Shira Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Jeg steriliserte katten min i går, og i dag er øyet hennes helt hvitt.... Veterinærene aner ikke hva det kan være; de gav meg bare noen øyedråper så skal jeg se om det går over..
HvittHus Skrevet 7. mars 2014 #3 Skrevet 7. mars 2014 Svært merkelig. Et slikt øye ligner veldig på katarakt(grå stær), men det skal ikke katten kunne få over natta. Håper pus blir bedre og at dette er en eller annen pussig reaksjon på narkosemidlene/smertestillende.
Querido Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 Jeg er enig med zellica! Utrolig merkelig altså! Har sett lignende hos eldre katter med grå stær, men aldri har det kommet så fort som det du beskriver. Jeg håper det går over, at det bare er en merkelig reaksjon! Hold oss oppdatert da! Og god bedring til pus!
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #5 Skrevet 7. mars 2014 Huffda. Ser ut som det er veskeansamling i øyet. Ring til Norges Veterinærhøgskole og spør om de kan se på bildet. Anonymous poster hash: dc6a6...f55 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Uffameg, det så ikke godt ut! God bedring til pus!! Anonymous poster hash: ae61c...76b
Chia Skrevet 7. mars 2014 #7 Skrevet 7. mars 2014 (endret) Hvis katten har ligget med åpne øyne da hun var dopet, og ikke fått salve på øynene som det er vanlig å gjøre. Kan øyet ha tørket ut og blitt skadd. Jeg hadde dratt til bake til veterinæren som opererte og krevde at de gjorde noe med det. Spør om øyet tørket ut! det er veterinæren som er ansvarlig for dette! ikke gi deg! Endret 7. mars 2014 av Chia
Shira Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2014 Takk for svar! Det er faktisk i ferd med å gå over allerede så tror ikke det var så farlig 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #9 Skrevet 8. mars 2014 Huff da, hun kan ikke se mye på det øyet. Ser ut som grå stær som nevnt, men veldig uvanlig å komme sånn over natta. Håper dere finner ut av det og at det ikke er permanent . Anonymous poster hash: abc4b...fa5
Minya Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 Hvis øyet blir helt klart og normalt igjen i morgen formiddag, ville jeg ikke bekymret meg, men gir det seg ikke, ville jeg ringt veterinærvakta og bedt om en hastetime. Evt om veterinæren din har helgevakt eller akutt-telefon, ring dem og spør hva som skjedde under operasjonen.
Gjest Pheel Skrevet 9. mars 2014 #11 Skrevet 9. mars 2014 Er misfargingen også blitt bedre nå? Synes det er rart om det der bare blir helt fint igjen av seg selv, men får jo håpe det. Ligner veldig på katarakt. Hun har ikke gjennomgått røntgen? Stråling kan skape det. Fra Wikipedia: "Kortikal katarakt[rediger | rediger kilde] Denne katarakten skyldes celledød i linsens barklag. Hvorfor cellene dør vet man ikke. De døde cellene fører til væskeopphopning (ved osmose), og den økte væskemengden endrer brytningsegenskapene til linsen, og dermed en fordunkling. Denne fordunklingen opptrer som eker rundt linsen periferi. Subkapsulær katarakt[rediger | rediger kilde] Dette er en fordunkling som skyldes redusert evne til å regulere væskebalansen i øyet. Det hoper seg opp væske under linsens kapsel, og dette endrer linsens brytningsegenskaper, og danner dermed en jevnt fordelt fordunkling. Dette kan også føre til at linsen sveller og tetter for avløpet av kammervann gjennom pupillen (se akutt glaukom)."
Minya Skrevet 9. mars 2014 #13 Skrevet 9. mars 2014 Godt at det gikk over av seg selv! Hold likevel et lite øye med det i ukene fremover, hvis det plutselig blir uklart igjen, be om hastetime hos veterinæren. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 9. mars 2014 #14 Skrevet 9. mars 2014 jøss så merkelig. nå kommer jeg til å lure på hva det der kan ha vært i hele kveld (ser på klokka å ser at det er natta men). godt at det gikk over av seg selv
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mars 2014 #15 Skrevet 10. mars 2014 Det liknet mest på noe jeg ser på øynene til min funksjonshemmede hjertevenn, og 'ja' han har grå stær og linser som faller bakover inn i øyelegemet. Resultatet av møtet mellom betongvegg og hodet hans... holdt etter bakbena og drylt inn i betongveggen... - følte for å forklare at han ikke har fått øyeskadene helt av seg selv. Godt det har blitt borte, men som Minya sier, hold oversikt over det og se gjerne på øyet hans i solen slik at du kan se om det nå er helt klart. Vetrinæren kan kanskje også ta en øyeundersøkelse med spesialiutstyr? - ikke alle vetrinærere har, men dersom din også er sertifisert øyelyser for hunder.. så skal de ha det som trenges (også kunnskapen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå