Gå til innhold

"Visne" fingre, hva skyldes det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag våknet jeg med visne fingre. Dvs at lillefingeren og ringfingeren på høgrehånda var visne/nummen. Det har vært sånn i hele dag. Vet at armene mine noen ganger visner bort når jeg sover, men har tenkt at det er fordi jeg ligger for lenge i samme stilling eller noe.

Men jeg har brukt armene aktivt i dag (skrevet oppgave på data) og vært på trening. Trodde det skulle forsvinne etter hvert, men det virker ikke sånn. Noen som vet hva det kan være?

Anonymous poster hash: e840f...b8c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som oftest så kommer det av at en nerve ligger i klem. Det kan være pga forflytninger i skjellettet, det er mange små ben i hånda. Eller det kan være hevelse i fingrene.

Anonymous poster hash: 5a7e8...882
Skrevet

Ingen av oss her kan sette en diagnose inne på et nettforum. Selv ikke om vi var leger kunne vi det. Du trenger en lege til å se på dette. Oppsøk lege på mandag om det vedvarer over helga.

Skrevet

Jeg opplever dette av og til, årsaken til meg er pga prolaps i nakken, pluss nerver som ligger i klem.

Er du veldig plaget med det så burde du oppsøke fastlege og få henvisning videre.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er ikke veldig plaget, i dag har det vært nesten bra, merker det bare svakt. Klarer jo å bevege på fingrene og løfte vekter og sånt, så jeg kommer nok til å se det an og kontakte lege hvis det blir hemmende. Er vel en nerve som ligger i klem da, og det er vel ikke farlig? Fryktet det kunne være et symptom på noe mer alvorlig.

Anonymous poster hash: fb89d...b06
Skrevet

Lillefingeren og ringfingeren innerveres av en nerve som heter nervus ulnaris. Den kan lett komme i klem feks i albuen, fordi den ligger ganske overflatisk der. Typisk hvis man ligger eller støtter seg på albuen mens man ligger i sofaen og ser på tv, eller når man sover. Den kan også komme i klem på håndflatesiden av håndleddet. Det kan oppstå ved en skade, eller ved repeterende irritasjoner pga arbeidsstilling eller lignende. Det går som regel over i løpet av noen uker, men du bør uansett oppsøke lege hvis det ikke gir seg i løpet av noen dager eller hvis det blir verre.

AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er blodforsyningen til eller selve ulnarisnerven som ligger i klem. Dersom det er selve nerven er det mer sannsynlig at du føler smerter. Er det bare visne fingre er det sikkert blodforsyningen. Er ikke helsepersonell, men har studert mye anatomi.

Anonymous poster hash: 38f6c...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...