Gå til innhold

Basenji eller Shiba

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min samboer og jeg planlegger kjøp av hund. Jeg har selv vokst opp med en bichon frise.

Rasene vi er interessert i er Basenji og Shiba. Er det noen som har noen erfaringer med disse rasene som kunne fortalt litt om dem? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Gullrose
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har en venninne med Basenji. Artige små saker med mye liv selv om de er så små! Liker verken regn eller snø, gikk tur med de her om dagen og tror tispa holdt på å dø på seg (bokstavelig talt oppførte hun seg sånn) fordi vi skulle gå et sted med gjørme :fnise:

Men de krever sitt! De er ikke de letteste hundene. De har mye trekk som gjør de forskjellig fra andre hunder, og de skulle vel allerst helt enda levd på slettene og jakta ;)

Endret av Gjest
Gjest Hyssingen
Skrevet

Basenjien er dritsnål. De bjeffer ikke, men fy søren så mye lyder de klarer å lage. Exen min sin løp rundt og hørtes ut som om hun var en gammel dame som skulle føde hele tiden :laugh:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en venninne med Basenji. Artige små saker med mye liv selv om de er så små! Liker verken regn eller snø, gikk tur med de her om dagen og tror tispa holdt på å dø på seg (bokstavelig talt oppførte hun seg sånn) fordi vi skulle gå et sted med gjørme :fnise:

Men de krever sitt! De er ikke de letteste hundene. De har mye trekk som gjør de forskjellig fra andre hunder, og de skulle vel allerst helt enda levd på slettene og jakta ;)

haha, min bichon frise var litt sånn. Gikk rundt vanndammer og ville ikke ut i regn :laugh:

Har lest at de er krevende og ikke er veldig lett trente, men all den ekstra jobbingen er verdt det tenker jeg, har falt pladask for denne rasen. Også det med at det er mye liv i en liten rase er viktig. Samboer tror egentlig ikke små hunder kan være like livlige og ha personligheter som store hunder :P

Skrevet

Vil anbefale deg å ta kontakt med flere oppdrettere å høre litt om rasene, gjerne møt flere for å få et godt inntrykk av dem. Det er slett ikke hunder for alle. De er begge ganske egenrådige og stae, og uansett hvor mye jobb man legger ned i dem blir de ikke akkurat lydige, de gjør ting når det passer dem. :laugh:

Jeg vurderte selv shiba en gang i tiden, men la den fra meg pga en del HD, frynsete gemytt og at jeg ville ha noe mer trenbart. Noen har en del jakt, så ikke forvent at de kan gå løse overalt eller kan gå sammen med mindre kjæledyr.
Basenjier regnes som urhunder, og er jo deretter ... rare i grunn. :biggrin: De oppfører seg mer som en katt enn en hund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Onkelen min har hatt en basenji og slet veldig med den, selv om han hadde god erfaring med hunder. Den var visstnok veldig udressurbar, noe basenjien er kjent for å være. Som kjent er den en veldig krevende rase, så du bør ha har erfaring og god tid. Shiba har jeg ingen erfaring med. Kan jeg få spørre om hvorfor dere vurderer akkurat disse rasene? :)

Anonymous poster hash: 30bd2...3bb
  • Liker 1
Skrevet

Onkelen min har hatt en basenji og slet veldig med den, selv om han hadde god erfaring med hunder. Den var visstnok veldig udressurbar, noe basenjien er kjent for å være. Som kjent er den en veldig krevende rase, så du bør ha har erfaring og god tid. Shiba har jeg ingen erfaring med. Kan jeg få spørre om hvorfor dere vurderer akkurat disse rasene? :)

Anonymous poster hash: 30bd2...3bb

Takk for svar :)

Ja, har lest at mange har slike erfaringer med dem. Helt ærlig er det jo litt skummelt! Det er i hovedgrunn at vi ønsker en selvstendig og egenrådig rase. Pluss at for meg er det viktig med en litt mindre hund og for samboer en som har en morsom, stor personlighet, som kan gi litt utfordringer.

Har tenkt en del på det at de ikke er så treningvillige og hvis det blir denne rasen vet vi at det kommer til å kreve sitt. Men jeg har falt veldig for helheten av rasen, føler de gode sidene vinner over de litt mer utfordrende :laugh:

Det blir jeg som får hovedansvaret og hvis det blir denne rasen er jeg klar for å gi det som trengs :)

Vi tenker å dra innom oppdrettere og snakke og erfare rasen litt mer på nærhold. En kan jo aldri vite!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, har lest at mange har slike erfaringer med dem. Helt ærlig er det jo litt skummelt! Det er i hovedgrunn at vi ønsker en selvstendig og egenrådig rase. Pluss at for meg er det viktig med en litt mindre hund og for samboer en som har en morsom, stor personlighet, som kan gi litt utfordringer.

Har tenkt en del på det at de ikke er så treningvillige og hvis det blir denne rasen vet vi at det kommer til å kreve sitt. Men jeg har falt veldig for helheten av rasen, føler de gode sidene vinner over de litt mer utfordrende :laugh:

Det blir jeg som får hovedansvaret og hvis det blir denne rasen er jeg klar for å gi det som trengs :)

Vi tenker å dra innom oppdrettere og snakke og erfare rasen litt mer på nærhold. En kan jo aldri vite!

Selvstendig og litt egenrådig, men høyst trenbar rase.... jeg tenker litt på om dere har vurdert lundehund jeg.

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Shiba er vel verdens vanskeligste hund å dressere.

Begge er urhunder som er ganske snåle.

Hundene er egentlig ganske like i væremåte(uten å være sikker)

Lærte dette på dogs 101 på animal planet.

Skrevet

Ville ha valgt shiba. Kjenner bare en basenji, men den er skikkelig snål, og litt sky. Shibaen kan vel også være litt reservert overfor fremmede, men mye mer "normal" enn basenjien i mine øyne. Og søtere ;)

• Liker 1
Skrevet

Selvstendig og litt egenrådig, men høyst trenbar rase.... jeg tenker litt på om dere har vurdert lundehund jeg.

Eller buhund :smilorange:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner har hatt fire basenjier til sammen og to av dem måtte hun avlive fordi de ble aggressive, til tross for at hun er veldig flink med hunder. Og som hun sier selv "Hadde det ikke vært for størrelsen så hadde de vært ulovlig i Norge". Det er en utrolig krevende rase som har mye "urinstinkt" i seg og er derfor vanskelig å trene.

Anonymous poster hash: a351f...371
  • Liker 1
Skrevet

Shiba er vel verdens vanskeligste hund å dressere.

Begge er urhunder som er ganske snåle.

Hundene er egentlig ganske like i væremåte(uten å være sikker)

Lærte dette på dogs 101 på animal planet.

haha, har sett en del på det jeg også :fnise:

Skrevet

Nydelig rase :rodmer: Takk for tips! Skal titte litt nærmere og snakke med samboer :laugh:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nydelig rase :rodmer: Takk for tips! Skal titte litt nærmere og snakke med samboer :laugh:

Tenke det muligens ville være et prosjekt som var litt mindre krevende enn de to rasene dere hadde 'på blokken'.

Og 'ja', de er fantastiske hunder som fortjener solid og ryddig oppdrett. Vi hadde nær mistet dem en gang før, så jeg har så liten lyst til at det skal finne sted.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Basenjier er herlige, men de er krevende ja. De kan være aggresive og er liksom aldri like tam som andre hunder, men på samme tid kan du ikke være for streng med de da de fort blir engstelige. Du kan ikke tvinge de til noe fysisk, og de er ofte sure mot fremmede hunder...

Vil si at det ikke er smart av uerfarne familier å skaffe seg denne rasen, men siden du allerede har hatt hund tror jeg nok at det skal gå greit. I tillegg er de utrolig hengivne ovenfor de de kjenner, og den hunden jeg pleier å passe på blir helt fra seg av glede når han ser meg. Har aldri sett en hund som er mer glad i sin "familie". Bare skaff deg en oppdretter som er villig til å veilede deg og les mye om rasen slik at du vet hva du har i vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...