Gray Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Som tittelen sier, når er det vanlig å bytte etternavn? Lenge før bryllupet, like før, etter? Jeg skal ut å reise i juni og må til da fornye passet mitt, men 2 mnd etterpå gifter jeg med med forloveden min og skal da ta hans etternavn.. Orker jo ikke bytte pass 2 gang på 2 mnd egentlig. Forslag?
juliane Skrevet 7. mars 2014 #2 Skrevet 7. mars 2014 Da ville jeg byttet slik at du får det nye etternavnet ditt på det nye passet, du trenger jo ikke begynne å bruke det annet enn offisielt før du er gift.
skruf Skrevet 7. mars 2014 #3 Skrevet 7. mars 2014 Jeg byttet etternavn før bryllupet, pga vi reiste på bryllupsreise dagen etter og jeg måtte ha nytt pass.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 Samboere har like stor rett til å ta hverandres navn som gifte.Anonymous poster hash: 99955...317
Gray Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2014 Takk for svar! Men, vi skal jo søke om vigselsattest før bryllupet, og den er gyldig i 4 mnd. Da må jeg vel ha fått det nye navnet mitt innen da? For ellers søker jeg jo på feil navn? Vi gifter oss den 2. August, så hvis det jeg skrev stemmer så må jeg ha skiftet navn før Mai? Stress! Enda en ting å tenke på
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Bare bytt navn nå med en gang, så slipper du alle bekymringer. Det å bytte navn og det å gifte seg er uansett to helt separate avgjørelser.Anonymous poster hash: 99955...317 1
Gjest Hjertesukk Skrevet 8. mars 2014 #7 Skrevet 8. mars 2014 du får vigselattesten i det navnet du har når du søker jeg ville ha byttet nå og fikset pass i nytt navn. det har jo ikke noe å bety hva som står på vigselsattesten?
Gray Skrevet 8. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2014 du får vigselattesten i det navnet du har når du søker jeg ville ha byttet nå og fikset pass i nytt navn. det har jo ikke noe å bety hva som står på vigselsattesten? Nei, har ikke noe å si hva som står den, men jeg tenker jo at om jeg søker som Anne Olsen Hansen, men heter Anne Hansen Jensen når jeg faktisk skal signere/blir viet, så vil den ikke være gyldig? Eller er jeg på jordet nå?
MissEi Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Jeg byttet 6 mnd før pga jeg måtte ha nytt pass og vi flyttet da, så da var det enklest
Gray Skrevet 8. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2014 Jeg byttet 6 mnd før pga jeg måtte ha nytt pass og vi flyttet da, så da var det enklest Og da byttet du også førerkort og bankkort osv? Opplyser man jobben om at man at byttet navn også eller gjør Skatteetaten det? Sorry for en million dumme spørsmål, jeg ble bare veldig usikker på alt som må skje her.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #11 Skrevet 8. mars 2014 Husk at bank-id også er knyttet opp til ditt navn. Anonymous poster hash: 1d7a5...09e
Gray Skrevet 8. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 8. mars 2014 Husk at bank-id også er knyttet opp til ditt navn. Anonymous poster hash: 1d7a5...09e Såpass ja. Det var ikke gjort i en sving dette tydeligvis. Men, uten å høres ut som en prinsesse: blir banker osv informert av Skatteetaten eller må jeg gjøre alt selv? Herregud, det blir jo 2 dagers arbeid bare å få informert alle. 1
MissEi Skrevet 9. mars 2014 #13 Skrevet 9. mars 2014 Og da byttet du også førerkort og bankkort osv? Opplyser man jobben om at man at byttet navn også eller gjør Skatteetaten det? Sorry for en million dumme spørsmål, jeg ble bare veldig usikker på alt som må skje her. Ja byttet pass, bankkort, førerkort. Når jeg flyttet så måtte jeg bytte adresse selv mange plasser å da var det like enkelt å bare bytte etternavn også
Gjest Hjertesukk Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Jeg signerte papirene i mitt gamle navn, og alle de andre erklæringene var også i mitt gamle navn, men jeg la ved navneendringsattesten. For jeg ville ikke signere i mitt "nye navn". Det var ikke noe problem
Gray Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 10. mars 2014 Jeg signerte papirene i mitt gamle navn, og alle de andre erklæringene var også i mitt gamle navn, men jeg la ved navneendringsattesten. For jeg ville ikke signere i mitt "nye navn". Det var ikke noe problem Ja, det er det jeg ville gjort jeg å.. Men det er dette passet da. Det er jo "bare" 500 det er snakk om, så kanskje jeg bare skal slutte å stresse med det og heller bare nytte navn etter bryllupet. Og skaffe meg nytt pass når før vi skal ut å reise neste gang. Jeg er virkelig ubesluttsom når det kommer til dette.
bambus Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Nå har jeg vært samboer med kjæresten min i 9 år Da vi fikk en sønn for snart 7 år siden endret jeg etternavn slik at vi alle 3 het det samme:) Så bare skift etternavn nå så slipper du å fornye pass 2 ganger på 2 mnd
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Haha -alt dette stresset er god nok grunn til å ikke bytte navn! Hvorfor skape så mye merarbeid for seg selv? Jeg bare forstår ikke greia med å bytte navn. Anonymous poster hash: 1d7a5...09e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå