Gå til innhold

HJELP! Hest, bil, skader og lover!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, bileier burde absolutt hatt forsikring, og jeg tror at bilføreren aldri hadde kjørt bilen om h*n faktisk var klar over at bilen ikke var forsikret.

Det har du kanskje rett i. :) Men jeg tror nok bilfører hadde håpet å slippe en suppe med advokater og det hele, og at de heller kunne prøvd å snakke om det seg i mellom.

Anonymous poster hash: c9cc6...450

Jeg ser den, samtidig, er det egentlig noe særlig å snakke om?

Anonymous poster hash: 70adb...93f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser den, samtidig, er det egentlig noe særlig å snakke om?Anonymous poster hash: 70adb...93f

Nei, men jeg ville jo tro det er normalt å ville prøve å skaffe seg litt info når noen vil gå til sak mot en. ;)

Men klart, det er jo ikke så mye å snakke med hesteeier for, om h*n har slått seg vrang på at dette skal bilfører betale..

Skrevet

Så vidt jeg vet, var det snakk om ingen forsikring..

Uten at jeg er jurist og kan nok om emnet, kan føreren være i vanskeligheter her. Man plikter å sjekke at kjøretøyet man kjører har ansvarsforsikring. Jeg ville tatt kontakt med en jurist, evnt lagt inn et spørsmål på diskusjon.no. Der vet jeg det er noen jurister på jusforumet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke minst; hva gjør man i en så absurd situasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg er jurist og kan nok om emnet, kan føreren være i vanskeligheter her. Man plikter å sjekke at kjøretøyet man kjører har ansvarsforsikring. Jeg ville tatt kontakt med en jurist, evnt lagt inn et spørsmål på diskusjon.no. Der vet jeg det er noen jurister på jusforumet.

Takk for svar! :) Ja, det kompliserer hele saken dette, men allikevel har jo ikke bilfører gjort noe mot hesten eller eieren tenker jeg..? Men selvfølgelig, man skal alltid vite om bilen har forsikring eller ei, men jeg ville jo tro at man tenker at bilen har det når man låner den av noen man bør kunne stole 100% på..

Men skal se om jeg får lagt det inn i diskusjon. :)

AnonymBruker
Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=639791

Lignende sak..

Anonymous poster hash: e49c1...f56

Takk for link. :)

Problemet er at her gjelder saken om hvem som betaler bilen når hesten har stukket av. I denne saken er spørsmålet hvem betaler skadene på hesten når hesten har stukket av. :-/

AnonymBruker
Skrevet

Om noen andre hat noen tips eller vært borti noe ala det samme, så er det bare å skrike ut. :) Takker for alle svar jeg har fått til nå! :)

Skrevet

Dette er jo hodebry til forsikringselskapene. Ville vært morsomt om både bileier og hesteeier hadde samme selskap.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo hodebry til forsikringselskapene. Ville vært morsomt om både bileier og hesteeier hadde samme selskap.

Nå har man konstantert i denne tråden at ingen av dem var forsikret, så da blir det litt vanskelig å ta det gjennom forsikringsselskaper ;)

Anonymous poster hash: 70adb...93f

Skrevet

Skjønner ikke hva bileiere kan ha gjort galt...

Men med mindre hesteeier også driver stallen er det for så vidt ikke hesteeiers feil heller, synes jeg da. Kanskje etter loven, men de på de fleste staller er det jo stalleier som har ansvar for vedlikehold av gjerder og strøm. Vet jo ikke hvor lenge batteriet har vært tomt, ikke umulig at ingen var klar over det enda.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva bileiere kan ha gjort galt...

Men med mindre hesteeier også driver stallen er det for så vidt ikke hesteeiers feil heller, synes jeg da. Kanskje etter loven, men de på de fleste staller er det jo stalleier som har ansvar for vedlikehold av gjerder og strøm. Vet jo ikke hvor lenge batteriet har vært tomt, ikke umulig at ingen var klar over det enda.

Stallen drives slik at alle selv er ansvarlige for inngjerdninger (også strømmen), bokser og div. Og bileier hadde også sagt at hesteeier ikke skulle bekymre seg for bilen, det var jo et uhell. Så vidt jeg forsto hadde heller ikke hesteeier nevnt noe om at bilfører skulle betale noe for hesten før flere dager etter uhellet, men det er i alle fall slik saken har blitt.

Skrevet

Om hesten hadde skadet seg fordi den løp inn i et hus, eller tre, skulle huseier eller grunneier tatt regningen da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kan nok dessverre bilføreren få problemer pga manglende forsikring. Er det ikke en lov som sier at dersom man mangler bilforsikring så får man skylden uansett? Å ikke ha forsikring på hest er jo ikke helt uvanlig, men biler skal jo ha i det minste ansvarsforsikring.

Skade hest påfører annenmanns eiendom blir jo i de fleste tilfeller dekket av hesteeiers inboforsikring. Denne fungerer jo ofte som en "ansvarsforsikring" for hesteeier.

Uansett, kjedelig sak. Man skulle ikke tro det kunne vært mulig om ikke man hadde lest artikkelen...

Anonymous poster hash: 595df...159
AnonymBruker
Skrevet

Om hesten hadde skadet seg fordi den løp inn i et hus, eller tre, skulle huseier eller grunneier tatt regningen da?

Det kan man jo spørre seg om..

AnonymBruker
Skrevet

Her kan nok dessverre bilføreren få problemer pga manglende forsikring. Er det ikke en lov som sier at dersom man mangler bilforsikring så får man skylden uansett? Å ikke ha forsikring på hest er jo ikke helt uvanlig, men biler skal jo ha i det minste ansvarsforsikring. Skade hest påfører annenmanns eiendom blir jo i de fleste tilfeller dekket av hesteeiers inboforsikring. Denne fungerer jo ofte som en "ansvarsforsikring" for hesteeier. Uansett, kjedelig sak. Man skulle ikke tro det kunne vært mulig om ikke man hadde lest artikkelen... Anonymous poster hash: 595df...159

Men gjelder det også om bilen står stille, og noens dyr løper inn i bilen å skader seg? Bilfører var jo ikke i bilen, så jeg ser liksom ikke hvordan bilfører skulle kunne hindret dette i å skje.

AnonymBruker
Skrevet

Men gjelder det også om bilen står stille, og noens dyr løper inn i bilen å skader seg? Bilfører var jo ikke i bilen, så jeg ser liksom ikke hvordan bilfører skulle kunne hindret dette i å skje.

Har man ikke ansvarsforsikring så stiller man ufattelig svakt dessverre. Da er man nesten dømt til å få skylden samme hva som har skjedd. Om det kommer til å skje eller ikke i dette tilfelle kan jeg ikke svare på, men det er nok i tilfelle det som kommer til å felle bileier. Så kan man jo heller ta diskusjonen om hva som er rettferdig eller ikke... Hadde det vært min hest så hadde jeg ikke krevd en krone av bileier, og jeg hadde vært kjempeflau over at jeg ikke hadde klart å gjerde hesten min godt nok.....

Hele situasjonen er jo bare helt surealistisk. At det går ann å ha så uflaks. Håper dette løser seg på best måte for både hest, eier og bileier...

Anonymous poster hash: 595df...159

AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke ansvarsforsikring så stiller man ufattelig svakt dessverre. Da er man nesten dømt til å få skylden samme hva som har skjedd. Om det kommer til å skje eller ikke i dette tilfelle kan jeg ikke svare på, men det er nok i tilfelle det som kommer til å felle bileier. Så kan man jo heller ta diskusjonen om hva som er rettferdig eller ikke... Hadde det vært min hest så hadde jeg ikke krevd en krone av bileier, og jeg hadde vært kjempeflau over at jeg ikke hadde klart å gjerde hesten min godt nok..... Hele situasjonen er jo bare helt surealistisk. At det går ann å ha så uflaks. Håper dette løser seg på best måte for både hest, eier og bileier... Anonymous poster hash: 595df...159

Ja, jeg kan absolutt se at dette er kjipt for alle parter. Men jeg hadde heller aldri latt bilfører ta denne støyten om dette skjedde min hest. På min stall har vi riktig nok ikke ansvar for strøm og slikt, men hadde jeg hatt det, hadde jeg jo følt et visst ansvar selv også om dette skjedde meg.

Ja, hele saken er rett og slett absurd, kunne liksom ikke hatt mer uflaks om man så prøvde.

Skrevet

Uforsikret bil som sto på tomgang?

Kan godt være hesten løp mot bilen fordi den utgjorde en trussel, med tanke på lyden.

I tillegg sto bilen parkert på en travpark, blir litt for søkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...