AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #1 Skrevet 8. mars 2014 http://www.kk.no/helse/lider-du-av-%C2%ABflink-pike%C2%BB-syndromet-24575 Har du selv flink pike syndromet? Og hva mener du om de som alltid må være flink pike? Anonymous poster hash: c90d4...637
Chien Skrevet 8. mars 2014 #3 Skrevet 8. mars 2014 Tja, både ja og nei. Noen ganger gir jeg bare opp.
skreppamedleppa Skrevet 8. mars 2014 #4 Skrevet 8. mars 2014 Flink pike? Hee hee langt der i fra heldigvis Jeg får IKKE til alt. Jeg får til mye, men jeg velger også bort mye annet men jeg føler jeg ikke at jeg går på kompromiss likevel. Det er tvert imot helt ok. Det er mitt ansvar å finne en balanse i livet, og jeg har ikke ”rapporteringsansvar” for noen andre enn meg selv, det føles befriende. Himmelen detter ikke i hode på meg selv om jeg har det små rotete hjemme, selv om jeg ikke får til noe den første gangen jeg prøver, selv om jeg sier nei til noe jeg ikke ønsker, selv om jeg ikke baker 14 kaker i uken eller prøver å være perfekt på andre områder. Jeg får nok oppmerksomhet, nok kjærlighet, nok bekreftelse om jeg ikke skulle gjemme meg bak en liksom fasade at jeg er perfekt og snill hele tiden. For det er en liksom fasade føler jeg. Ingen er perfekte og folk som prøver å lage seg til en utopi av at de kan bli det synes jeg er ganske slitsomme å være rundt.. Folk som ikke setter begrensninger rundt seg selv men alltid går med høye skuldre og skal være perfeksjonister, flinke piker som aldri er god nok, aldri gjør ting bra nok, setter urealistiske krav til seg selv og gjerne omgivelsene og gir disse urealistiske kravene grobunnen for om de er verdt nok i livet, uff så slitsomt.. Er jeg en slem pike siden jeg ikke er en snill pike? Nei, jeg har bare lært meg i å gi faen der det trengs og ikke legger mitt selvverd i om ikke livet mitt er perfekt til en hver tid, muligens litt for lat til å være noen snill pike og det har aldri hørtes noe særskilt gøy ut å være det ,heller slitsomt, utmattende og en ubeskrivelig unyttig ting å bruke livet sitt på.
AmandaVI Skrevet 8. mars 2014 #5 Skrevet 8. mars 2014 Jenter får det inn med det lille de får av morsmelk at de må være snille, flinke, lydige og pene for å telle som mennesker. I mitt barndomshjem var det forskjellige regler for gutter og jenter. Doktrinen for jenter lød slik: "Du skal ikke si nei eller stille spørsmål til voksne. Du skal ikke si nei eller stille spørsmål til menn. Gutter er smartere og nyttigere enn jenter, derfor får broren din is mens du må stå og se på". Selv om jeg aldri trodde på det de sa, ikke har tatt det med meg inn i voksenlivet og aldri i verden ville lære det samme til mine egne døtre var det en lov jeg bare hadde å innrette meg etter, og den har definitivt føkka meg opp. For det var jo jeg som var gal, ikke de... Da jeg var tenåring var jeg veldig splittet mellom snill/slem pike, fordi som ville at jeg skulle være "snill" var mennesker jeg hatet og som hatet meg, eller rettere sagt, hatet det jeg sto for. Og hvis jeg var "slem" gjorde jeg bare vondt verre ved å gi dem den anledningen de trengte til å gjøre livet mitt til et enda heitere helvete. Artikkelen har ikke vedlagt noen relevant definisjon av "snill pike - syndromet", og Google-resultatene er ikke konsekvente, de heller, så jeg definerer "snill pike" som en som ikke nødvendigvis er, men som streber etter å leve etter et ideal som kanskje en gang i tiden, som i mitt tilfelle, ble satt for dem, men som de nå setter for seg selv, om at hun skal være nettopp flink, tynn, pen, underdanig og lydig. Men verst av alt, hennes liv og lykke bærer eller brister på hva andre synes om henne. Og jeg dømmer ingen, for jeg levde sånn i mange år selv. Og jeg skammer meg overfor meg selv for det, fordi det har fått meg til å tvile på de tingene jeg faktisk står for her i verden. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #6 Skrevet 8. mars 2014 I dag er vel flinke piker tynne, store pupper, trener mye, jobber fullt, er med på alle verv og styremøter, er med i FAU, SU og er klassekontakter, er med på sats, baker og lager mat fra bunnen av, reiser til syden minst 2 ganger i året, studerer gjerne i tillegg til fulltidsjobben, er kanskje også trener på barnas fotballag, går i kor og speider +++ og er veldig samfunnsengasjert. Sliten? Ja, de blir slitne og da er det JOBBEN de sykemeldes for, når det egentlig er FRITIDSAKTIVITETENE som gjør dem mest slitne. Anonymous poster hash: 5be3d...9be 6
Marie90 Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 Var slik som yngre men vokste det av meg. Forst og fremst etter at jeg flyttet hjemmefra. Mamma er en voksen "flink pike" og har alltid hatt visse standarder til meg og sosteren min (andre enn hva som settes for gutter). Har heldigvis endret seg som voksen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #8 Skrevet 8. mars 2014 Idag sliter jenter og damer med at vi i tillegg til å være flinke og ordentlige piker også skal erobre verden og utnytte vårt enorme potensiale. "Flink pike"-syndromet var innprenta i mødre/ bestemødregenerasjonen vår. Så kom feminismen og gjorde oss fri til å blir det vi ville. Problemet blir da at alle som har fått inn flink-pike-tankene med morsmelka (mange av mødrene våre er jo oppdratt slik og dette vil jo dryppe ned på døtrene) tror at de må oppnå alt. At vi er nødt til å utnytte vårt potensiale til det fulle og bli noe stort. I stedet for at flink pike-kravene forsvant, har vi nå lagt til nye krav på toppen. Resultatet blir at mange sliter seg totalt ut med å få til ALT. I stedet for å kun være flink og snill skal vi også nå være PERFEKTE selvrealiserte kvinner. Jeg er en av de. Sliter veldig mye med angst til tider. - men har fått hjelp og det går sånn tålig greit Anbefaler dere å lese "Perfekte jenter, magre liv" Anonymous poster hash: 8d605...973 1
Marie90 Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Idag sliter jenter og damer med at vi i tillegg til å være flinke og ordentlige piker også skal erobre verden og utnytte vårt enorme potensiale. "Flink pike"-syndromet var innprenta i mødre/ bestemødregenerasjonen vår. Så kom feminismen og gjorde oss fri til å blir det vi ville. Problemet blir da at alle som har fått inn flink-pike-tankene med morsmelka (mange av mødrene våre er jo oppdratt slik og dette vil jo dryppe ned på døtrene) tror at de må oppnå alt. At vi er nødt til å utnytte vårt potensiale til det fulle og bli noe stort. I stedet for at flink pike-kravene forsvant, har vi nå lagt til nye krav på toppen. Resultatet blir at mange sliter seg totalt ut med å få til ALT. I stedet for å kun være flink og snill skal vi også nå være PERFEKTE selvrealiserte kvinner. Jeg er en av de. Sliter veldig mye med angst til tider. - men har fått hjelp og det går sånn tålig greit Anbefaler dere å lese "Perfekte jenter, magre liv" Anonymous poster hash: 8d605...973 +1 paa dette. Ting er bare blitt verre, man dras i begge retninger. Det kreves en del mot til aa faktisk definere sitt eget liv, ettersom man ikke kan tilfredsgjore alle. Paa godt og vondt saa er energi reservert og man kan ikke gi 100% paa alle arenaer. En time kan enten tilbringes paa biblioteket, treningssenter, his frisoren, med barna, ektemannen eller paa en internasjonal konferanse. Man maa rett og slett velge hva man ser paa som det viktigste og legge energien der.
