Majott Skrevet 9. mars 2014 #21 Skrevet 9. mars 2014 Et veldig godt innlegg fra deg ts! Vi bruker ikke bur til hundene våre, og det er veldig greit å slippe å tenke på at bur alltid må være med når vi f.eks skal på på langturer eller overnattingsbesøk. Det er også fint å slippe å ha store bur stående her hjemme, de tar jo opp endel plass. Også er det fint for hundene å kunne ligge der de selv ønsker, flytte seg til et nytt sted osv. Jeg skjønner at bur kan være et hjelpemiddel i en periode for noen hunder. Men å bruke bur uten at det er nødvendig er jeg imot. De fleste hunder kan både sove om natta og være alene uten å ødelegge. Valper har behov for å sove i samme rom som eier, de blir utrygge om de må sove alene. Er de trygge, er de fleste valper rolige om natta. Valper må også trenes gradvis til å kunne være alene hjemme. Det å være alene hjemme en hel arbeidsdag, er ikke noe som kommer av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #22 Skrevet 9. mars 2014 Vi har en hund som elsker buret sitt. Det står åpent hele dagen, og tidvis går han inn der og legger seg om han vil være i fred. Han får også være i sofaen eller hundesengen sin. Han har matskålen og vannskålen sin i buret og føler seg trygg der, for MIN hund er det en trygg hule Han kan like gjerne sove i buret om natta eller utenfor buret, han er på ingen måte avhengig av buret for å slappe av verken hjemme eller på tur, men han trives og godtar 100% å være der selv når det er låst. Så for min hund er bur en god løsning. Anonymous poster hash: 5b65b...2fa
Rainbow Skrevet 9. mars 2014 #23 Skrevet 9. mars 2014 Åpent bur er nok ikke det TS mener. Åpent bur er jo det samme som en hvilken som helst annen soveløsning, teppe eller seng. Lukket bur, derimot...! 3
Gjest Skrevet 9. mars 2014 #24 Skrevet 9. mars 2014 Åpent bur er ikke det samme som lukket bur! Blir som å sammenligne bur og en hundehule, det er det med at hunden kan gå hvor den vil som tels Ellers har vi aldri hatt et bur inne, aldri prøvde engang. Men han ligger pent i bur på utstillinger, og bilen er ikke noe problem. Så det å måtte ha bur inne for å øve er sjelden noen vits heller. Og på utstillinger bruker folk flest stoffbur, noe som er noe helt annet enn nettingbur!
Sjokoladenøtt Skrevet 9. mars 2014 #25 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har bur til min, men jeg har tatt av den "døra" til buret. Hu legger seg i buret og det er plassen hennes, men døra så jeg ingen nytte av da hun bare peip og ble deppa av å være innestengt.. Hunder er ikke lagd for å være i bur... Ingen dyr er igrunn det. Bur i bilen er jo greit nok, men å stenge igjen bikkja i bur på dagtid hadde jeg ikke gjort. Når jeg er på jobb så stenger jeg av kjøkkenet og badet til henne (ligger rett ved siden av hverandre, og hun liker seg på badet.. ) da har hun litt mer plass og tilgang på drikke og mat. Stenger av stua mest fordi jeg ikke vil ha masse hår i sofaen, hun ligger sjeldent der når jeg er hjemme, men hvis jeg ikke er det så sniker hu seg oppi der Men nei, bur er ikke løsninga! Lær hunden hvor plassen dens er hen, legg litt arbeid i oppdragelsen så trenger man ikke slike ting!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #26 Skrevet 9. mars 2014 Åpent bur er nok ikke det TS mener. Åpent bur er jo det samme som en hvilken som helst annen soveløsning, teppe eller seng. Lukket bur, derimot...! Vi stenger ham inne når vi ikke er hjemme. Og han bryr seg ikke om det. (Har sjekket ja)Anonymous poster hash: 5b65b...2fa
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #27 Skrevet 11. mars 2014 Jeg fikk en ny hverdag etter jeg tok inn buret da min kar var valp. Det hjalp veldig på tissetreninga, da han aldri tisset i buret men sofaen og matter var utsøkt å gjøre fra seg på om natten. Etter jeg tok inn buret gjorde han ingenting om natta. Når jeg slår av lysene og steller meg for kvelden, går han å legger seg i buret. Samme hvis jeg kler på meg ytterklær og skal bort. Han trives der. Samler alle lekene sine (og sokkene mine) der. Før jeg tok inn buret var han veldi urolig når jeg gikk å la meg og ville absolutt ikke sove i senga si. Ikke i mi seng heller, da spurta han bare rundt i ring. Så det er helt klar forskjell på hundene. Ville aldri tvunget bikkja til å ligge i buret om han hata det. Jeg tenkte mye på sikkerhet også, da han spiste og tygget på ALT som valp. Kan ikke være mye morro å komme hjem og bikkja er halvdau fordi han har tygt av ei ledning.Anonymous poster hash: 8d548...314
Lea2 Skrevet 11. mars 2014 #28 Skrevet 11. mars 2014 Jeg fikk en ny hverdag etter jeg tok inn buret da min kar var valp. Det hjalp veldig på tissetreninga, da han aldri tisset i buret men sofaen og matter var utsøkt å gjøre fra seg på om natten. Etter jeg tok inn buret gjorde han ingenting om natta. Når jeg slår av lysene og steller meg for kvelden, går han å legger seg i buret. Samme hvis jeg kler på meg ytterklær og skal bort. Han trives der. Samler alle lekene sine (og sokkene mine) der. Før jeg tok inn buret var han veldi urolig når jeg gikk å la meg og ville absolutt ikke sove i senga si. Ikke i mi seng heller, da spurta han bare rundt i ring. Så det er helt klar forskjell på hundene. Ville aldri tvunget bikkja til å ligge i buret om han hata det. Jeg tenkte mye på sikkerhet også, da han spiste og tygget på ALT som valp. Kan ikke være mye morro å komme hjem og bikkja er halvdau fordi han har tygt av ei ledning.Anonymous poster hash: 8d548...314 Samme var det hos oss. Målet var ikke å få hunden renslig, men først og fremst dette med ledninger. Pluss at hun ble stressa og ødela ALT hun fant. Hele huset sto på hodet når vi kom hjem fra jobb. Det kunne vi riktignok ha levd med, men vi brukte mye krefter på å bekymre oss for disse ledningene. Hver dag trakk vi ut alle sammen, selv bakom sofaen og TVen. Hver dag lurte jeg på om jeg hadde glemt en og hver dag var huset ommøblert og hunden hadde gjort fra seg på gulvet selv etter 20 minutter alene. Hun var alltid hyperstressa når vi kom hjem, ikke bare lykkelig. Men det virket heller ikke som separasjonsangst. Det var ingen hyling og gråting eller noe når vi gikk. Det vi fikk beskjed om var at det kunne hende hun ble stressa av å vokte på dører og vinduer (hun var i stua som hadde en hel vegg med vinduer og flere dører) og at hun herjet så mye hun kunne for å slite seg ut. Ble anbefalt å kjøpe et stort bur som passet i bilen også, slik at vi kunne teste. Hunden gikk inn i buret og la seg ned. Vi lukket buret i noen minutter og gikk fra henne.. ikke en lyd.. hun bare la seg til å sove. Over natta ble hun 100% renslig, var mye roligere og ikke stressa i det hele tatt. Noen måneder senere lot vi døra stå åpen og da var tyggebehovet og herjebehovet borte tydeligvis. Bur fungerer for noen! For andre er det utelukket. Sånn er det bare. Ingen tvinger deg til å bruke bur, noen vil anbefale deg å gjøre det, andre vil fraråde deg det. Men om du ikke klarer å ta valget selv eller lese hunden selv, så har du et problem. Det er din hund og du får 100 mer eller mindre velmente råd. Stort sett fra folk som "har masse erfaring og har eid og jobbet med hunder hele livet". Mest sannsynlig har ikke noen av disse eid DIN hund noen gang og i alle fall ikke i DITT hjem. Tenk selv og prøv deg frem.
Sylvari Skrevet 11. mars 2014 #29 Skrevet 11. mars 2014 Når jeg fikk hunden min så kjøpte jeg bur, for både fra oppdretter og så og si over hele nettet så var det folk som skrøyt burbruk opp i skyene. Brukte buret en dag før det ble kassert. Jeg ser jo hvor mye han beveger seg rundt omkring på dagtid og på natten, bytter soveplass fra mykt til hardt underlag, høyt oppe til under sofaen. Når jeg er på jobb så liker han å tusle rundt, herje tulling med lekene sine og sove litt her og der, noe han ikke kunne gjort i bur. (jada, jeg er hønsemor nok til å ha webkamera oppe når jeg er borte så jeg kan sjekke hvordan det går med han) 1
Skywise Skrevet 11. mars 2014 #30 Skrevet 11. mars 2014 (endret) Handler vel sikkert litt om samme greia som med folk som har hamster og gullfisker i bittesmå boller, kaniner som lever på årevis i bur på 80x40cm osv. Men disse dyrene er jo ”burdyr” (som flere her nevner), de skal ha det sånn de. Tror det er to hovedgrunner til dette; 1. Ignoranse. Folk flest har ikke så mye kunnskap om dyrene de holder og de bruker gjerne ikke så mye tid og energi på å tenke over dyreholdet sitt som de som har dyr som en genuin hobby. De tenker ikke over at å ha en hund i et lite bur i 16 timer i døgnet er dyreplageri, eller at en kanin som lever 24/7 i et lite bur overhode ikke får tilfredsstilt sine behov. De har litt samme tankegang som ”alle gjør det, så da gjør vi det også”, - punktum, ingen videre filosofering. 2. Folk flest vil at dyreholdet skal være enklest og billigst mulig. Det både koster mindre og krever mindre å kjøpe et lite bur til kaninen sin enn å ha den frittgående eller å skaffe et stort bur. For ikke å snakke om at ingen har da plass til å ha et svært kaninbur midt i stua eller i kjelleren (ironi). Det er enklere å pakke bikkja i bur enn å trene den til å sove i sin egen seng. Det er enklere å skuffe dyret inn i buret enn å ha det gående løs, da trenger du ikke passe på det og du slipper å erstatte noe om dyret skulle ødelegge noe. For folk flest skal dyrehold være enkelt, billig og helst usynlig når du ikke har tid eller gidder akkurat nå. Så, nå når jeg har talt litt på vegne av flere kjæledyr enn bare hunder skal jeg gå litt mer on-topic: Jeg synes vi bør ta bur for dét det er, det kan være et nyttig verktøy om man bruker det fornufitg, og det finnes en gylden middelvei angående bruk. Det er ikke sånn at man må velge mellom 0 bur eller 16 timer i bur. Likevel synes jeg vi kan være så pass ærlige at bur er i de fleste tilfeller den enkle løsningen, men ikke noe hunden ville valgt selv. Men det er nok mye hunden ikke ville valgt om den fikk mulighet til å velge, så det får jo være opp til en hver om de vil bruke bur eller ikke. En hund dør ikke av å sitte 8 timer i bur. Det eneste du gjør er å begrense friheten dens, men det gjør vi allerede hver dag på tur, med kua vi spiser og med marsvinet til dattera. Hvorfor er det så innmari mye verre med en hund? Åpent bur er ikke det samme som lukket bur! Blir som å sammenligne bur og en hundehule, det er det med at hunden kan gå hvor den vil som tels Ellers har vi aldri hatt et bur inne, aldri prøvde engang. Men han ligger pent i bur på utstillinger, og bilen er ikke noe problem. Så det å måtte ha bur inne for å øve er sjelden noen vits heller. Og på utstillinger bruker folk flest stoffbur, noe som er noe helt annet enn nettingbur! Kan jeg spørre hvorfor stoffbur er noe helt annet enn nettingbur? Endret 11. mars 2014 av Skywise 1
Tabris Skrevet 11. mars 2014 #31 Skrevet 11. mars 2014 Bur er kjempegreit det - for eier. Det faktum at man må lukke burdøra for å holde hunden der, sier alt om hva det er for hunden. 3
Gjest Skrevet 11. mars 2014 #32 Skrevet 11. mars 2014 Kan jeg spørre hvorfor stoffbur er noe helt annet enn nettingbur? Altså, jeg skal ikke påstå at for alle hunder så er det forskjellig. Men mine trives ikke i vanlig bur, mens stoffbur går helt greit, såfrem det ikke er vinduer på sidene. Litt som at minstemann foretrekker å ligge under bordet eller stolen istedenfor midt ute på gulvet, har hatt han i vanlig bur i et tilfelle og da gikk han bare rundt og pistra, snudde seg og styra fælt! Kjenner også til flere som ikke godtar å ligge i bur, med mindre de får et teppe over
Lea2 Skrevet 11. mars 2014 #33 Skrevet 11. mars 2014 Helt logisk at et bur ikke bør stå midt på gulvet og med utsikt over hele verden. Sett buret i et hjørne, under trappa, et sted der det ikke er utsikt til fristelser. Om det er som i mitt tilfelle, der hunden "voktet" på alt mulig, så hadde det ikke fungert å ha buret midt på stuegulvet. Vi hadde nettingbur under trappa. Det eneste man kunne se derfra var vegger og en dør. Alternativt kan buret dekkes med et teppe eller noe. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2014 #34 Skrevet 11. mars 2014 Helt logisk at et bur ikke bør stå midt på gulvet og med utsikt over hele verden. Sett buret i et hjørne, under trappa, et sted der det ikke er utsikt til fristelser. Om det er som i mitt tilfelle, der hunden "voktet" på alt mulig, så hadde det ikke fungert å ha buret midt på stuegulvet. Vi hadde nettingbur under trappa. Det eneste man kunne se derfra var vegger og en dør. Alternativt kan buret dekkes med et teppe eller noe. Hva slags psykisk dårlig tilstand er hunden i hvis den må være innestengt i et bur, under en trapp, dekket med teppe? Selv hunder med veldig stort vokterinnstinkt takler en hverdag uten bur. Heldigvis. Anonymous poster hash: 8daab...690 3
Lea2 Skrevet 11. mars 2014 #35 Skrevet 11. mars 2014 Hva slags psykisk dårlig tilstand er hunden i hvis den må være innestengt i et bur, under en trapp, dekket med teppe? Selv hunder med veldig stort vokterinnstinkt takler en hverdag uten bur. Heldigvis. Anonymous poster hash: 8daab...690 Det er jo ingen som har sagt at en hund normalt skal sitte i et bur under en trapp dekket med teppe (teppe over er ikke nødvendig under en trapp heller.. men kanskje om buret står i et stort rom, selv om døra på buret er åpen). Personly ville jeg ikke at hunden min skulle måtte ommøblere stua og gnage over alle ledninger fordi hun ble stressa av å passe på alene mens hun var løs. Og ettersom hun så ut til å takle buret veldig bra var det en fin løsning i noen måneder de 4-5 timene hun var alene på hverdagene. 1
Gjest Hyssingen Skrevet 12. mars 2014 #36 Skrevet 12. mars 2014 Har ham i bur en sjelden gang mens jeg er hjemme. Bare for å minne ham på at bur ikke er farlig. Så er det godbit og ut av buret igjen. Vet liksom aldri når han plutselig må sove hos veterinæren og tilbringe en natt i bur der, så vil han skal være burvandt. Men vi bruker ikke bur annet enn i bil. 2
Portvinpiken Skrevet 12. mars 2014 #37 Skrevet 12. mars 2014 Bur er kjempegreit det - for eier. Det faktum at man må lukke burdøra for å holde hunden der, sier alt om hva det er for hunden. Amen! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2014 #38 Skrevet 12. mars 2014 Tror det handler om lite kunnskap/evnen til å sette seg inn i hundens behov og instinkter, go with the flow, og enklere (for eieren selvsagt) Har man ikke kunnskapen eller tid til en hund så bør man ikke anskaffe seg en, punktum. Har hunden et så stort problem at den ikke takler å være hjemme alene så er bur det siste man burde bruke. Apati og tilfredshet bør aldri sammenlignes! Det eneste som hjelper er å trene på problemet og ta problemet ved roten, en hund som legger seg frivillig inn i buret ser ikke nødvendigvis på buret som sin trygge lille hule, men en hund vil adlyde når den vet den ikke har noe valg, en hund vil legge seg ned og godta at den ikke kommer ut, det er det som er synd med hunder, og mange misforstår, og ser på passivitet som at den trives. Hvor lenge ligger hunden frivillig i det man åpner et bur? Hva er vitsen med å stenge døren til buret dersom den elsker sin trygge plass? Jeg ser ikke den gyldne middelvei når det kommer til bur, jeg kan aldri se en eneste grunn for å stenge hunden inne for å gjøre det enklere for den. Jeg har hatt valper som har ødelagt alt fra sofa, sko, lister, og egentlig alt de har funnet med sylskarpe valpetenner som klør, trent hunder som har hatt sterkt seperasjonsangst og ødelagt gjenstander, gjett hva? det er ansvaret man har når man anskaffer seg valp/hund. Man bør i det minste vite hva man går til, og se at man har økonomi og tålmodighet nok til å trene på det. Bur utenom i bil er en uting, en trendy gjenstand som fører til at folk ikke tenker sunn fornuft lenger. Oppdrettere som uerfarne valpekjøpere hører blindt på. En fæl quick-fix for å få valper husrene. Hvem i all verden tror at man får bukt med problemer ved å bruke bur? Hundehold skal ikke være enkelt, man skal ikke ta det for gitt, og man lærer hvertfall aldri hunden på hva som er rett og galt ved å stenge den inne, og man lærer strengt tatt ikke noe som helst selv som kan gi erfaringer videre. Hunder trenger å strekke på seg, de trenger å skifte underlag, bruke muskler, bruke hodet, ha oversikt. Om en hund ikke takler de påkjenningene det er å være hjemme alene noen timer, blir tullerusk og biter over ledninger, så tren på det for pokker! Det trengs tydeligvis sårt! Anonymous poster hash: 809c6...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #39 Skrevet 13. mars 2014 Og jeg er like lei av å lese her inne at bur er styggedom og roten til alt vondt som det mange er lei av å lese at bur er helt fantastisk på nettet generelt. Anonymous poster hash: 2407b...63d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2014 #40 Skrevet 13. mars 2014 Jeg og samboeren fikk oss hund i sommer, og vi ble anbefalt å venne valpen til å ligge i bur med det samme. Han skulle være i bur om natta og mens vi er på jobb. Oppdretteren har drevet med hund i minst 20 år og må vite hva han snakker om. Så vi kjøpte inn bur, og valpen var i bur om natta. Etter noen uker prøvde han å skrape seg ut av buret, og det var tydelig at det ikke var noen "trygg hule" for ham, men metallstengsel som hindret ham i å flytte seg som han vil. Så vi åpnet burdøra. I begynnelsen lå han litt i buret og litt utenfor, men etter hvert flyttet vi buret vekk fra soverommet og inn i stua, fordi han uansett ikke var interessert i buret. Da lå han nesten aldri inni der. Om nettene ligger han en times tid ved vinduet, en times tid ved senga, en times tid på andre siden av senga, en times tid i stua, litt i sofaen, litt på soverommet igjen... Han flytter seg MYE, noe han ikke hadde mulighet til i buret, selv om det var stort. Og han drikker alltid vann om natta, noe han heller ikke hadde mulighet til i buret. En venninne av meg kjøpte også hund i sommer, og hun hadde ikke bare blitt anbefalt at valpen ikke skulle få vann om natta, men i tillegg å ta vekk vannet til valpen et par timer før de skulle legge seg... Noen som husker hvor varmt det var i sommer...? Nå er han bare i bur i bilen, der vi har et helsveiset bur for trafikksikkerhetens skyld. Buret i stua har vi fjernet, for det ville han ikke bruke. Han vil mye heller være sammen med oss. Og når vi er på jobb, ligger han i stua eller i gangen og sover (vi har filmet ham og sjekka). Selv om oppdretteren påstod det, så får han ikke lyst til å aktivisere seg selv med å ødelegge alt vi eier og har når vi ikke har ham i bur. Han sover når vi er borte. Jeg er med i en del hundegrupper på facebook, rasegrupper og slikt, og det virker som hver gang noen har et problem, får de høre at bur er løsningen. Er valpen urolig om nettene? Putt ham i bur. Har hunden separasjonsangst? Putt den i bur. Bjeffer hunden innendørs fordi hun hører folk ute? Sett henne i bur, så føler hun ikke at hun får så mye å passe på. Men huset er da like stort, og hunden ser jo fortsatt mye av huset, hun får bare ikke flyttet på seg... Noen mener til og med at man skal ta en åtte uker gammel valp, som er veldig knyttet til flokken sin, og som nettopp har mistet alle søsknene, og stenge den i et bur i en annen etasje enn resten av flokken, hele natta. Det må da være traumatisk? Jeg snakket med noen som anbefalte bur da hunden vår ikke ville være alene, og jeg sa at jeg var redd hunden skulle skade seg selv på buret. Hun svarte at ja, hunden deres hadde skadet tennene og måtte til dyrlegen fordi hun hadde fått panikk inne i buret. Men de anbefalte likevel bur... Vi har vært en del på utstilling med hunden vår, og får en del rare blikk, fordi vi ikke har ham i bur. Vi fikk til og med høre at det er synd at vi sluttet å ha ham i bur om natta. Alle hunder skulle være tilvent bur. Og ja, akkurat på utstilling er det kanskje en idé å ha et sted de kan trekke seg tilbake. Men det er ikke så lett å gi andre hunder dempende signaler når man sitter fast i et bur. Det fører til mye usikker knurring og lite avslapping i burene. Og jeg har flere ganger sett barn gå bort til "forlatte" hunder i bur... Da foretrekker jeg å sitte og holde hunden vår hele tida. Hva er fascinasjonen med bur? Hvorfor anbefaler folk bur, selv de gangene de har opplevd at det ikke fungerer? Hvorfor skal familiehunden ligge innestengt i bur i 8 timer om natta og 9 timer om dagen - forutsatt 8 timers arbeidsdag og 30 min reisevei? Det er over to tredjedeler av livet i bur. Hva har hunden gjort for å fortjene det? Hvorfor tror alle at hunder trenger en trygg hule? Hvor mange voksne villhunder og ulver bruker trygge, låste huler? Hvorfor anbefaler alle oppdrettere bur? Hvorfor er alle opptatt av hva hunden kan gjøre for dem, og ikke hva de kan tilby hunden? Hunden har ikke bedt om å få livet den har fått. De bruker mye av livet på å vente på at menneskene skal finne på noe gøy. Vi skylder dem såpass som å sette oss inn i hvordan de har det. Bruker du bur? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hvis ikke, hvorfor tror du alle råd om stort sett alt ender med at man skal putte hunden i bur?Anonymous poster hash: a4cf9...1db Det er det fineste jeg har lest på lenge!!😊 Veldig enig i det du sier.. Jeg merker på valpen min at han noen ganger trenger hjelp til å roe seg ned og da legger vi han i buret med et tyggebein (ut å tisse først såklart). Han roer seg ned og piper når han har "sovet fra seg". Men jeg bruker minst mulig bur på han. Enig i at det blir mye bur. Når han blir eldre skal han få ligge fritt med buret åpent. Men om kvelden når vi går å legger oss så kommer han også ruslende inn på soverommet våres og inn i buret sitt. Vi har lagt et teppe over slik at det skal være lunt Men bur som straff og ta hunden inn i buret med sinne er IKKE greit. Viktig å la valpene ha noe å tygge på til en hver tid. Skjønner meg ikke på folk som klager på at hunden har spist opp karmer og møbler når de ikke har bein tilgjengelig... Det klør jo i tennene.. Hunden blir også mer stressa/redd om den blir putta i en helt annen etasje i bur de første nettene.. De er jo flokkdyr. Vi lot valpen våres sovne med oss, han elsker å sovne ved halsen og kjenne pulsen vår og få varme, så når han flyttet seg lenger ned i senga bøtte jeg han i buret (rett ved siden av senga vår slik at jeg kunne stikke handa inn) og da peip ha ikke i det hele tatt. Valper er som bebier. De trenger MASSE kjærlighet 😊😊Anonymous poster hash: 916e7...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå