Gå til innhold

Gruer meg til å hente Snuppa i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei lita Snuppe på 3,5 år som går i barnehage. På hennes base går ei jente på samme alder. Disse to leker ofte sammen. I fjor spurte mora hennes om dattera kunne være med hjem til oss, for hun hadde spurt så mye om det. Jeg tok henne med hjem, veldig artig for Snuppa :) Men så ble det oftere og oftere at mora kom å sa at jenta hennes ville så gjerne være med hjem til oss. Så begynte hun (mora) å spørre om overnatting. Jeg sa ja. Nå er jenta på overnatting igjen, og jeg kjenner at det begynner å bli litt mye.

Mora er enslig mor og jenta har ikke kontakt med sin far. Tror hun har behov for avlastning til jenta si. Jenta er grei hun, om litt aktiv til tider, men det står ikke på det. Føler bare det blir litt voldsomt. Det har blitt sånn at jeg gruer meg til å hente og å møte på denne mora, for da spør hun om barnevakt.

Har sagt nei et par ganger både angående bli med hjem, og overnatting. Men greier ikke si nei "hele " tida.

Hører også at det er flere i barnehagen hun spør om overnatting og bli med hjem etter barnehagen.

Vet ikke helt , hva gjør jeg? Koselig at Snuppa har besøk av venner innimellom, men samtidig føler jeg meg litt utnyttet som stadig barnevakt. Selv om jeg har mann , blir jeg sliten jeg også :(

Anonymous poster hash: b4672...af9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si "Det passer litt dårlig i dag, dessverre"

Anonymous poster hash: 4b233...551
  • Liker 9
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg er alenemor. Her er unger til overnatting og mine er hos andre. En jevn fordeling om de er her eller hos de andre. Dette kjennes helt ok.

Dersom det kun er enveiskjørt så hadde jeg sagt nei til overnatting og ja til noen timer på ettermiddag/kveld dersom mitt barn hadde glede av det.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvor ofte er det snakk om da?

Skrevet

Bruk litt forskjellige unnskyldninger for hver gang hun spør. F.eks. "i dag har vi dessverre planer", "i dag skal vi i besøk", "denne helgen passer det nok ikke"...og så kan du heller spørre moren en dag du selv ønsker om hennes datter vil bli med hjem fra barnehagen eller på overnatting. Men jeg ville passet på å ventet en del dager før jeg spurte om det, dersom moren "maste" mye. Slik hun forstår at dere har andre ting dere skal gjøre, planer o.l.
For jeg forstår jo at moren ønsker litt avlastning innimellom.

Men innimellom så bør jo du spørre henne om ditt barn kan bli med de hjem eller være der på overnatting. For man kan ikke bare få...man må "gi" litt også, for at andre skal si ja til overnatting og besøk (barnevakt).

• Liker 3
Skrevet

Dette er noe dere kan ta opp med ped. leder på avdelingen barna går på. Ikke normalt, og kan tyde på at det er noe mer alvorlig som ligger under.

• Liker 10
Gjest chiki
Skrevet (endret)

Er jo tidlig med venner på overnatting når hun bare er 3,5 år! Greit med besøk av og til på ettermiddag og helg, men overnatting? Det hadde jeg nok ikke takket ja til, med mindre det var venners barn og noe spesielt

Jeg hadde forresten ikke sendt jenta mi på snart 3,5 år på overnatting til en barnehagevenn hovr jeg kun var på hils med foreldrene

Endret av chiki
Skrevet

Dette har jeg selv opplevd flere ganger. Noen foreldre er gjengangere her. De pusher på det med overnatting hos andre - antakelig for å få fri/avlastning selv. Slitsomme greier.

Kan du ikke si at jenta di får litt for lite søvn når hun har overnattingsgjester fordi de ofte sovner senere enn vanlig, og at dere derfor ikke kan ha det så ofte - men at det er koselig en gang i blant?

Synes også at barn på 3,5 år er for små til utstrakt overnatting hos andre enn nær familie.

• Liker 9
Gjest TheRighteous
Skrevet

Ganske frekt å aldri invitere datteren din hjem til seg, men bare å presse sin egen datter på deg. Bare si at det ikke passer hver gang hun spør, det hadde jeg gjort!

• Liker 2
Skrevet

Gjentar du at det ikke passer hver gang hun spør, så fatter hun vel poenget og så kaster hun seg vel over noen andre foreldre i stedet. Selv om hun er ei sliten alenemor, så er det ikke din oppgave å avlaste henne. Om dere tar i mot overnattingsgjesten, så skal det vel være for barnas skyld - ikke moren.

Er hun virkelig, virkelig sliten så kan hun søke om avlastninghjem (helger) gjennom barnevernet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er det snakk om da?

Bli med hjem spør hun om 3 ganger i uka. Overnatting har blitt spurt om flere helger på rad, og minst hver annen helg! Og da er jenta på overnatting hos andre barnehagevenner i mellomtida. Det jeg har sagt nei til er overnatting midt i uka, men der har tydeligvis andre foreldre trådd til.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe dere kan ta opp med ped. leder på avdelingen barna går på. Ikke normalt, og kan tyde på at det er noe mer alvorlig som ligger under.

Kan man det? Følte at det var på privat sone, liksom :) Men det skal jeg gjøre. Vet at det er flere foreldre som har reagert på mora og måten hun hele tida skal spørre om dattera kan væra med hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo tidlig med venner på overnatting når hun bare er 3,5 år! Greit med besøk av og til på ettermiddag og helg, men overnatting? Det hadde jeg nok ikke takket ja til, med mindre det var venners barn og noe spesielt

Jeg hadde forresten ikke sendt jenta mi på snart 3,5 år på overnatting til en barnehagevenn hovr jeg kun var på hils med foreldrene

Ja, er kanskje tidlig? Men Snuppa mi synes det er greit. Mi Snuppe blir nok ikke å overnatte hos dem, kjenner ikke mora godt nok. Tror ikke jeg trenger å være redd for at det spørsmålet skal komme opp, for mora tilbyr seg aldri omvendt om dattera mi kan væra med hjem til dem...

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Bli med hjem spør hun om 3 ganger i uka. Overnatting har blitt spurt om flere helger på rad, og minst hver annen helg! Og da er jenta på overnatting hos andre barnehagevenner i mellomtida. Det jeg har sagt nei til er overnatting midt i uka, men der har tydeligvis andre foreldre trådd til.

Såpass ja. Hadde det vært et par ganger i mnd med spørsmål om hun kunne bli med hjem, hadde det jo vært greit.

Jeg hadde nok tatt det opp med pedleder jeg. For tydeligvis trenger denne moren litt hjelp.

Jeg hadde aldri sendt snuppa her på 4år på overnatting til ei bhgvenninne.

Endret av Magdalene
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg selv opplevd flere ganger. Noen foreldre er gjengangere her. De pusher på det med overnatting hos andre - antakelig for å få fri/avlastning selv. Slitsomme greier.

Kan du ikke si at jenta di får litt for lite søvn når hun har overnattingsgjester fordi de ofte sovner senere enn vanlig, og at dere derfor ikke kan ha det så ofte - men at det er koselig en gang i blant?

Synes også at barn på 3,5 år er for små til utstrakt overnatting hos andre enn nær familie.

Ja, det er sant, selv om Snuppa synes det er kjekt og spennende med overnattingsgjester, så merker jeg det godt på henne at det blir mindre søvn. Det skal jeg ta opp med mora, det gjelder jo dattera hennes også :)

AnonymBruker
Skrevet

Ganske frekt å aldri invitere datteren din hjem til seg, men bare å presse sin egen datter på deg. Bare si at det ikke passer hver gang hun spør, det hadde jeg gjort!

Enig i at det er frekt!

Skrevet

Jeg kjenner til ei som driver på samme måten, bare at barnet er noe eldre. Hun har brukt opp alle rundt seg på dette - båda nær familie og venner - alle er lei. Jeg har personlig sett henne ringe rundt febrilsk til alle på klasslista til sønnen for å finne et sted han kan overnatte sånn at hun kan komme seg på fest. Midt i uka også. Dermed plasseres han ofte hos folk han nesten ikke kjenner. Stakkars barn.

AnonymBruker
Skrevet

Det lyser av varsko over hele linjen av det du forteller. Det kan umulig?/forhåpentligvis ikke være normalt å sende sitt barn på overnatting så ofte uten at det er noe alvorlig bak.

Si ifra til barnehagen, slik at de kan ta tak i problemet. Barnehagen kan ta en personlig samtale med moren, og kanskje har de flere ting som kan hektes på denne familien, for da blir det hele oversendt til barnevernet.

Anonymous poster hash: 54eee...f80
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjentar du at det ikke passer hver gang hun spør, så fatter hun vel poenget og så kaster hun seg vel over noen andre foreldre i stedet. Selv om hun er ei sliten alenemor, så er det ikke din oppgave å avlaste henne. Om dere tar i mot overnattingsgjesten, så skal det vel være for barnas skyld - ikke moren.

Er hun virkelig, virkelig sliten så kan hun søke om avlastninghjem (helger) gjennom barnevernet.

Jo, hun hadde nok gitt opp til slutt, men hun har allerede kasta seg over andre foreldre. Avlastning gjennom barnevernet er sikkert en god ide for henne. Men kan jeg virkelig foreslå noe slikt?

Gjest pellepirat
Skrevet

Oi, dette var jo såpass ofte at det faktisk kan være grunn til bekymring. Ville absolutt tatt det opp, gjerne med ped.leder.

Evt kan du jo prøve å snakke med moren og si at det er greit med besøk en gang i blant, men ikke hver uke?

Synes det er rart i det store og hele å skal sende vekk ei så ung datter så ofte. På besøk en gang el to kanskje ja, overnatting..tja, hvis de er veldig gode venner og man har kontakt med foreldrene.

Synes dette hørtes unormalt ut rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...