med en mildere variant som kan være laget med rapsolje. Aioli er som norske retter som lages og serveres på forskjellige måter over hele landet. Akkurat som Carbonara? Man kan lage hva som helst, og kalle det for Carbonara? Anonymous poster hash: 7cac6...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå