Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i 15 måneder i en leilighet hvor utleier bor i etasjen over meg. Det første året var alt bare fryd og gammen, utleier var opprinnelig et par med et lite barn og i 10-11 om kvelden var alt stille og rolig. Så forandret alt seg for et par måneder siden, utleier ble ungkar og spellmann og skal tydeligvis ta igjen det tapte. Nå begynner jeg å bli ganske sliten her, over halvparten av uken foregår det en eller annen slags "sjalabais" hvor de holder det gående til 2-3 tiden om natta. De første to ukene prøvde jeg å trøste meg selv med at det nok snart gikk over, men det har heller forverret seg, huset er så pass lytt at jeg ikke får sove under disse omstendighetene. Jeg prøvde å si i fra, og han snakket om å klage på firmaet som hadde isolert huset osv., men har altså ikke på noen måte tatt hensyn.

Det jeg lurer på er om ikke også utleier må forholde seg til husordensreglene? Og hvis så, kan utleiers oppførelse sees på som brudd på vår kontrakt, og gjøre at jeg f.eks. kan se bort fra oppsigelsestid? Jeg holder på å "tørne" her, føler meg som et gissel i hele situasjonen. Jeg kan heller ikke lenger si i fra, utleier blir da pottesur, og smeller med dørene i tillegg :sjokkert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Husordensreglene er jo bestemt av borettslaget/sameiet, ikke hav en enkelt huseier. Du kan klage til styret...

• Liker 1
Skrevet

Nå bor jeg ikke i et borettslag, men i første etasje i en leilighet i utleiers hus ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta dette opp med leieboerforeningen? Jeg tror de sikkert har vært borti slike problemstillinger før, og vet hva som kan og ikke kan gjøres.

Anonymous poster hash: 165f3...18d
AnonymBruker
Skrevet

De allmenne ordensreglene gjelder for alle, ja. Du kan teoretisk sett klage til politiet, men forholdet til huseier blir nok ikke bedre av det... Se om du finner noe relevant her: https://www.leieboerforeningen.no/default.aspx

Anonymous poster hash: a3d1f...5c0
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte mer i forhold til om jeg bare kan flytte ut hvis jeg finner noe annet, det juridiske i å bryte en kontrakt som utleier først har brutt gjennom å ikke overholde ordensregler?

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg mener du kan spørre leieboerforeningen om :)

Vi brukere er ikke til å stole på når det gjelder lov og rett.

Anonymous poster hash: 165f3...18d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...