Gå til innhold

Spiser jeg for mye eller for lite, skal ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt og få en flattere mage. Jeg fikk barn for 6mnd siden men ammer ikke. Jeg har fortsatt denne mamma magen i tillegg til at jeg var litt stor når jeg ble gravid. Jeg har fått gluten allergi så prøver å holde meg unna dette. Gikk ned litt i begynnelsen men nå har det sakt stopp. Så nå trenger jeg litt hjelp til hva jeg kan gjøre for å komme meg ned i vekt. Dette er en typisk dag:

Frokost: Et glass melk, en riskake med mager cottage cheese og syltetøy, en riskake med kjøttpålegg og agurk, og en riskake med ost og paprika

Lunsj: Salat (som oftest dette: kidny bønner, paprika, agurk, gulrot, salat, mais, kikerter, parmesan eller cottage cheese), vann

Middag: kylling eller fisk (noen ganger svin eller storfe), grønsaker, ris eller poteter, vann

Kvelds: babygrøt (risgrøt med mais og banan) eller 3 riskaker med et eller annet pålegg, et glass melk

Drikker ca 2liter vann om dagen og går en halvtimes tur og noen ganger hoppetau. Passer også barn to ganger i uken og da blir det noe lek.

Så hva burde jeg bytte ut eller gjøre annerledes? Brus og godteri kun lørdag. Mellommåltider er frukt, nøtter eller snackajack. I ukedagene går det kun i melk og vann da jeg ikke liker juice og saft.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må veie maten og telle kalorier for å finne ut om du ligger i underskudd.

Anonymous poster hash: c7c8e...726
  • Liker 2
Skrevet

Du må veie maten og telle kalorier for å finne ut om du ligger i underskudd.

Bare legge det på en vekt samlet eller hver for seg? Og hvordan finner jeg ut dette med kalorier og regner ut dette?

AnonymBruker
Skrevet

Bare legge det på en vekt samlet eller hver for seg? Og hvordan finner jeg ut dette med kalorier og regner ut dette?

Masse kaloritabeller på nett, for eks. matvareguiden.no osv.

Skrevet

Masse kaloritabeller på nett, for eks. matvareguiden.no osv.

Takk skal sjekke det ut =)

Skrevet

For å holde vekten du har regner du 30 kcal på kg kroppsvekt pr døgn. F.eks 60 kg x 30 = 1800.kcal Dette forutsetter at du er normalt aktiv. Skal du gå ned må du enten trene slik at du forbrenner mer eller få i deg færre kcal enn du forbrenner. Du kan legge deg på f.eks 300-500 kcal under det du forbrenner. Da vil du gå ned på en sunn og fornuftig måte. Spiser du f.eks da bare 1500 kcal pr døgn og trener 2-3 ganger i uke tenker jeg du vil gå ned 1 kg i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Du må veie maten og telle kaloriene.

Anonymous poster hash: f89a4...76d
Skrevet

For å holde vekten du har regner du 30 kcal på kg kroppsvekt pr døgn. F.eks 60 kg x 30 = 1800.kcal Dette forutsetter at du er normalt aktiv. Skal du gå ned må du enten trene slik at du forbrenner mer eller få i deg færre kcal enn du forbrenner. Du kan legge deg på f.eks 300-500 kcal under det du forbrenner. Da vil du gå ned på en sunn og fornuftig måte. Spiser du f.eks da bare 1500 kcal pr døgn og trener 2-3 ganger i uke tenker jeg du vil gå ned 1 kg i uka.

Takk

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått opp i vekt, ene og alene pga riskakene og grøt. Kroppen mintakler ikke så mye karbo :( har du tenkt på å redusere karboinntaket litt og heller tilføre mer protein (og vet fett/lavkarbo) ?

Anonymous poster hash: 7ded0...bcf

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg hadde gått opp i vekt, ene og alene pga riskakene og grøt. Kroppen mintakler ikke så mye karbo :( har du tenkt på å redusere karboinntaket litt og heller tilføre mer protein (og vet fett/lavkarbo) ? Anonymous poster hash: 7ded0...bcf

Hvor mange kalorier ligger du på da?

AnonymBruker
Skrevet

babygrøt??

Anonymous poster hash: 1b904...ce9
  • Liker 1
Skrevet

Få i deg mer fett, høres ut som du sulter deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av vekt beveger du deg altfor lite! Kan du ikke gjøre litt mer enn en halvtime tur hver dag?

Anonymous poster hash: ba782...582
  • Liker 1
Skrevet

Babygrøtten spiste jeg da matlyst ikke var helt på topp. Fikk god energi av det. Men den har jeg kutta ut nå. Jeg sulter meg ikke, jeg blir faktisk met. Det er dager en halvtimes tur er nok. Har eksem under beina så ikke alltid like godt å gå tur. Men på gode dager går jeg lange turer. Sånn som i går gikk jeg to timer i ulent tereng. Sånn, da trur jeg at jeg har svart alle. Takk for svar :-)

Skrevet

Her kan du få oversikt over hvor mye du bør ha i deg på en dag, og som noen andre her sier trekk fra 300-500kcal så får du en sunn vektnedgang http://www.trening.no/4529.o2

Og var jeg deg ville jeg nok prøvd å få i meg mer proteiner og godt fett. Tilfør egg, avokado, makrell i tomat/fet fisk, ikke-mager cottage cheese osv.

Uten riktig mat, og med underskudd risikerer du at kroppen ikke tar nok fra det overflødige fettet, men mest fra muskler..

AnonymBruker
Skrevet

Finnes mange apper - prøv feks My fitness pal. Der finner du alt av matvarer, og legger inn hvor mye du har spist. Så slipper du å regne på det selv.

Anonymous poster hash: a1b2c...d43
AnonymBruker
Skrevet

eller shape ups app- helt fantastisk. Kan til og med scanne strekkoden på matvaren din der (om du har en androidmobil) og så legge inn hvor mange gram du har spist av varen (veie) og så regner den ut ant kalorier. Der kan du også legge inn en grense, f.eks 1500 kcal per dag og da viser den med en søyle når du nærmer deg max. Har du trent (f.eks jogget el gått tur) kan du bruke en annnen app, f.eks Run keeper som regner ut hvor mye kalorier du har forbrent på turen og så kan du legge inn det i matvaretelleappen og "trekke fra" de forbrente kaloriene. genialt!! Babygrøt er dte ve forresten mye kcal i!!

Anonymous poster hash: 68b9f...bd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...