skreppamedleppa Skrevet 8. mars 2014 #10 Skrevet 8. mars 2014 Jenter får det inn med det lille de får av morsmelk at de må være snille, flinke, lydige og pene for å telle som mennesker. I mitt barndomshjem var det forskjellige regler for gutter og jenter. Doktrinen for jenter lød slik: "Du skal ikke si nei eller stille spørsmål til voksne. Du skal ikke si nei eller stille spørsmål til menn. Gutter er smartere og nyttigere enn jenter, derfor får broren din is mens du må stå og se på". Selv om jeg aldri trodde på det de sa, ikke har tatt det med meg inn i voksenlivet og aldri i verden ville lære det samme til mine egne døtre var det en lov jeg bare hadde å innrette meg etter, og den har definitivt føkka meg opp. For det var jo jeg som var gal, ikke de... Da jeg var tenåring var jeg veldig splittet mellom snill/slem pike, fordi som ville at jeg skulle være "snill" var mennesker jeg hatet og som hatet meg, eller rettere sagt, hatet det jeg sto for. Og hvis jeg var "slem" gjorde jeg bare vondt verre ved å gi dem den anledningen de trengte til å gjøre livet mitt til et enda heitere helvete. Artikkelen har ikke vedlagt noen relevant definisjon av "snill pike - syndromet", og Google-resultatene er ikke konsekvente, de heller, så jeg definerer "snill pike" som en som ikke nødvendigvis er, men som streber etter å leve etter et ideal som kanskje en gang i tiden, som i mitt tilfelle, ble satt for dem, men som de nå setter for seg selv, om at hun skal være nettopp flink, tynn, pen, underdanig og lydig. Men verst av alt, hennes liv og lykke bærer eller brister på hva andre synes om henne. Og jeg dømmer ingen, for jeg levde sånn i mange år selv. Og jeg skammer meg overfor meg selv for det, fordi det har fått meg til å tvile på de tingene jeg faktisk står for her i verden. Bjørg Krogstad som er sykepleier har en ganske bra definisjon på "flink pike" syndromet og som jeg selv er ganske enig i. «Felles for flinke piker er at de ubevisst eller bevisst stiller urealistiske krav til seg selv. Hun sliter ut seg selv, og bruker mye tid og energi på det. Mønsteret kan styre hele livet for den enkelte. Hun er ofte redd for ikke å være flink nok. Derfor må hun jobbe intens for hele tiden å være på høyden. Flink pike er sjelden i ro, hun er opptatt med å legge til rette for andre, og hun er ofte lite til stede når hun er sammen med andre. Det er slitsomt å være i dette mønsteret, over tid kan det gi belastning som utmattelse, kroppssmerter, angst, tiltaksløshet, energiløshet, tristhet, nedstemthet, dårlig selvtillit osv.» Men det er vel egentlig som du sier, det finnes ingen god universal definisjon på dette, men alle har hørt om "snill pike syndromet" og alle har vi noe vi forbinder med dette som er felles. Ellers så er det nok sant at pikene har andre båser enn menn tror jeg, hore/ madonna, snill pike/slem pike guttejente/jentejente etc og det er veldig sjelden man snakker om at menn er hore eller madonna f.eks. Akk disse kjønnsrollene og kjønnsforventningene Samtidig så tror jeg også at man før eller siden tar et valg selv uansett hvordan man er vokst opp og stiller seg spm "gjør jeg dette av plikt eller av lyst? Er jeg perfeksjonist fordi det gjør livet mitt bedre eller fordi jeg selv går rundt og tror alle mener at jeg bør være det?" "Skal jeg være ekstra flink bare fordi jeg har vagina og er født jente, eller holder det å være et godt nok menneske" Synes du er flink som har klart å legge av deg "flink pike" syndromet.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Uten å lage enda en fotballfrue debatt så lider nok hun av dette flink pike syndromet. Det skinner jo gjennom hele bloggen. Hun skulle være perfekt da hun fødte også, og tok med seg sminke, tøfler, hårføner og eget dopapir. At babyen skulle i fokus der klarte hun ikke, for flinke piker er også veldig selvopptatte. Anonymous poster hash: 5be3d...9be
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #12 Skrevet 8. mars 2014 Uten å lage enda en fotballfrue debatt så lider nok hun av dette flink pike syndromet. Det skinner jo gjennom hele bloggen. Hun skulle være perfekt da hun fødte også, og tok med seg sminke, tøfler, hårføner og eget dopapir. At babyen skulle i fokus der klarte hun ikke, for flinke piker er også veldig selvopptatte. Anonymous poster hash: 5be3d...9be Tråden handler ikke om ff men om du selv er flink pike og hva du mener om de. Det hadde vært greit om vi i det minste kunne hatt en tråd her på kg uten at hun ble dratt inn.Anonymous poster hash: 69769...219
Ciara Skrevet 8. mars 2014 #13 Skrevet 8. mars 2014 Jeg er nok flink pike. Jeg forsøker å være bevisst det hver eneste dag og vet i teorien når jeg tenker feil. Men faktum er at jeg veldig gjerne vil tilfredsstille alle, intenst misliker å ikke ha kontroll og føler sjelden at jeg strekker helt til - naturlig nok med fulltidsjobb, to barn, hus, trening, venner og alt annet. Det som redder meg, tror jeg, er at jeg er ganske flink tross alt til å begrense aktivitetene mine. Det går i jobb, barn og hjem (teater, superaktivt sosialt liv ++ utgår for tiden), og jeg er ganske bevisst på ikke å blande jobb og privatliv. Jeg har likevel en vei å gå med å virkelig innse det jeg allerede vet i teorien, som at det ikke er viktig at alle liker meg og synes jeg er flink. Og ønsker generelt å være litt mer avslappet.
