AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #1 Del Skrevet 6. mars 2014 Og hvilken, og hvor mye? Jeg føler jeg bruker migrenemedisin alt for ofte. Jeg sliter med mye vondt i hodet, også pga mye smerter i rygg og i nakke. Men det skal jo være tensjonshodepine og dermed ikke bli hjulpet av migrenemedisin. Men sånn som i dag så har jeg hatt vondt i hodet hele dagen, tatt en del paracet og ibux, gått tur og fått frisk luft, forsøkt å ha varme der det føles som om jeg har vondt i nakken osv. Til slutt ga jeg opp og tok en dose Zomig, og nå, en time etter så er jeg helt fin. Hadde jeg tatt denne dosen i dag morges så hadde jeg ikke trengt å kaste bort hele dagen på å ha vondt i hodet. Men jeg synes det er så vanskelig å vurdere om det er migrene eller tensjonshodepine. Mest sannsynlig er det en kombinasjon. Får også veldig vondt i øyet og benet over øyet på høyre side av ansiktet. Er redd legen skal nekte å skrive ut mer medisiner til meg. Den forrige resepten han skrev ut hadde han ikke laget med slik at jeg kan hente ut flere ganger på en resept.. Så: 1) Hvor ofte bruker du migrenemedisin? 2) Hvor mye bruker du? 3) Hvilken bruker du? Svarer selv: 1) Usikker, men alt for ofte. Får ekstrem migrene av å drikke alkohol, så unngår det ofte, men er det en helg der jeg har vært ute på byn så går det ofte 4 doser den helga. I gjennomsnitt har det nok vært 1-2 ganger i uken siden jeg fikk migrenemedisinen 2 og 3) Bruker Zomig Nasal, nesespray i engangsdoser, usikker på hvor stor dose, men tror det finnes bare en. Anonymous poster hash: f301c...e4c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #2 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg skjønner godt problemet ditt, har det på akkurat samme måte selv. Jeg får dog ikke skrevet ut migrenemedisin av fastlegen (klarer ikke helt å forstå hvorfor), så jeg kjøper en variant av Zomig nesespray i Sverige, der den er reseptfri. Da begrenser jo bruken seg betraktelig, jeg tror jeg bruker 2 engangsdoser per måned i snitt. (Den er skrekkelig dyr reseptfri). For meg er det spray som virker aller best. Men jeg må ta den i forkant av anfallet, nesten før jeg vet om det virkelig er et anfall på vei, eller om det bare er tensjonshodepine. Når jeg virkelig ligger der og anfallet er på sitt sterkeste, da er det for seint. Så jeg er redd for at jeg har "kasta bort" noen doser på hodepine som egentlig ikke er migrene, dessverre. Du kan kanskje spørre legen din om hvilke begrensninger som gjelder? Jeg har det akkurat på samme måte som deg med alkohol også, så jeg kan ikke lengre ta et glass rødvin til maten engang. Men det ofrer jeg gjerne, for å være sikrere på å slippe anfall. Anonymous poster hash: cb970...001 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14088647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #3 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg bruker Imigran nesespray og tar en dose med en gang jeg får synsforstyrrelser. Mine anfall begynner alltid med det. Anonymous poster hash: 6829e...f56 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14088653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shv Skrevet 6. mars 2014 #4 Del Skrevet 6. mars 2014 1) Sliter veldig mye med migrene men prøver å ta medsinen så lite som mulig, ettersom den gjør meg kvalm. om mulig prøver jeg heller å sove det bort. 2) Tar en tabelett, om det ikke funker tar jeg en til. 3) Bruker noen tabeletter, tror det er imigran. Har prøvd nesesprayen før, mer effektiv men det smaker helt forferdelig. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14088685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #5 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg bruker Imigran nesespray og tar en dose med en gang jeg får synsforstyrrelser. Mine anfall begynner alltid med det. Anonymous poster hash: 6829e...f56 Hvor ofte bruker du den? Sånn ca? 1) Sliter veldig mye med migrene men prøver å ta medsinen så lite som mulig, ettersom den gjør meg kvalm. om mulig prøver jeg heller å sove det bort. 2) Tar en tabelett, om det ikke funker tar jeg en til. 3) Bruker noen tabeletter, tror det er imigran. Har prøvd nesesprayen før, mer effektiv men det smaker helt forferdelig. Jeg har så vondt i hodet at jeg klarer ikke å ligge, og ihvertfall ikke sove. Misunner dere som klarer det. Jeg går rundt og og holder meg på øyet for jeg er redd for at det skal poppe ut av hodet, og så kaster jeg ofte opp. Det rare er at jeg ofte blir litt bedre rett etter oppkastet, før jeg begynner på en ny smertetopp. Hvor ofte vil du si at du bruker medisinen? Takk for svar. TS Anonymous poster hash: f301c...e4c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14089155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Del Skrevet 6. mars 2014 Jeg skjønner godt problemet ditt, har det på akkurat samme måte selv. Jeg får dog ikke skrevet ut migrenemedisin av fastlegen (klarer ikke helt å forstå hvorfor), så jeg kjøper en variant av Zomig nesespray i Sverige, der den er reseptfri. Da begrenser jo bruken seg betraktelig, jeg tror jeg bruker 2 engangsdoser per måned i snitt. (Den er skrekkelig dyr reseptfri). For meg er det spray som virker aller best. Men jeg må ta den i forkant av anfallet, nesten før jeg vet om det virkelig er et anfall på vei, eller om det bare er tensjonshodepine. Når jeg virkelig ligger der og anfallet er på sitt sterkeste, da er det for seint. Så jeg er redd for at jeg har "kasta bort" noen doser på hodepine som egentlig ikke er migrene, dessverre. Du kan kanskje spørre legen din om hvilke begrensninger som gjelder? Jeg har det akkurat på samme måte som deg med alkohol også, så jeg kan ikke lengre ta et glass rødvin til maten engang. Men det ofrer jeg gjerne, for å være sikrere på å slippe anfall. Anonymous poster hash: cb970...001 Ja det med rødvin til maten har blitt sånn for meg også. Men det som er, er at nå etter at jeg har fått migrenemedisin så har jeg fått muligheter til å gjøre nettopp det. Ta meg en fest med studievenninner eller et glass rødvin til maten når vi er hos svigers. Noen ganger hjelper det å ta medisinen med en gang jeg kjenner pulsen stige og hodepinen komme, og da kan jeg ofte fortsette kvelden uten problemer. Men det er gjerne dagen derpå jeg sliter, og da må jeg ta en spray til. Men jeg har virkelig fått et nytt liv med de medisinene, er bare redd for at han skal nekte å skrive ut mer. Eller ihvertfall så ofte. Men det er vel bedre å ta migrenemedisin enn masse paracet og ibux? Men merkelig at legen din ikke vil skrive ut noe da? Har han/hun sagt noe om hvorfor? Da hadde jeg isåfall bytta lege eller bedt om å bli henvist til spesialist. Anonymous poster hash: f301c...e4c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14089165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shv Skrevet 6. mars 2014 #7 Del Skrevet 6. mars 2014 Hvor ofte vil du si at du bruker medisinen? Har sjikkelig anfall ca en gang i måneden og da tar jeg medisin, har sammenheng med noe annet som kommer en gang i måneden om du sjønner? Ellers så kan det bli mer under stressende perioder som eksamen osv.... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14089166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #8 Del Skrevet 7. mars 2014 Ja det med rødvin til maten har blitt sånn for meg også. Men det som er, er at nå etter at jeg har fått migrenemedisin så har jeg fått muligheter til å gjøre nettopp det. Ta meg en fest med studievenninner eller et glass rødvin til maten når vi er hos svigers. Noen ganger hjelper det å ta medisinen med en gang jeg kjenner pulsen stige og hodepinen komme, og da kan jeg ofte fortsette kvelden uten problemer. Men det er gjerne dagen derpå jeg sliter, og da må jeg ta en spray til. Men jeg har virkelig fått et nytt liv med de medisinene, er bare redd for at han skal nekte å skrive ut mer. Eller ihvertfall så ofte. Men det er vel bedre å ta migrenemedisin enn masse paracet og ibux? Men merkelig at legen din ikke vil skrive ut noe da? Har han/hun sagt noe om hvorfor? Da hadde jeg isåfall bytta lege eller bedt om å bli henvist til spesialist. Anonymous poster hash: f301c...e4c Vanskelig å vite hvorfor legen er skeptisk. Vedkommende mener at jeg ville blitt bra av å bruke hormonell prevensjon. Jeg tør ikke selv, da jeg er 40 år gammel, litt overvektig, med høyt blodtrykk, flere tilfeller av hjerneslag i familien og dessuten ikke har behov for prevensjon (steril mann). Eller om jeg har anfall for sjelden til at det kan forsvares å få dette på blå resept, jeg vet ikke. Jeg har tenkt på å gå til en av migreneklinikkene, men jeg synes det virker som om de er ganske opptatt av å bruke Botox, og det er jeg også skeptisk til. Men altså, hjelper paracet og ibux for dere under anfall? Jeg har vanligvis god effekt av smertestillende, men paracet under migreneanfall, da kunne jeg like gjerne ha spist sukkertøy. Sterkere smertestillene fungerer ikke det heller. Jeg fikk en morfinsprøyte engang, under et spesielt nasty anfall der jeg allerede var innlagt på sykehus for noe annet. Jeg slet med å puste, så sterk var den sprøyta. Likevel lindra det ikke mer enn at smertene ble i nærheten av levelige. Anonymous poster hash: cb970...001 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14089481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
charactouy Skrevet 7. mars 2014 #9 Del Skrevet 7. mars 2014 (endret) Jeg har spenningshodepine som ofte utløser migrene. Jeg bruker sumatriptan tabletter, synonympreparat til imigran. Styrken på tabletten har jeg ikke her og nå, men tar én pr anfall. 2 til 5 ganger i året. 800mg ibux hjelper på de lettere anfallene, eller hvis jeg tar det før anfallet utløses. Jeg har regnet meg fram til at ibux kan hjelpe fordi det er blodfortynnende,og tynnere blod gir mindre trykk i de utvidede årene som presser på hjernen. Jeg er av de heldige som har veldig få invalidiserende anfall. Endret 7. mars 2014 av charactouy Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14090104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 7. mars 2014 #10 Del Skrevet 7. mars 2014 Tar det når jeg er stresset og anspent, fungerer supert. Har tabletter, tar vel cirka en gang i uken. Du burde prøve naprapat! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14090212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 7. mars 2014 #11 Del Skrevet 7. mars 2014 Nå er det ikke jeg som har migrene, men HrMinya, men jeg tenkte jeg kunne svare på hans vegne likevel siden jeg har vært med i de fleste andre migrenetrådene fra før. 1) Hvor ofte bruker du migrenemedisin? Han bruker medisin kun når han kjenner en migrene er på vei, eller om han våkner opp med migrene. Hyppighet varierer siden han trigges av lite søvn, dårlig søvn og psykisk stress, men når anfallene kommer bruker han medisinen når han føler han trenger det. Han merker veldig godt forskjell på om det er migrene i anmarsj eller om det bare er en vanlig liten hodepine. Ved vanlig hodepine tar han en paracet om det blir irriterende nok. 2) Hvor mye bruker du? En tablett når han kjenner anfallet er på vei, evt en tablett når han våkner med migrene. Han tar en tablett til om migrenen ikke har gitt seg etter ca åtte timer. 3) Hvilken bruker du? Han har to typer i medisinskapet til en hver tid. Almogran 12,5mg som han bruker om han skal prøve å bli fungerende igjen i løpet av noen timer, feks hvis han skal i et viktig møte, fordi Almogran er uten varseltrekant og han kan i teorien kjøre bil om han har tatt en. Almogran har han også alltid med seg i tilfelle han får et anfall på jobb eller et annet sted og skal kjøre hjem. Maxalt 10mg som han bruker om migrenen er veldig sterk og han ikke skal noe resten av dagen fordi den medisinen slår ham helt ut slik at han som regel sover i ti timer etterpå. Han har også forsøkt en myriade av andre triptaner, Zomig smeltetabletter, Imigran, Sumatriptan (generisk bytte for Imigran), Relpax og minst fem typer til jeg ikke lenger husker navnet på. Enten fungerte de for dårlig mot migrenen, eller så fikk han ekstrem kvalme i flere dager som bivirkning. Relpaxen var verst, da lå han på sofaen i tre dager etter migreneanfallet pga sinnsyk kvalme. Mye vits i å bli kvitt migrenen for så å ligge rett ut i tre dager etterpå liksom. Det verste er at han ikke alltid har stålkontroll på hvilken medisin som gjorde hva når han har prøvd så mange typer, så idioten tok Relpax en dag jeg ikke var hjemme fordi han hadde glemt at han ble kvalm av den de tre første gangene vi testa den. (tester alltid nye medisiner som funker bra på tre anfall etter hverandre for å se om de samme bivirkningene kommer hver gang) De siste to månedene har legen for øvrig satt ham på betablokkere som forebyggende mot migrenene, og han lever strengt talt et helt nytt liv. En bitteliten tablett hver morgen har gjort så utrolig mye utslag! Siden januar har han hatt to små anfall, mot normalt mellom fem og tjue anfall per måned alt ettersom hvor mye han har blitt trigget. Det første anfallet han hadde etter at han begynte på betablokkerne kjentes visst visst veldig annerledes ut. Litt mildere og merkeligere på en måte. Som om hodet bare satt fast i en gullfiskbolle i stedet for at han fikk en mammut i hodet. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14091042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #12 Del Skrevet 7. mars 2014 Jeg bruker forebyggende betablokker, en tablett atenolol hver dag, og det reduserer anfallene betraktelig for meg. Jeg brukte det også en periode for 15 år siden, de hjalp meg da også, men jeg sluttet da jeg ble gravid første gang. Etter 4 graviditeter var jeg klar for å prøve igjen, og angrer ikke på det Allikevel har jeg ca 3-4 anfall i måneden, har det nesten alltid rundt mestruasjonen, og noen anfall holder på i varierende grad over 2-3 dager. Virker det som et kraftig anfall, bruker jeg imigran nesespray. Den virker stort sett bra, kan ta bort eller nesten ta bort migrenen i halvparten av tilfellene, andre ganger døyver den bare. Noen ganger virker ikke imigran i det hele tatt, da hender det jeg må ta spray nr.2. Jeg blir ofte kvalm og kaster opp hvis jeg ikke får stoppet et anfall, men Imigranen kan også gjøre meg slapp og uvel. Virker det som om det er milde anfall, prøver jeg kombinasjonen Ibux og naproxen. Naproxen virker betennelsesdempende og siden migrene bl.a er en slags betennelsestilstand i blodårene, kan dette vike ok. Paracet og Ibux virker ikke på meg, men kan virke greit på stresshodepine og vond nakke. Mannen min er også migreniker, han bruker også blodtrykksmedisin som forebyggende, Imigran nesespray og evt en kombinasjon av Ibux og Naproxen. Vi reagerer begge på alkohol, spesielt vin, så det er dessverre et lavt alkoholforbruk i dette hjemmet Uregelmessigheter i spising og soving kan trigge anfall, og etter en stressete uke er det typisk med "helgemigrene". Det man må være obs på når det gjelder hodepine og medisiner, er at mye medisinbruk kan gi en slags abstinenshodepine. Vi har begge opplevd dette flere ganger, da må man rett og slett bare kutte medisiner, selv om man har hodepine, og håpe på at det går over av seg selv etterhvert. Migrene er noe skikkelig dritt, men vi har en liten fordel da begge er migrenikere. Vi forstår hverandre fullt ut, og kan dele erfaringer og muntre hverandre opp i tunge perioder. Det vi har merket de siste årene er at vi kan bli mere deppa under et anfall. Det meste ser svart og håpløst ut, da hjelper det ofte å ha noen rundt seg som forstår dette. Anonymous poster hash: d60df...9ce Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14091196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #13 Del Skrevet 8. mars 2014 1) Hvor ofte bruker du migrenemedisin? Alt frå 0 - 7 dager i uka, i gjennomsnitt kanskje 2-3. Er ekstremt plaga i periodar, og så kan det være periodar (en uke eller to) der det er nesten borte. Har ennå ikkje klart å sjå noe samanheng ift kvifor det er sånn. 2) Hvor mye bruker du? 10 mg Maxalt inntil 2 gonger i døgnet, minst to timer mellom tablettane. Held som regel med ein om eg tar med ein gong eg skjøner eg kjem til å få migrene. Men tar saman med 500 gr Paracet og 400 gr Ibux, fungerer ikkje spesielt godt om ikkje. 3) Hvilken bruker du? Ja, Maxalt som eg skreiv. Migrene er noko drit, men føler meg heldig som har funne ein medisin som gjer at eg får lite plager om eg bruker den på riktig måte. Einaste bivirkning eg får er at eg vert litt slapp. Anonymous poster hash: e024e...e4a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14094786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 8. mars 2014 #14 Del Skrevet 8. mars 2014 Jeg tar sumatriptan 1-2 ganger i mnd. Holder som regel med en tablett. Jeg var mye mer plaget før, med migrene 3-4 ganger i uka. Jeg gikk til akupunktur og hadde veldig god effekt av det! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/818829-du-som-har-migrene-og-bruker-migrenemedisin-hvor-ofte-bruker-du-migrenemedisnen/#findComment-14095660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå