Gå til innhold

Behandlingstid på barnebidrag ved klage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte barnabidrag via NAV i oktober.

Det bli litt rot rundt min inntekt, da jeg vistnok tjente mer enn jeg hadde oppgitt.

Barnefar, sendte inn et brev til nav som var veldig ufordelaktig for meg.

Jeg fikk da et brev fra nav der jeg ble oppfordret til å oppgi lønn og samvær på nytt. Samtidig har min arbeidsgiver blitt kontaktet for lønnsinformasjon.

Kan de gjøre dette, kun på opplysninger fra barnefar?

Eller kan jeg klage på dette?

Og er det bevist at dette tar så lang tid, eller er saksgangen så lang når de mottar klage fra den andre parten?

For det har fremdeles ikke kommet noe vedtak.

Kan jeg evt få etterbetalt fra søketidspunktet?

Det nærmer seg 5 mnd behandlingstid...

Har noen erfaring med dette.

Anonymous poster hash: d9ce2...8c5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svar i går , etter 4 mnd. Jeg også lurer på etterbetaling. Han ,,skylder,, meg ca 8 tusen ( for 4 mnd). Akkuart nå får jeg bidragsforskudd. Han er ansatt i offentlig sektor. Jeg er redd at han skal bare slutte å betale...

Anonymous poster hash: b76a9...3b3

Skrevet

De blir skyldige bidrag fra det tidspunkt det ble søkt. Det kan fort bli et betydelig beløp de ligger etter med, og det er ganske vanlig at de betaler dette i rater.

Det er vanlig å kontakte arbeidsgiver for å få opplyst om inntekt, men da helst hvis den av partene som blir bedt om dette ikke gjør det. Det er heller ikke uvanlig at de bruker siste tilgjengelige ligning.

Det er ikke mulig og jobbe i offentlig sektor uten å betale bidrag. Unlater de det, blir det ganske kjapt trekk i lønn.

Bidragssaker kan fort ta 6 mnd. selv om de sier det tar 4. Helt håpløst...

Gjest Lite nytt
Skrevet

Det kan ta tid. Om det kommer nok ett vedtak som bli påklaget så blir det nok sendt til 'klagesentralen' i den delen av landet du er. Da blir det enda flere måneder uten bidrag. Dette blir da tilbakebetalt på sikt ved at bidragspliktige må betale litt mer enn selve bidagesbeløpet hver måned.

Dersom det fortsatt foreligger bidragsgjeld, så kan Nav også kreve dette inn via evt skattepenger bidragspliktige skulle fått igjen. Men da må det sendes ut varsel om dette før 1 mai det året.

Dersom det blir endelig vedtak og bidragspliktige ikke betaler etter tre purringer så har Nav Innkreving mandat til å gå direkte til arbeidsgiver og foreta tvangstrekk :)

Jeg anbefaler fortløpende kontakt med Nav Innkreving på telefon 21 05 11 00. Da pleier det å gå litt raskere enn om man lar papirmøtta gå sin gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte barnabidrag via NAV i oktober.

Det bli litt rot rundt min inntekt, da jeg vistnok tjente mer enn jeg hadde oppgitt.

Barnefar, sendte inn et brev til nav som var veldig ufordelaktig for meg.

Jeg fikk da et brev fra nav der jeg ble oppfordret til å oppgi lønn og samvær på nytt. Samtidig har min arbeidsgiver blitt kontaktet for lønnsinformasjon.

Kan de gjøre dette, kun på opplysninger fra barnefar?

Eller kan jeg klage på dette?

Og er det bevist at dette tar så lang tid, eller er saksgangen så lang når de mottar klage fra den andre parten?

For det har fremdeles ikke kommet noe vedtak.

Kan jeg evt få etterbetalt fra søketidspunktet?

Det nærmer seg 5 mnd behandlingstid...

Har noen erfaring med dette.

Anonymous poster hash: d9ce2...8c5

Vet du ikke hva du tjener? Virker merkelig å oppgi mindre enn hva man faktisk tjener ovenfor NAV.

NAV har rett til å innhente opplysninger fra bl.a. arbeidsgiver - https://www.nav.no/Om+NAV/Om+NAV/Personvernerklæring+for+Arbeids-+og+velferdsetaten.285854.cms

I ditt tilfelle var det mistanke om at du oppga feil, og da skulle det bare mangle. Uavhengig av hvem som opplyste dem om det.

Parter i en sak har uttalerett, slik at bidragspliktig sitt svar regnes ikke som en klage.

Du får etterbetalt fra søknadstidspunktet.

Anonymous poster hash: 2119a...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...