Gå til innhold

Snus, narkose og visdomstanntrekking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser at man ikke skal røyke før narkose og etter tanntrekking - gjelder dette for snus også?

Isåfall, hvor lenge før narkose må man "avstå" fra snusen? (Hva kan evt skje om man gjør det likevel?)

Hvor lenge etter man har trukket kan man ikke ta en snus? Ser ut som det står at man skal vente 3 timer med røyk.

Har trukket en jeksel i narkose før da, og da snuste jeg før narkosen og rett etter jeg våknet etter trekkingen... Overlevde jo det tydeligvis, men det var ingen som hadde sagt noe om det så :P

Anonymous poster hash: d1d7f...a4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tro det gjelder snus og, ja. Jeg hadde ventet samme tid som med røyk..

Den største faren er vel blødning fra såret?

Anonymous poster hash: 93414...1c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor fikk du narkose for tanntrekking? Jeg har ventet i 2 år på å trekke en visdomstann fordi jeg er livredd for trekking. Hva betalte du for narkosen i tillegg?

Anonymous poster hash: d54e6...734
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor fikk du narkose for tanntrekking? Jeg har ventet i 2 år på å trekke en visdomstann fordi jeg er livredd for trekking. Hva betalte du for narkosen i tillegg?

Jeg har trukket en vanlig jeksel + borret en del andre tenner hos kjevekirurgen på Haukeland (sykehuset i Bergen). Det kostet vel 1200,- kr elns for trekking + en hel del fyllinger osv.

Denne gangen skal jeg trekke hos Bergen nord (?) privat tannlege i Åsane (også Bergen) og det koster rundt 9000 totalt har jeg fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket en vanlig jeksel + borret en del andre tenner hos kjevekirurgen på Haukeland (sykehuset i Bergen). Det kostet vel 1200,- kr elns for trekking + en hel del fyllinger osv.

Denne gangen skal jeg trekke hos Bergen nord (?) privat tannlege i Åsane (også Bergen) og det koster rundt 9000 totalt har jeg fått beskjed om.

9000? :O Hvor mange tenner skal du trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

9000? :O Hvor mange tenner skal du trekke?

2. Det er som sagt hos privat tannlege og i narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Snus går under samme kategori som røyk, begge er tobakk. Det er nikotinen man ikke skal få i seg.

Anonymous poster hash: c8da7...067
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min regning står det at narkosen kostet 12000,- Dette var for anestesi i 2 timer. Jeg betalte 4000,-

Vil tro at det ikke tar så lang tid for å trekke etpar tenner.

Ellers ville jeg avstått fra snus både før og etter.

Anonymous poster hash: 79076...da5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min regning står det at narkosen kostet 12000,- Dette var for anestesi i 2 timer. Jeg betalte 4000,-

Vil tro at det ikke tar så lang tid for å trekke etpar tenner.

Ellers ville jeg avstått fra snus både før og etter.

Narkosen kostet 12.000 men du betalte bare 4.000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Narkosen kostet 12.000 men du betalte bare 4.000?

Fikk dekket resten av Helfo med de refusjonsreglene som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

slik det stå om snus og røyk før narkose på brevet jeg fikk om opperasjonstid, "du må møte fastende" det betyr at du ikke skal spise, røyke, bruke snus, eller tyggegummi etter klokka 24.00 kvelden før.

så du bør ikke snuse den dagen du skal oppereres. dette er det som står på "forberedelser hjemme" i brevet jeg fikk fra sykehuset. fra avdeligen som skal opperere meg, og dette gjelder alle inngrep om ikke noe annet er angitt. i værstefall om det blir oppdaget at du ikke har fulgt disse reglene, så kan de nekte å legge deg i narkose, og du må vente på ny, og i værstefall betale for noe du aldri fikk gjort.

men hvor lenge du må vente etterpå,det står det ingenting om. så jeg ville forhørt meg med sykehuset, men trur ikke det er så veldig behagelig å få snus i såret etterpå. men det er mine tanker.

Anonymous poster hash: 48538...000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på det samme om snus før jeg skulle opereres for to uker siden. Jeg fikk vite av sykepleier at man skal ikke snuse og røyke før og etter operasjonen p.g.a. faren for infeksjon. Jeg snuste før og etter operasjonen og ingenting har skjedd. Tror det blir litt verre for deg siden du skal opereres i munnen.

Jeg hadde nok snuset uansett - alt med måte som sykepleieren sa :)

Jeg har operert 3 ganger å snust før og etter uten komplikasjoner. MEN.. Du må huske på at vi er alle forskjellige og reagerer individuelt. En snusfri dag er ikke verdens undergang ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

slik det stå om snus og røyk før narkose på brevet jeg fikk om opperasjonstid, "du må møte fastende" det betyr at du ikke skal spise, røyke, bruke snus, eller tyggegummi etter klokka 24.00 kvelden før.

så du bør ikke snuse den dagen du skal oppereres. dette er det som står på "forberedelser hjemme" i brevet jeg fikk fra sykehuset. fra avdeligen som skal opperere meg, og dette gjelder alle inngrep om ikke noe annet er angitt. i værstefall om det blir oppdaget at du ikke har fulgt disse reglene, så kan de nekte å legge deg i narkose, og du må vente på ny, og i værstefall betale for noe du aldri fikk gjort.

men hvor lenge du må vente etterpå,det står det ingenting om. så jeg ville forhørt meg med sykehuset, men trur ikke det er så veldig behagelig å få snus i såret etterpå. men det er mine tanker.

Anonymous poster hash: 48538...000

Jeg skal ikke på et sykehus, og jeg trengte ikke faste så lenge sa de (har ikke fått noe skriv, men hun sa faste 4 timer). Sist jeg spurte om dette sa de at jeg kunne snuse så lenge man kan drikke vann (frem til 2 timer før trooooor jeg det var).

Er jo i så fall ikke så dum at jeg sier "ja her kommer jeg full i snus" om jeg så hadde gjort det :P

Skal jo heller ikke ha snus å såret. Hvem i alle dager snuser baki visdomdstennene?!?! Det er jo i overleppen foran. Har sikkert aldri snust så mye som sist jeg trakk (probably fordi jeg var så sulten) jeg trakk og det var vel en av de tingene som ikke var et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg lurte på det samme om snus før jeg skulle opereres for to uker siden. Jeg fikk vite av sykepleier at man skal ikke snuse og røyke før og etter operasjonen p.g.a. faren for infeksjon. Jeg snuste før og etter operasjonen og ingenting har skjedd. Tror det blir litt verre for deg siden du skal opereres i munnen.

Jeg hadde nok snuset uansett - alt med måte som sykepleieren sa :)

Jeg har operert 3 ganger å snust før og etter uten komplikasjoner. MEN.. Du må huske på at vi er alle forskjellige og reagerer individuelt. En snusfri dag er ikke verdens undergang ;) Lykke til :)

Står at grunnen til at man ikke skal snuse etterpå er pga noe med et eller annet koagulasjon, men står ikke om det er farlig, bare at det kan være vondt om det ikke går som normalt. Snuste jo som sagt forrige gang jeg trakk tann og det var ikke noe problem, men det var jo en jeksel, så fikk en visdomstann i "krateret" der rett etterpå, så tenker at det kanskje ikke er så representativt for hvordan det går denne gangen. xD

Tar sikkert en på morgenen før jeg går for å ikke bli dårlig (kaster opp relativt fort når jeg ikke snuser - vil ikke tro det hjelper på koagulering eller infeksjonsfare det heller igrunnen :P), men så får jeg vente de 3 timene etterpå tenker jeg.

Ellers trenger jeg heldigvis ikke være snusfri en hel dag :D Det er jo bare 2(?) timer før og 3(?) etter. Så 5 timer altså. :) Skulle jeg vært det hele dagen hadde jeg ligget rett ut med oppkast, diarè og migrene så det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det var deg på begge svarene over her. Hahaha legg snusen rett i såret, det skader ikke å prøve;) Nei jeg legger også snusen foran, men har sett folk putte snusen overalt i kjeften:)

Narkose er vel narkose uansett om man er på sykehus eller ikke, men siden du ikke har fått noe skriv så gjelder noe annet for deg:)

Det beste er å ringe å høre, eller spørre 30 spørsmål på en gang når du våkner fra narkose, det har jeg gjort alle gangene. Husker aldri hva alle spørsmålene er om, men forrige gang på oppvåkning sporte jeg med en gang om jeg kunne få snus. -Nei, du må vente minst to timer sa hun. Jeg skjønte ingenting men sa bare OK! Og smilte hahaha. Narkose er flotte greier når man bare er i godt humør:)

Står at grunnen til at man ikke skal snuse etterpå er pga noe med et eller annet koagulasjon, men står ikke om det er farlig, bare at det kan være vondt om det ikke går som normalt. Snuste jo som sagt forrige gang jeg trakk tann og det var ikke noe problem, men det var jo en jeksel, så fikk en visdomstann i "krateret" der rett etterpå, så tenker at det kanskje ikke er så representativt for hvordan det går denne gangen. xD

Tar sikkert en på morgenen før jeg går for å ikke bli dårlig (kaster opp relativt fort når jeg ikke snuser - vil ikke tro det hjelper på koagulering eller infeksjonsfare det heller igrunnen :P), men så får jeg vente de 3 timene etterpå tenker jeg.

Ellers trenger jeg heldigvis ikke være snusfri en hel dag :D Det er jo bare 2(?) timer før og 3(?) etter. Så 5 timer altså. :) Skulle jeg vært det hele dagen hadde jeg ligget rett ut med oppkast, diarè og migrene så det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oj, såpass avhengig av snus. Jeg røyker, men klarte meg fint uten røyk fra kl 24.00 kvelden før operasjon å til utpå kvelden etter. Klart jeg hadde lyst på røyk, men ville ikke ha nikotin direkte inn i munnhulen så tidlig.

Du har ikke vurdert å trappe ned eller slutte? Du må jo være sykt avhengig, eller er det en vanlig form for "abstinens" etter snus?

Mange tror at snus ikke er så farlig som røyk, men jeg tror det er minst like farlig, å etter et inngrep i munnen er det absolutt ikke noe bra.

Hvor lenge har du snusen i kjeften da? Vet at du ikke har den rett på såret, men den er i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Oj, såpass avhengig av snus. Jeg røyker, men klarte meg fint uten røyk fra kl 24.00 kvelden før operasjon å til utpå kvelden etter. Klart jeg hadde lyst på røyk, men ville ikke ha nikotin direkte inn i munnhulen så tidlig.

Du har ikke vurdert å trappe ned eller slutte? Du må jo være sykt avhengig, eller er det en vanlig form for "abstinens" etter snus?

Mange tror at snus ikke er så farlig som røyk, men jeg tror det er minst like farlig, å etter et inngrep i munnen er det absolutt ikke noe bra.

Hvor lenge har du snusen i kjeften da? Vet at du ikke har den rett på såret, men den er i munnen.

Vet ikke jeg. Har snust i 4,5 år. Har vurdert å slutte, men får det ikke til og har ikke motivasjon. Har sluttet en gang før og da var jeg dårlig i en uke, og det er liksom ikke så ofte det passer å ta seg fri en uke for å slutte med snus. Pluss at det er det eneste jeg gjør av koselige ting (er avholds, spiser ikke snop eller kaker osv). Jeg spyr lett av alle ting egentlig, så er sikkert bare meg som er ekstremt tilbøyelig til å spy og få migrene :P Varerier hvor lenge jeg har den i. Til den begynner å renne. Alt fra 10 minutter til 2 timer ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med det var deg på begge svarene over her. Hahaha legg snusen rett i såret, det skader ikke å prøve;) Nei jeg legger også snusen foran, men har sett folk putte snusen overalt i kjeften:)

Narkose er vel narkose uansett om man er på sykehus eller ikke, men siden du ikke har fått noe skriv så gjelder noe annet for deg:)

Det beste er å ringe å høre, eller spørre 30 spørsmål på en gang når du våkner fra narkose, det har jeg gjort alle gangene. Husker aldri hva alle spørsmålene er om, men forrige gang på oppvåkning sporte jeg med en gang om jeg kunne få snus. -Nei, du må vente minst to timer sa hun. Jeg skjønte ingenting men sa bare OK! Og smilte hahaha. Narkose er flotte greier når man bare er i godt humør:)

Ja, det var det. Skal ikke gjøre det. :P Det er vel ikke så bra vil jeg tro.

Ja, det er det (narkose er det samme altså), men bare trodde du misforsto.

Har snakket med de på tlf, og de virket som de bare ble irriterte når jeg spurte om ting (det var jeg som spurte om jeg måtte faste osv, hun bare "du har fått time den og den dagen" og så var hun på vei til å legge på - jævlig merkelig...). Jeg var så livredd sist når jeg våknet etter å ha trukket jeg. Lå på oppvåkning med masse gamliser, og det var ingen helsepersonell der, så jeg bare sto opp og gikk på do også var jeg full i blod overalt og det rant fra både nesen, ganen, trekkesåret og stort sett overalt ellers. Hostet blod osv. Skylte munnen også fikk jeg vite etterpå at man visst ikke skulle det heller pga det koagulasjonsgreiene. :P Så ble jeg så redd av at mamma og sambo ikke fikk være der inne, så endte opp med at jeg gren meg til å få gå hjem siden jeg var så redd og ensom og kjedet meg (og sinnsykt elektrisk glad for å være ferdig med trekking - trodde jeg) :P DA var jeg derimot i storhumør. Satt med hendene i været i bilen og ville på shoppingtur og ravet rundt i butikken for å finne godteri osv. :P Kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke jeg. Har snust i 4,5 år. Har vurdert å slutte, men får det ikke til og har ikke motivasjon. Har sluttet en gang før og da var jeg dårlig i en uke, og det er liksom ikke så ofte det passer å ta seg fri en uke for å slutte med snus. Pluss at det er det eneste jeg gjør av koselige ting (er avholds, spiser ikke snop eller kaker osv). Jeg spyr lett av alle ting egentlig, så er sikkert bare meg som er ekstremt tilbøyelig til å spy og få migrene :P Varerier hvor lenge jeg har den i. Til den begynner å renne. Alt fra 10 minutter til 2 timer ca.

Det er lenge å få giften tilført i kroppen.

Dere som snuser, har dere tenkt på at dere etterhvert kan få store problemer i munnen? En ting er kreftfaren, noe annet er skadene der hvor dere legger snusen.

Jeg tror at om noen år så vil skadet munnhule og kjevebein være et stort problem som rammer mange. Kjevebeinet vil smuldre opp å tenner gå tapt der dere legger snusen. Å for å erstatte det, må bein transplanteres fra et annet sted på kroppen for å lage feste til implantater.

Vet jo at mange får et "søkk" der snusen legges.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lenge å få giften tilført i kroppen.

Dere som snuser, har dere tenkt på at dere etterhvert kan få store problemer i munnen? En ting er kreftfaren, noe annet er skadene der hvor dere legger snusen.

Jeg tror at om noen år så vil skadet munnhule og kjevebein være et stort problem som rammer mange. Kjevebeinet vil smuldre opp å tenner gå tapt der dere legger snusen. Å for å erstatte det, må bein transplanteres fra et annet sted på kroppen for å lage feste til implantater.

Vet jo at mange får et "søkk" der snusen legges.

Ja, selvfølgelig har vi tenkt på det. Og spurt legen og tannlegen. Men nå var det jo overhodet ikke dette vi diskuterte vel? Kjenner folk som har snust i 25 år og fortsatt har tenner, så gidder ikke få angst for det også på toppen av det hele. Tanntrekking/operasjon holder akkurat nå. Har grudd meg til dette i 10 år, så please la meg grue meg til det i fred.

Har aldri hørt om det du nevner. Heller ikke da vi gjorde et skoleprosjekt og kontaktet forskere fra 7 forskjellige lang ang snus og skader av det. Uansett, den tid, den sorg! Noe får vi ta på livets kappe også. Kan få lungekreft og kols av å røyke. Kan også få en brostein i hovve i denne stormen her i morgen. Eller bli trampet ihjel av en elefant på safari. Eller dø i en tsunami på ferie i Thailand. Eller få hjerteinfarkt. Eller dø momentant uten at de finner årsaken. Eller bil påkjørt. Eller kræsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...