Gå til innhold

7-åring synger "Hungarian suicide song"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jenta som var på Norske talenter var flink som bare det, men er det bare jeg som syntes det er litt groteskt at en 7-åring synger en sang som er skrevet som at den som synger vil ta sitt eget liv?

Jeg har nok et litt personlig forhold til den teksten og fikk frysninger da jeg så hun lille jenta synge den. Det var veldig pent, men også ekkelt på en måte.....

Her er et lite utdrag av teksten:

Gloomy is Sunday,
With shadows I spend it all
My heart and I
Have decided to end it all
Soon there'll be candles
And prayers that are said I know
Let them not weep
Let them know that I'm glad to go
Death is no dream
For in death I'm caressin' you

Endret av Novemberellie
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke bare du som reagerte. Jeg skjønner ikke at foreldrene lar henne høre på den sangen mange ganger og lære seg å synge den selv. Veldig creepy.

Selv om jenta kanskje blir fortalt at det ikke egentlig var noen som døde og alt var en drøm og sangen bare betyr at den som synger elsker den andre veldig mye, så forteller den sangen noe til det barnet som hun tar med seg videre ubevisst.

Nemlig at det er tilforlatelig om noen tar selvmord for å følge en som er død ned i graven...

For det har hun øvd seg på å synge som barn og framført på en scene og fått applaus og ros.

Altså har hun en underbevisst holdning med seg videre i livet at det er romantisk, normalt og helt greit å ville dø sammen med noen man elsker...

Jeg ville ikke ønsket at min datter skulle romantisere selvmord i forbindelse med kjærlighetssorg.

Derfor ville jeg heller ikke ønsket at hun skulle høre så mye på den sangen at hun lærte seg å synge den som en kopi av Billie Holiday. For det er det hun gjør. Hun hermer som en papegøye.

Jeg vet hun kan synge, og er et talent. Men hun leverer en direkte kopi av det hun hører inne i hodet sitt, når hun synger. Nemlig innspillingen til Holiday.

Jeg hadde nok skrudd av en sånn sang leeenge før barnet mitt hadde lært seg melodien, om det var meg...

• Liker 3
Skrevet

Her er forresten en meget vakker versjon

• Liker 2
Skrevet

Det var forresten mange som hørte på den sangen og ble inspirert til selvmord på 30-tallet. Ikke underlig med tanke på hvordan folk hadde det. Tørkekatastofe i Midtvesten i USA, børskrakk på Wallstreet, økonomiske nedgangstider, arbeidsledighet sult og nød i Eurpoa.

Sikkert smart å ta fram igjen den låta, nå... :ironi:

Forøvrig kan jeg legge til at dersom det var min datter hadde jeg gredd håret hennes og tatt på henne noen sko. Men det er nå meg.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Syns Portishead har den fineste versjonen.

Det er jo en flott sang, og at barn ikke skal lære om døden er jeg uenig i. Døden trenger ikke alltid være noe stygt og ekkelt, det kan være noe vakkert. Uten at det er en oppfordring til å hoppe av en bro.

Jeg vil heller applaudere foreldrene som faktisk lar barna synge sanger som kan være så sterke.

Edit: skrivefeil

Endret av Sylvari
  • Liker 7
Skrevet

Virker ikke som hun helt skjønner hva det handler om da, så da ser jeg ikke problemet...

• Liker 5
Skrevet (endret)

Syns Portishead har den fineste versjonen.

Det er jo en flott sang, og at barn ikke skal lære om døden er jeg uenig i. Døden trenger ikke alltid være noe stygt og ekkelt, det kan være noe vakkert. Uten at det er en oppfordring til å hoppe av en bro.

Jeg vil heller applaudere foreldrene som faktisk lar barna synge sanger som kan være så sterke.

Edit: skrivefeil

Jeg er veldig for å snakke om døden med barna, men fra å snakke om døden til å synge den sangen som 7-åring........ *grøss*

Det handler jo ikke om at døden er ekkel og vond, det handler om å synge om å ta sitt eget liv.

Det er forskjell på å snakke med barna om døden og det å snakke med de om selvmord, og ihvertfall på den måten det er gjort i den sangen.

Kan godt være at jeg er litt overfølsom når det gjelder akkurat den sangen, men hadde et av barna mine sunget den teksten hadde jeg syntes det var trist og vondt.