Gjest Trolletrine Skrevet 8. mars 2014 #14 Skrevet 8. mars 2014 Har "flink pike - syndromet " når det kommer til svigers. For de strekker jeg meg langt og lengre enn langt. Slitsomt og totalt unødvendig, men veldig vanskelig å endre på, selv om det jobbes med saken ;-)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #15 Skrevet 8. mars 2014 I dag er vel flinke piker tynne, store pupper, trener mye, jobber fullt, er med på alle verv og styremøter, er med i FAU, SU og er klassekontakter, er med på sats, baker og lager mat fra bunnen av, reiser til syden minst 2 ganger i året, studerer gjerne i tillegg til fulltidsjobben, er kanskje også trener på barnas fotballag, går i kor og speider +++ og er veldig samfunnsengasjert. Sliten? Ja, de blir slitne og da er det JOBBEN de sykemeldes for, når det egentlig er FRITIDSAKTIVITETENE som gjør dem mest slitne. Anonymous poster hash: 5be3d...9be Hva er sammenhengen mellom flink pike og store pupper? Anonymous poster hash: 45494...c04 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #16 Skrevet 8. mars 2014 er nok det, har ekstremt høye krav til meg selv i forhold til det som går på å yte på jobb, er såpass gammel at jeg takler kroppspresset og ikke lar meg stresse av det Anonymous poster hash: 9cc6e...aba
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #17 Skrevet 8. mars 2014 Hva er sammenhengen mellom flink pike og store pupper? Anonymous poster hash: 45494...c04 For å se finest ut, og fresh etter barnefødsler. Mange lar seg operere, for å bli den perfekte flinke piken de strever etter å være. Anonymous poster hash: 5be3d...9be 1
Amarinda Skrevet 8. mars 2014 #18 Skrevet 8. mars 2014 Har nok litt underliggende tendenser, i hvert fall når det kommer til arbeidsliv og skole. Men må helt ærlig innrømme at når det kommer til alt som har med det perfekte hjem, utseende osv så driter jeg nok mer i det enn de fleste andre. Jeg orker rett og slett ikke å bry meg om hva andre mener om meg, men kan være streng til å dømme meg selv. Har heldigvis blitt litt voksnere med årene så klarer vanligvis å lempe på krav til meg selv også.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #19 Skrevet 8. mars 2014 http://www.kk.no/helse/lider-du-av-%C2%ABflink-pike%C2%BB-syndromet-24575 Har du selv flink pike syndromet? Og hva mener du om de som alltid må være flink pike? Anonymous poster hash: c90d4...637 Snille piker kommer til himmelen, slemme piker kommer så langt de vil. Anonymous poster hash: 29c9e...c1b
Version 2.0 Skrevet 8. mars 2014 #20 Skrevet 8. mars 2014 (endret) Ja, jeg sliter nok en del med dette fenomenet. Jeg har et behov for å være perfekt, aller helst på alle mulige plan og jeg føler meg nesten konstant utilstrekkelig, da det jo sier seg selv at en sjeldent mestrer å være perfekt på alle mulige områder. Selv om jeg er klar over mitt eget urealistiske syn så er det samtidig ikke like lett å bli kvitt skuffelsen jeg ofte har ovenfor meg selv. "I feel like I'm the worst, so I always act like I'm the best". Endret 8. mars 2014 av Version 2.0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå