Gå til innhold

Færrest kalorier = sunnest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at matvarer med færrest kalorier er sunnest? Mener altså matvarer som det finnes minst to alternativer av, en med færre kalorier enn den/de andre.

Anonymous poster hash: 76951...dda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis :) Les næringsinnholdet på pakkene :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du bør se på gram sukker (sukkerarter undedr karbohydrater) og mettet fett.
Ser også litt på karbohydrater, men kommer ann på matvaren, fins både sunne og usunne karbohydrater (langsomme/raske). Grovt har sunne og treige karbohydrater, lyst og sukker har raske og usunne..

Men ikke tenk så mye på det, jeg ville bare tatt matvaren med minst tilsatt sukker. Og har ingen av de sukker, tar jeg den minst mettet fett, er det også likt, ser jeg på karbohydratene.

Anonymous poster hash: dcc01...6b5
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel er Mills majones. I lettvarianten har de kuttet ned på det sunne fettet og erstattet dette med maisstivelse for å få færre kalorier. Det er da bedre å spise mindre av den ekte majonesen.

Anonymous poster hash: 9a9af...fd2
  • Liker 3
Skrevet

Nei, slik er det overhodet ikke. Cola inneholder 42 kcal per desiliter, lettmelk inneholder 46 kcal per desiliter, det betyr ikke at Cola er sunnere enn melk. Du må tenke på hva slags næringsstoffer maten inneholder, hvor lenge holder den deg mett? Hvor mye sukker, fett, og så må du jo også se på helheten av kostholdet ditt, selv om brokkoli er sunt ville det ikke vært sunt å bare spise brokkoli. Det kommer også an på hvilket utgangspunkt du har, om du f.eks er svært undervektig bør du utvilsomt velge matvarer med mere kalorier i seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel er Mills majones. I lettvarianten har de kuttet ned på det sunne fettet og erstattet dette med maisstivelse for å få færre kalorier. Det er da bedre å spise mindre av den ekte majonesen.

Er det sunt fett i majones?

Hva med heller å lage majones selv, eller enda bedre: en sunn erstatning:

3 hardkokte egg kjøres i foodprosessor med 3 dl cottage cheese. Tilsett salt og sitronsaft etter smak.

Anonymous poster hash: 23221...769

AnonymBruker
Skrevet

Er det sunt fett i majones?

Hva med heller å lage majones selv, eller enda bedre: en sunn erstatning:

3 hardkokte egg kjøres i foodprosessor med 3 dl cottage cheese. Tilsett salt og sitronsaft etter smak.

Umettet fett blir stort sett regnet som sunt fett.

Det aller beste er selvfølgelig å lage majonesen selv. Kan ikke sammenlignes med kjøpemajones, og det er faktisk ikke mye jobb.

Denne majoneserstatningen må jeg prøve.

AnonymBruker
Skrevet

Umettet fett blir stort sett regnet som sunt fett.

Det aller beste er selvfølgelig å lage majonesen selv. Kan ikke sammenlignes med kjøpemajones, og det er faktisk ikke mye jobb.

Denne majoneserstatningen må jeg prøve.

Den er kjempegod, og så sunn at du kan smøre på i tykke lag, evt. bruke den alene som pålegg.

Kan f.eks. også tilsettes hakket gressløk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...