Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer kjøpte enebolig sammen i 2013. Vi deler 50/50, men når det kommer til lån er det litt mer innviklet.

Totalt lån: 2 300 000,-

Fordelt slik:

Privat lån: 450 000,-

Banklån: 1 850 000,-

Jeg eier det private lånet + deler av banklånet og min samboer har kun lån i banken.

Hvordan blir %-fordelingen her, altså i forhold til banken? Jeg står helt fast, og tenker nok vanskeligere enn nødvendig)

Noen som kan hjelpe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor står dere ikke som 50/50 på begge lånene? Ville jo vært det enkleste og mest rettferdige om begge kan betjene 50% da.

Blir vanskelig for oss å si noe som helst da vi ikke vet hvor mye dere har hver av lånene.

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Hvis du mener at du skylder 450 000 privat

Så er hans del av banklån tilsvarende 450 000 kr. Resten deler dere likt.

Så for at dere skal ha 50% av gjelden, så skylder du 450 000 privat og 700 000 til banken.

Hans gjeld er 450 000 + 700 000 kr til banken

Da er din del av banklånet 700 000 / 1 850 000 = litt under 38%

Men totalt så eier dere gjelden 50/50

Forslaget over om å dele 50/50 av hvert lån er faktisk glimrende, siden det er sannsynligvis forskjellig rentesats på begge lån.

Endret av Wei Wei
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du mener at du skylder 450 000 privat

Så er hans del av banklån tilsvarende 450 000 kr. Resten deler dere likt.

Så for at dere skal ha 50% av gjelden, så skylder du 450 000 privat og 700 000 til banken.

Hans gjeld er 450 000 + 700 000 kr til banken

Da er din del av banklånet 700 000 / 1 850 000 = litt under 38%

Men totalt så eier dere gjelden 50/50

Forslaget over om å dele 50/50 av hvert lån er faktisk glimrende, siden det er sannsynligvis forskjellig rentesats på begge lån.

Det private lånet er mellom min far og meg. Vi måtte gjøre det slik siden vi ikke hadde nok egenkapital til å ta fult lån i banken. Vi ønsker ikke at min samboer skal blandes inn i dette lånet men heller ta en større del av banklånet.

Da vil det si at jeg eier 38% av lånet i banken, mens min samboer eier de resterende 62%.

Takk :)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det private lånet er mellom min far og meg. Vi måtte gjøre det slik siden vi ikke hadde nok egenkapital til å ta fult lån i banken. Vi ønsker ikke at min samboer skal blandes inn i dette lånet men heller ta en større del av banklånet.

Da vil det si at jeg eier 38% av lånet i banken, mens min samboer eier de resterende 62%.

Takk :)

Riktig. Hvis det er greit for ham at han betaler totalt mer i renter fordi han lånte i banken, mens du lånte hos faren. Bare husk at dere fortsatt skal eie 50/50 på papiret, men ha 38/62 ansvar for banklånet i realiteten.

• Liker 1
Skrevet

Om ikke jeg hadde fått et privat lån med min far hadde ikke han hatt råd til å tatt opp lånet i banken da det var han som ikke hadde egenkapital (jeg har et fond i tillegg) og derfor har vi valgt at mindre renter på mitt private lån er min "gode". Alle andre utgifter som forsikringer ++ fordeler vi 50/50. Det er kun selve lånet i banken som ikke er 50/50.

Skrevet

Riktig. Hvis det er greit for ham at han betaler totalt mer i renter fordi han lånte i banken, mens du lånte hos faren. Bare husk at dere fortsatt skal eie 50/50 på papiret, men ha 38/62 ansvar for banklånet i realiteten.

Jeg er enig. Bortsett fra "hvis det er greit for ham"... Han har ingenting med å mene noe som helst om renten fra far til datter.

Og regnestykket forutsetter at dere betalte inn like mye i tillegg (egenkapital i tillegg til privatlånet)

Litt usikker her, siden du skriver at du hadde egenkapital i tillegg men han hadde ikke. Er ikke denne medregnet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...