Endret av Novemberellie
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan vet dere at moren ikke har hatt en alvorlig samtale med datteren om teksten? Det er mye mulig....

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet dere at moren ikke har hatt en alvorlig samtale med datteren om teksten? Det er mye mulig....

Det er like mulig, kanskje mer sannsynlig, at moren har glattet over og bagatellisert den, fordi datteren tydeligvis elsker melodien og har forelsket seg i framføringen til Holiday.

Sangen handler om en trist søndag, sa jenta... Javel... Hmm...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mulig det, men jeg syntes fortsatt det er trist å høre en 7-åring synge at hun vil ta selvmord. Lurer på om flere hadde reagert om hun sang den på norsk.

Endret av Novemberellie
Skrevet (endret)

Mulig det, men jeg syntes fortsatt det er trist å høre en 7-åring synge at hun vil ta selvmord. Lurer på om flere hadde reagert om hun sang den på norsk.

Da tror jeg nok at de som produserer det familieprogrammet hadde nektet å sende akkurat det...

(Var det bare meg, eller så Omer Bhatti litt perpleks ut... Jeg tror også, på hans reaksjon, at han har sett mange barn som hermer artister på den måten. På et vis har han jo gjort noe lignende det selv, også...)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Da tror jeg nok at de som produserer det familieprogrammet hadde nektet å sende akkurat det...

Det tror jeg også. Som om de fleste ikke kan engelsk, men er sikkert mange som ikke henger seg opp i teksten.

Creepy allikevel.

Skrevet

Det tror jeg også. Som om de fleste ikke kan engelsk, men er sikkert mange som ikke henger seg opp i teksten.

Creepy allikevel.

Ja, hun var ikke helt med i alle ordene selv, heller. Så.. Og hun hoppet rett til det verset som Sam M. Lewis har lagt til selv, om at det var en drøm alt sammen. Så får håpe hun ikke har fått helt med seg innholdet.

Men creepy, ja.

Skrevet (endret)

Jeg reagerte ikke så mye på dette, faktisk ikke i det hele tatt.

Jenta elsker jazz, det er sjeldent vare å se en så pur ung jente formidle og ikke minst like musikk for gamle sjeler.

Men ikke alle barn liker sanger om muldvarper i taket og at kongen kanskje kommer og plipp og plomma sanger. Voksne tenker mer på tekst enn det barn gjør, og når det stilles spm om hvorfor hun valgte sangen sier hun

"Fant sangen på YouTube

– Grunnen til at jeg valgte denne sangen er helt tilfeldig. Jeg elsker jazz, men «Gloomy Sunday» var tilfeldig. Det var en kveld jeg ikke fikk sove og mamma var stresset over at jeg var våken langt etter midnatt. Da lånte jeg mammas iPad hvor jeg ville høre på jazz på YouTube før jeg sovnet. Da kom det et bilde av en vakker dame som skriker mot himmelen og har lukkede øyne. Da snakker jeg om jazzdronningen Billie Holiday, sier hun til TV 2.

– Jeg hørte sangen «Glommy Sunday» den kvelden og da måtte jeg høre den hver dag. Jeg elsker melodien. Jeg forsto godt hva teksten handlet om for jeg kan godt engelsk. Hver gang jeg sang den følte jeg noe spesielt med den, det er vanskelig å forklare med ord. Da jeg sang den for mamma, sa hun at denne sangen er fin, men at den var utrolig trist sang."

Om du har et sterkt personlig forhold til den sangen kan det jo være at du reagerer pga det ja, men jeg ser ikke noe problem med det og tror man skal være litt forsiktig med tolke sangvalget hennes ut i fra sine egne erfaringer med sanger.

Av og til er det enkleste faktisk det beste, hun likte sangen, hun hadde den raspete nydelige sangstemmen som gjorde at en slik sang passet og hun liker sjangeren, så er det lett for at voksne mennesker overtolker budskap, kanskje spesielt fordi hun er et barn ikke mer enn 7 år, og fordi sangen handler om det den gjør, men den som gjør det Creepy er ikke hun som sang men andre som tolker helt av seg selv, som å tolke hvorfor hun sang den, hvorfor hun ikke sang alt, hvor hun har hørt den, ikke tro på forklaringen om hvorfor hun sang den sangen, utsende hennes etc. Det synes jeg er langt verre enn at hun synger en sang hun liker og disse tolkningene har jo allerede kommet her i tråden.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det handler ikke om enten jazz eller muldvarper, Plipp og Plomma.

Det handler om at man velger annen musikk til sitt barn enn Hugarian Suicide Song.

Billie Holiday har sunget mye annet fantastisk å plukke i...

Her er en fireåring, som synger en sang som ikke er en barnesang i utgangspunktet.

Hun er om ikke like, så enda mere fantastisk. Uten å herme en som hun har lyttet til.

For en syv-åtteråring tolker ikke musikk. Hun hermer Billie Holiday, fordi hun elsker det hun har hørt.

Så overimponert det var jeg faktisk ikke...

Endret av Tøytigern
Skrevet

– Jeg hørte sangen «Glommy Sunday» den kvelden og da måtte jeg høre den hver dag.

Det er faktisk her jeg hadde valgt annerledes. For det første hadde den sangen ikke vært i spillelista som jeg ga ungen min å høre på om kvelden (...) og som sagt over: Jeg hadde slått av før hun rakk å lære å synge den selv...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det handler ikke om muldvarper, plipp og plomma.

Det handler om at man velger annen musikk til sitt barn enn Hugarian Suicide Song.

Her er en fireåring, som synger en sang som ikke er en barnesang i utgangspunktet.

Hun er om ikke like, så enda mere fantastisk. Uten å herme en som hun har lyttet til.

For en syv-åtteråring tolker ikke musikk. Hun hermer Billie Holiday, fordi hun elsker det hun har hørt.

Om du er over imponert eller ei er en mening du skal få lov å ha, men jeg stiller meg annerledes til akkurat det, jeg ble imponert og synes hun var drit flink, altså ikke hun du linket til men Angelina på norske talenter :klappe:

Barn hører på musikk, noe liker de noe liker de ikke, mange sanger jeg liker av en spesiell artist, men noen sanger liker jeg bedre enn andre.

Det er faktisk her jeg hadde valgt annerledes. For det første hadde den sangen ikke vært i spillelista som jeg ga ungen min å høre på om kvelden (...) og som sagt over: Jeg hadde slått av før hun rakk å lære å synge den selv...

Og jeg ser som sagt virkelig ikke noe problem med at hun verken hører på eller synger denne sangen så jeg ville ha valgt annerledes enn deg, det valget tok foreldrene hennes også, selv om moren har sagt at hun først syntes sangen var litt «Heavy" for en 5 åring som hun var da hun begynte å høre på den sangen. Som sagt jeg skjønner om man her et svært personlig forhold til en sang at det kan føles bagatelliserende eller ufølsomt eller grotesk at andre som ikke har den erfaringen med sangen synger den, men da må en si seg enig i at det kun handler om tolkning av personlige følelser.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Skrevet

Det handler ikke om enten jazz eller muldvarper, Plipp og Plomma.

Hun var på ingen måte fantastisk, hun sang som hvilken som helst barnahageunge uten gehør. Det er svært få voksne som kan imitere Billie Holliday og sikkert bare en håndfull 7 åringer, det krever medfødt gehør,og sangstemme.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ganske åpenbart at hun sang den pga den fungerte veldig godt til stemmen hennes og ikke noe annet.

• Liker 3
Skrevet

men da må en si seg enig i at det kun handler om tolkning av personlige følelser.

Jeg synes også hun er flink. Hun har utvilsomt et stort talent og er meget musikalsk. Men det handler faktisk ikke om personlige følelser. Du siterer henne der hun selv sier hun forstår teksten. Du sier også at man må tro på hennes forklaring. Og det er faktisk dette du siterer henne på der, som jeg tar utgangspunkt i når jeg sier det jeg har sagt over.

Jeg velger å ikke gjenta det, siden det allerede står utførlig forklart hva jeg mener og hvorfor jeg mener det.

Moren syntes visst også sangen var heavy, noe du også forteller. Det er da jeg som forelder ville dratt en strek. Den typen sanger kan faktisk vente til barnet er mye eldre... (Sånn ca 20-30 år... :fnise: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...