mandel92 Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Jeg prøver å ha en viss oversikt over antall kalorier jeg får i meg i løpet av en dag, og da er det veldig fint med næringsdeklarasjonen, men jeg må innrømme at jeg til tider ikke klarer å stole på at det som står der faktisk er sant. Ta sjokoladen japp f.eks, min favorittsjokolade, og som lenge var en av sjokoladene med færrest kalorier med sine 400 kcal per 100 gram, etter at sjokoladen endret forpakning er plutselig kaloriinnholdet på 450 per 100 gram, kan jo hende at noen av innholdet er endret, men jeg synes sjokoladen smaker det samme, kan det tyde på at sjokoladen har vært feilmerket lenge? Og hva annet kan være feilmerket? Jeg så denne videoen i sted, riktig nok er det i USA, men det er skremmende å tenke på at så mye mat er feilmerket.
Chien Skrevet 7. mars 2014 #2 Skrevet 7. mars 2014 For meg er det helt uproblematisk om kaloriinnholdet på en matvare ikke stemmer på punkt og prikke. Jeg teller ikke kalorier, det hadde jeg aldri orket å gjøre. Så om det er fra eller til 10-20 kalorier er totalt uviktig for min del. Men jeg syns feilmerking på mat er skummelt når det handler om innhold av næringsstoffer og ingredienser. Hestekjøtt-skandalen var jo f.eks. veldig ekkel.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #3 Skrevet 7. mars 2014 Det er da helt åpenbart at man ikke kan stole på oppgitt kaloriinnhold. Jeg har gang på gang postet advarsler i forumet under diskusjoner på kaloriinnhold. IKKE STOL PÅ DEM! Ta det som en indikasjon og les ingredienslisten. Jeg reagerte selv på en pakke med marsipan, der innholdet av fett, protein og karbohydrat umulig kunne stemme, med den oppgitte prosent av mandler i marsipanen. Jeg skrev til produsenten. De takket og unnskyldet, og sa at de skulle oppdatere innpakningen! Forresten var videoen så trist å se. Bare ferdigmat, der en del av matvarene var merket som "sunne". Det er liten grunn til å tro på det. Det er akkurat som de har avdekket at brunt brød ikke skyldes grove kornsorter, men ofte kun farge. Bare juks alt sammen. Og matjuks er en veldig gammel historie. Litt komisk var det også at en av varenes virkelig kaloriinnhold i videoen ble avdekket til å være 350,8! Komma 8? Jaha, hvor mange kalorier er det i smulen som ble igjen på tallerkenen? Og alle naturlige råvarer har forskjellig kaloriinnhold avhengig av sort, dyrkningsforhold, innhøstningstidspunkt o.sv. Har du aldri lest forskjellige kaloritabbeler og sett hvor mye de avviker? En annen sak er at jeg er overbevist om at en kalori ikke er en kalori for kroppen heller. Kroppen er ikke en maskin, og det kan være mange forhold som påvirker funksjonen. Jeg er sikkert ikke den eneste som har opplevd at noen ganger virker det som man kan spise mye uten å legge på seg, andre ganger klarer man ikke å gå ned i vekt selv om man spiser aldri så lite. Spis mest mulig at basert på råvarer, så vet du iallefall hva maten er laget av. Og vei deg slik at du ser hvordan kroppen reagerer, om du får for mye eller for lite mat. Kort sagt: Nei. Stol aldri på oppgitt kaloriinnhold! Anonymous poster hash: 53bfa...303 2
Pringle Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 Skummelt når produsentene kan "runde av" - og enda verre er det i USA hvor de også kan bestemme hvor store (eller små) "porsjonene" i produktet får være - sånn at "en porsjon" (nesten ingenting, og ihvertfall mye mindre enn en normal person ville tenkes å forsyne seg med) kommer ut med "nesten ingen" kalorier.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #5 Skrevet 7. mars 2014 Skummelt når produsentene kan "runde av" - og enda verre er det i USA hvor de også kan bestemme hvor store (eller små) "porsjonene" i produktet får være - sånn at "en porsjon" (nesten ingenting, og ihvertfall mye mindre enn en normal person ville tenkes å forsyne seg med) kommer ut med "nesten ingen" kalorier. Det mest irriterende syns jeg, i tillegg til at det blir vanskelig å utregne, er når de oppgir så små mengder at unøyaktigheten gjør informasjonen intetsigende (som f.eks. ved porsjonsstørrelser på 4 gram for sukkererstaning osv.). Et annet eksempel er Walden Farms produktene som inneholder 0 kalorier! Anonymous poster hash: 53bfa...303
mandel92 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2014 I den videoen var det jo sandwichen som var merket til å inneholde 228 kcal, men som faktisk inneholdt 548 kcal, det er en ganske grov feilmerking. Det gjør ingenting om det avviker med noen få kalorier, men når det avviker med flere 100 så blir det jo en del om man spiser det ofte. Han i videoen sier jo at om han hadde stolt på det varene var merket med så hadde han fått i seg 548 mere kalorier enn han hadde regnet med, om man går med et så stort overskudd hver dag vil man jo legge på seg.
mandel92 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2014 Det mest irriterende syns jeg, i tillegg til at det blir vanskelig å utregne, er når de oppgir så små mengder at unøyaktigheten gjør informasjonen intetsigende (som f.eks. ved porsjonsstørrelser på 4 gram for sukkererstaning osv.). Et annet eksempel er Walden Farms produktene som inneholder 0 kalorier! Anonymous poster hash: 53bfa...303 Det kan vel umulig stemme? Om jeg hadde spist hele denne boksen hadde jeg vel fått i meg en del kalorier? Hvorfor kan de ikke oppgi per 100 gram?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #8 Skrevet 7. mars 2014 I den videoen var det jo sandwichen som var merket til å inneholde 228 kcal, men som faktisk inneholdt 548 kcal, det er en ganske grov feilmerking. Det gjør ingenting om det avviker med noen få kalorier, men når det avviker med flere 100 så blir det jo en del om man spiser det ofte. Han i videoen sier jo at om han hadde stolt på det varene var merket med så hadde han fått i seg 548 mere kalorier enn han hadde regnet med, om man går med et så stort overskudd hver dag vil man jo legge på seg. Nei, men dette er ferdigmat sammensatt av flere ingredienser. Produsenten har sikker ikke giddet å være særlig nøyaktig, og det kan være usikkerhet, og da ønsker de selvfølgelig å trekke kaloriinnholdet ned. Det kan vel umulig stemme? Om jeg hadde spist hele denne boksen hadde jeg vel fått i meg en del kalorier? Hvorfor kan de ikke oppgi per 100 gram? Selvfølgelig kan det ikke være 0 kalorier. Jeg vil tippe at det må sikkert være 100 kalorier i hele boksen, kanskje mer (en vill gjetning). Man regner ofte te og kaffe som 0 kalorier, men enkelte steder ser man det oppgis noen kalorier. Hvorfor de ikke oppgir pr 100 gram? Fordi amerikanere er dumme og forsdi de ikke bruker det metriske systemet! Anonymous poster hash: 53bfa...303 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå