Gå til innhold

Samboere uten samboerkontrakt - barn, hus og andre rettigheter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, samboeren min og jeg har delt seng i fem år. Han eier huset. Vi fikk to barn ett år etter at vi flytta inn her. Jeg har hele tiden bidratt til nedbetaling av lån, uten å dokumentere dette på noe vis. Jobber deltid pga kronisk sykdom

I tilfelle vi skilles, er vi likestillt med samboere som har kontrakt, og ektepar?

Anonymous poster hash: a54f7...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kødder du? Hva tror du ekteskap er, annet enn en økonomisk, juridisk bindende avtale? Å dele seng er ikke det. Dere er ikke likestilt med ektepar.

Anonymous poster hash: 80b53...1b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dere er to juridisk sett to separate personer, ved samlivsbrudd er regelen veldig enkel; hver tar sitt. Dette vil igjen si at du sitter igjen med nada nix, han har fått nedbetalt deler av sitt lån "gratis". Du kan også få problemer om han dør, da arver barna nesten alt. Det har nettopp vært to dommer som underbygger at det skal mye til å få ut noe fra et papirløst samboerskap. Selv ekteskap byr på problemer for dem som ikke har sikret seg, der tar man også med seg det man hadde med seg inn, i motsetning til hva mange tror, det er ingen automatikk i at man deler "alt" 50/50.

Anonymous poster hash: 2ec97...bd1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har noen rettigheter gjennom loven, hvis dere kan bevise at dere har bodd på samme sted i over 2 år. Men når det kommer til lån etc vil det være opp til deg å dokumentere hva du evt. har bidratt til. Ville fått ut fingeren så fort som mulig og få skrevet en grundig samboerkontrakt slik at dere har en avtale hva som skjer ved et brudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tråd med flertallet av kvinnene her inne vil jeg bare si, du må ha tillit til mannen din. Dette har damene grundig forklart nå. Ønsker du en formell og juridisk avklaring på noe så er det sammenlignbart med en anklage om utroskap eller verre. Hvis ikke du stoler på at mannen din er redelig mot deg kan du like gjerne flytte ut med det samme.

Anonymous poster hash: bed6a...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...